Кашмірський Шиваїзм бере свій початок в 8-9 століттях н.е. Її засновником вважається святий по імені Васугупта (860-925 рр).

Вчені також називають дану релігію «реалістичним ідеалізмом» і «нейтральний монізм». Інша назва цього  Кашмірського Шиваїзму – Трика, так як релігія заснована на трійці – Шиві, Шакті і Ану. Божества уособлюють реальність, творчу силу

Основа релігії – тантричні  знання. Тантра – це езотеричні, неортодоксальні методи і особливі тексти (тантри, агами шиваїзму і вішнуїзму). Через них людина осягає самопізнання, також вдаючись до релігійних обрядів, пов’язаних з Шивою.

Основні поняття в цій релігії наступні:

  • Ануттара – вище, яке проявляється у взаємодії двох сил. Перша – свідомість, друга – самосвідомість, тобто Шива і Шакті. Віруючий бачить весь світ грою, ця свідомість досягається завдяки милості Шиви. Існує поняття карми – шлях, що веде до блаженства.
  • Ахам – зосередженість на нероздільності Шиви і Шакті. «А» в санскриті – перша буква, «ха» – остання, що уособлює двох божеств.
  • Спанда – поняття, введене Васугуптою, що розшифровується як «вібрація свідомості». Рух розуму в даному випадку відрізняється від фізичної активності. В релігії Спанда – центр, все виходить від неї. Вона включає в себе внутрішній і зовнішній світ людини. Так званий «рух» відбувається всередині Вищої Свідомості, що не має нічого спільного з часом і простором. Сенс Спанди описується наступними поняттями – воля Вищої Свідомості, творча енергетика, серце, океан свідомості.

Творцем тактик і концепції Кашмірського Шиваїзму вважається Абхінавагупта, що жив в 10-11 століттях. Він був учнем Атрігупти, вченого брахмана.

Іван Гудзенко