Джайнізм, як національна релігія Індії

Недавно прослухавши кілька лекцій з історії релігій по Джайнізму захопило це вчення і я подумав… а чому б не повідати про нього читачам нашого блогу. Ну і  от що з того вийшло! Тепер ви можете почитати серію статей про джайнізм:

Світогляд Джайнізму
Життя та діяльність Вардхамани, основоположника Джайнізму
Джайнізм після Вардхамани. Розкол джайнізму
Джайнізм, як і індуїзм, належить до національних релігій Індії. Проте на відміну від останнього, ортодоксального, тобто такого, що спирається на ведійській канон, джайнізм – неортодоксальне учення. Він заперечує непогрішиму святість і авторитетність Вед, існування бога-творця і несхитну значущість жертвопринесень як шляхи для досягнення кінцевого звільнення. Відкидає джайнізм і претензії брахманів на пануюче положення, і становий (кастовий) поділ суспільства, надаючи першорядне значення ненасильству – ахімсі, відлюдництву і чернечому життю як умові вищої праведності. Ці риси ріднять його з буддизмом.

На відміну від інших релігій Індії джайнізм мало вивчений і майже не відомий на Заході (джайни не заохочували цікавості європейців). Тим часом в самій Індії джайнізм мав значення не менше, ніж буддизм, який з середини I тис. став розповсюджуватися головним чином за її межами. Джайнізм ніколи не переступав меж Індії. У ряді районів (Біхар, Гуджарат, Орісса, Південна Індія) джайнізм пустив глибоке коріння і зіграв велику роль в розвитку індійської культури, особливо в середні віки.

В сучасній Індії джайнів дуже мало – приблизно 0,5% (близько трьох мільйонів) населення, але їх роль в житті країни вельми помітна. Їм належать ключові позиції в економіці (джайни займаються в основному торгово-лихварською діяльністю).