Перше  ніж  перейти  до розгляду  цієї  важливої  для нас  тематики, спробуємо  подивитися  на  християнство  через призму  часу.  Адже  не всі  до кінця  правильно    розуміють сутність християнства.  У  християнській  культурі   можна побачити поєднання  елементів  язичництва. Їх  вбачають   у  фресках  –  настінних  зображеннях, виготовлених в  катакомбах.

Через  ці  давні  символи можна  не тільки  прочитати  історію  християнства , а угледіти  переплетіння двох культур – елліністичної та християнської  . Так  як адепти   вчення  Ісуса Христа  не  вміли  ні писати, ні читати, тому  у  невербальний спосіб передавали  символічні зображення для того, щоб інші  змогли  пізнати  і  розширити свій релігійний  світогляд, ближче ознайомитися  з  історичним минулим.

Так наприклад, зображення  Орфея з кіфарою у римських катакомбах  інтерпретувалося  в християнстві, а сакральний  образ  Доброго пастиря  в точності  передає  євангельську   притчу  про загублену вівцю (відноситься до періоду гоніння християн), також  можна  помітити  такі зображення як Хрещення, Вчитель, Христос, Оранта з дитятком.  Із зображень сцен Старого і Нового Завітів  Старого та Нового Завіту  найчастіше зустрічаються: Адам і Єва; Ной в ковчезі; Іону вкидають в море;  три отроки у вогненній печі; поклоніння  волхвів,; Хрещення Господнє Агапа;  апостол Павло.  Проте  серед  них  найчастіше  можна  побачити наступні  символічні образи:

  • якір – символ надії як опори християнської душі
  • голуб – Святий Дух
  • фенікс – тілесне воскресіння в християнстві
  • орел – символізує юність, піднесення душі
  • павич – безсмертність християнської душі
  • півень – пробудження християн від гріховного сну і нагадування про Страшний суд та загальне воскресіння мертвих
  • агнець – Ісус Христос
  • лев – втілює  у собі  силу та могутність
  • оливкова гілка – вічний мир
  • лілія –  духовна  чистота, непорочність
  • виноградна лоза – Свята Євхаристія
  • Євхаристійний хліб   та риба

В іудейській  катакомбі на Аппієвій дорозі  знаходимо   зображену  менору (семисвічник), що є прямим  підтвердженням існування  іудео-християн. Саме  вони слугували місцем перших зібрань  євреїв, які  прийняли  вчення  Ісуса Христа  і стали його адептами. Римські  катакомби  справляють неабияке враження  на  паломників, які  приїжджають із усіх куточків  світу  для того щоб  в  повній  формі  осягнути  сакральне  мистецтво раннього християнства та історію перших християнських спільнот.  Катакомбами  називають мережу античних довгих  підземних ходів. Загальна довжина таких катакомб за теперішніми мірками сягає 150-170 кілометрів. За одними підрахунками, в ранній період християнства  тут було поховано близько сімсот п’ятдесят тисяч  осіб. Такі поховання  зосереджені в Римі  вздовж Аппієвої  дороги.

Найвідоміші  із  катакомб носять імена ранніх християн-мучеників – святий Калліст, Домітілла, Прісцилла, Себастьян. Катакомби   Калліста – засновані у ІІ столітті нашої  ери, свою назву  отримали від  римського єпископа Калліста з ініціативи якого  і відбулося їхнє  розширення. Тому  вони  вважаються  першими і найбільшими  в Римі, в яких відбувалося поховання  римських єпископів,  християн. Катакомби  святого  Себастьяна використовувалися  як місце поховання язичників,  проте  існує досить цікава деталь – всередині  можна  зустріти синкретизм  язичництва з християнством.

У катакомбах Домітілли  зазвичай  ховали язичників та християн.  Катакомби Прісцилли  вважаються  найстарішими в Римі, перебували у приватній  власності  римського консула  Акілія Глабрія. У  них  на стінах розташовані  фрески ранньохристиянського  періоду. До  цих катакомб  зараховують ще  катакомби мучениці  – християнки Агнесси, датовані  ІІІ – ІV століттям. Єдина їхня   відмінність від інших полягає  в тому, що не містить жодних  настінних  зображень,  лише  написи.  Вгорі  розташована  збудована  дочкою імператора  Костянтина – Констанцією  базиліка  на честь Сант Ан’єзи.  Всередині  базиліки  перебувають   мощі  святої мучениці Агнесси.

Катакомби дійсно  є    живим  історичним  свідоцтвом   християнства.

 Богдан Стрикалюк