Гуманістичний іудаїзм був створений в 1963 році атеїстом Шервіном  Вайном. Це рух, перш за все, є єврейським. Його парафіяни не моляться і не волають до Бога, вони вихваляють єврейську культуру і можливості особистості. Іудаїзм сприймається ними, як етика, вони прагнуть «творити» добро без допомоги Бога. Саме відсутністю молитов гуманісти відрізняються від традиційного іудаїзму і від інших.

«Людина сама править своєю долею» – основний, з принципів гуманістичних іудаїстів. А абсолютною силою є не Бог, а людська воля, саме вона здатна керувати долями людей. У США і Канаді налічується близько 10 000 послідовників, а загальна кількість членів організації становить приблизно 20 000 чоловік.

У 1986 році був створений академічний центр Гуманістичного іудаїзму, де прихожанам пропонувалися різного роду програми з професійної підготовки лідерів і викладачів.

Іудаїзм з точки зору гуманістів можна розглядати, як цивілізацію, головне сприймати її не як набір молитов і церемоній, а як культуру, яка визначає ставлення до людей і світу в цілому. Шервін стверджує, що ключовою в гуманістичному іудаїзмі є віра в людину і її можливості.

Спочатку дана організація була створена для тих, хто хоче бути євреєм, але втрачено зв’язок з релігією і Богом. Шервін рекомендував всім нерелігійним євреям відкрито заявляти про своє становище і закликати інших людей жити невідповідно до своїх норм, встановлених в суспільстві, а за відчуттями.

Багато людей, помилково вважають, що члени даної організації заперечують релігію, але це не так, вони лише ставлять на більш пріоритетне місце культурні цінності. Гуманісти стверджують, що для того, щоб бути і залишатися євреєм не обов’язково спілкуватися з Богом. Головне бути в спілкуванні з іншими євреями, сприяти об’єднанню єврейського народу і оберігати культурні та історичні цінності.

Щодо статі, віку чи становища в суспільстві, гуманістичний іудаїзм виступає за рівноправність. І чоловіки, і жінки однаково беруть участь в будь-якій діяльності організації, ще раз підкреслюючи, що всі люди рівні.

Шервін відкидав релігію і не протистояв їй. Він вважав, що у гуманістів своя мета, і вони не повинні нав’язувати її іншим. Незважаючи на те, що засновник гуманістичного іудаїзму був атеїстом, він виявляв повагу до інших релігій і до традиційного іудаїзму зокрема.

Іван Гудзенко