Доген – один з патріархів дзен, засновник японської школи сото. У 1227 році він написав працю «Загальне поширення принципів дзен», в якій розкривається зміст практики. А потім, в 1231 році, виходить «Опис практики шляху», в якій з’ясовується позиція філософа. Доген вивчав принцип недвойственності практики і просвітлення, а сидіння в дзадзен вже викликає освіту. Він вважав, що думку спочатку необхідно пробудити, а потім слідувати за нею до Будди.

Доген говорив, що боязнь кінця світу повинна стимулювати до практики. «Якщо людина чує похвалу або лестощі, то нехай це здасться теплим вітром. Якщо людина відчує маски Мао-цзянь або Сі-ши, то нехай це виявиться росою. Необхідно звільнитися від мелодій і форм, щоб бути у відповідності сутності розуму, що шукає Шлях ».

Доген не підтримував напрямок школи дзедо, в основі якої лежить порятунок за рахунок зовнішніх сил. Також не приймав вчення по періодах життя Законів Буддизму – Періоді справжньої Дхарми, Періоді побаченої Дхарми і Періоді заходу Дхарми.

Вони відокремлені один від одного за допомогою часу. Мислитель вважає, що ця ідея полягає у відмові від відповідальності, в перекладанні її на зовнішні обставини. Цей Закон повинен полягати в тому, що обставини не грають ролі в осягненні себе. У Період справжньої Дхарми можуть існувати люди, у яких розум закритий від просвітлення, так само як і в Період занепаду є ті, хто здатний освічуватися. Якщо говорити, що на даний момент панує занепад і страшить пекло, то єдине, що запрацює, так це школа новоспечених учнів. Ніяке розуміння розуму не відбувається.

Поки людина фізично здорова і психічно урівноважена, то вона здатна осягнути себе. Адже головний принцип буддизму: просвітлення – це не результат, який досягає в кінці процесу навчання. Просвітлення – це і є частина освіти.

Доген шукав в Законі вище розуміння життєвого шляху. Йому так і не вдалося зрозуміти, що є дві протилежні сторони навчання людей. Людина повинна витрачати сили для досягнення більш високого рівня і досконалості. Він також повинен жити заради того, щоб любити все, що його оточує. Але слід пам’ятати, що любов – це основа навчань в школах нембуцу. На даний момент, Доген знаходиться в середній сфері Царств Бодхісатв, де зміцнюється любов. Той, хто проявляє любов, перебуває у вищій сфері.

Іван Гудзенко