Бодхідхарма (в Китаї відомий як Дамо) – засновник школи дзен, або чань, перший Патріарх даного китайського напрямку. Мислитель вважав, що лише дві дороги здатні привести до Шляху – це практика і розум. Вони дозволяють усвідомити суть і єдність всього живого на Землі, що неможливо зрозуміти крізь оману і злість. Ті, хто приходить до реальності через медитацію, знаходять порозуміння між розумом і тілом.

За допомогою практики вступити на Шлях – це значить:

1) бути терплячим до несправедливості – кожен учень зустрічається з нещастями, і щоб осягнути свій Шлях, йому необхідно усвідомлювати: “У минулих життях я часто сердився і робив злочинні дії. Хоч зараз я на Шляху, минуле все одно карає мене, і я приймаю це »;

2) вміти адаптуватися до зовнішніх обставин – смертний не керує над собою самостійно, це за нього роблять обставини. Кожен вчинок життя залежить від незалежних подій. Якщо людина стає багатою, то це лише плід, пророслий з насіння минулого;

3) не шукати пусте – безліч людей по всьому світу перебувають в омані. Вони знаходяться в постійному пошуку чогось, але ж це лише звичка. Мудреці вибирають розум і фіксують його, сезонно змінюючи тіло. Всі зовнішні впливи порожні, тому бажати їх не має ніякого сенсу;

4) на практиці використовувати Дхарму – це значить використовувати істину т усвідомлювати, що вся природа чиста. Згідно з цим принципом, явища, що відбуваються в світі, порожні. Практикуючі своїм Шляхом допомагають іншим людям знайти дорогу до осягнення Природи.

Бодхідхарма говорив, що розум стоїть на початку трьох сфер. В буддизмі вважають, що розум – це Будда. Поза розумом він не може існувати, адже в цьому випадку, думати людині буде нічим. Щоб відшукати Будду, необхідно осягнути власну природу. Якщо людина її не бачить, то ніякі дари, обітниці не допоможуть. Для осягнення природи можна знайти вчителя, який буде координувати дії учня, але наставник повинен сам бачити власну природу. Без вчителя практично неможливо дізнатися природного Будду. Шанс досягти його один на мільйон.

Як вважав Бодхідхарма, Будда – це означає свободу від турбот. Якщо кожен  буде занурюватися в буденні проблеми і щось шукати, то осягнути розум не вийде. Будда – це не постійний пошук. Люди, нерозуміючі спрямування в навчанні, – гірше заблукалих душ. Вони помилково проголошують Дхарму Будди і, тим самим, перекручують Дхарму.

Іван Гудзенко