Спірна хасидська школа, зосереджена на особистості і вченні Нахмана Бен Симха і названа на честь Подільського міста Брацлав, де він проживав з 1802 року до останніх днів свого життя.

Брацлавський хасидський центр ніколи не нараховував більше кількох сотень людей, в основному це були бідні хасиди, розсіяні в невеликих громадах в межах Подільської, Волинської та Київської губернії. У порівнянні з іншими хасидськими школами XIX століття сфера їх політичного впливу завжди була вкрай обмежена.

Нахман помер восени 1810 року, залишивши після себе спадкоємця. Все йшло до того, що його течія скоро зникне, якби не зусилля його друга, писаря і головного перекладача Натана Штернхарта Немирівського.

Брацлавські хасиди

Натан залучив нових послідовників на Брацлавський шлях і відродив його традиції. Перш за все, щорічні збори при дворі ребе на єврейський Новий рік, який він перетворив на головне Брацлавський захід, який є паломництвом Рош га-Шана до могили Нахмана в Умані. Штернхарт авторитетно поширював, роз’яснював і публікував вчення Нахмана, але ніколи не дозволяв собі сприйматися, як самостійний ребе. Це унікально, але після смерті Нахмана у брацлавських хасидів, ось вже більше 200 років немає рабина, лідера.

Це призвело до появи унікального культу померлого Нахмана, який, як очікується, повернеться в якості Месії, і який продовжує функціонувати, посій день, як єдиний духовний вождь брацлавських хасидів.

Це породило зневажливе прізвисько “мертві хасиди”, під яким Брацлавські хасиди стали відомі серед своїх численних супротивників. Інші хасидскі групи продовжували переслідувати брацлавських хасидів протягом XIX століття.

Рух пережив релігійне придушення при радянській владі, створивши життєво важливий центр в польському Любліні, який замінив Умань, як місце щорічного збору декількох сотень брацлавських хасидів. Після Другої світової війни Брацлавський хасидизм з’явився в Ізраїлі і Новому Світі.

Однак за відсутності живого ребе це рух залишається невеликим і фрагментарним, очолюваним поруч харизматичних особистостей, які не завжди сходяться в поглядах. Починаючи з останніх десятиліть двадцятого століття, деякі фракції брацлавських хасидів, стали користуватися безпрецедентної популярністю серед світських євреїв.

Іван Гудзенко