Народилася в другій половині ІІІ – першої половини IV століття нашої ери у Вірменії. Її батько – цар Хосров ІІ, матір не названа. Мала ще брата Тірідата ІІІ, якому належали узди правління Вірменією у 287 -330 роках до нашої ери.

Хосровідухт є династичним іменем царського дому Аршакидів, так як дочка носила ім’я батька Хосрова ІІ та прадіда Хосрова І, вірменських царів. Після її народження у 252 році були вбиті батько з іншими членами сім’ї. Розправу зроблено агентом з Парфії Анаком, за вказівкою царя Ардашфра І. Анак був пійманий та страчений, і в цілях захисту та збереження  державного сувернітету, римська влада забирає Тірідата ще дитиною для того, щоб виростити та виховати його за римськими законами.

Хосравідух виховували в Кесарії Мазака (Каппадокія). Дівчинку виховували прийомні батьки — дворяни Автай з Автаєю. У 287 році за указом римського імператора Діоклетіана Тірідата ІІІ возвели на вірменський царський трон (до нього Вірменією керували царі парфян, вигнані Тірідатом ІІІ і його армією  Сасаніди. Після заняття престолу Вірменії, Хосровідухт повертається з прийомною сім’єю аби жити поруч з правителем – братом.

В період правління Тірідата відбувається будівництво літньої резиденції в Гарні для принцеси Хосровідухт. Резиденцію прикрашали колони, барельєфи, пам’ятні записи, виконані грецькою мовою. Цим надписом підтверджується робота не вірмен.

Також слід зазначити про те, що Хосровідухт разом з братом Тірідатом ІІІ та вірменами є прихильниками зороастризму. Зороастризм дійсно залишався однією із головних релігій вірменської держави. Під час правління Тірідата ІІІ  по всій території Римської імперії почалися переслідування християн. Так як Тірідат ІІІІ – союзник, водночас учасник цих подій.

За наказом Тірідата ІІІ багато християн, які чинили спротив язичницькій релігії – страчено. Як не дивно, але християни проживали на території Вірменії і рятувалися як могли від жорстокості тиранів. До жертв тиранії можна зарахувати монахиню Ріпсімію та Григорія Просвітителя, якого вкинули гнити у підземній в’язниці Хор Вірап.

В кінці мученицьких смертей, сам цар зійшов з глузду,його поведінка нагадувала дикого кабана, котрий бродить в лісі. Саме найбільше за свого брата переживала Хосровідухт і робила усе можливе, що тільки в її силах аби повернути його до нормального стану. Уві сні бачила видіння: чоловік, який мав світлоподібний вигляд звернувся до неї зі словами, що не має інших ліків, окрім  ув’язненого Григорія, який прийшовши до вас буде вчити лікуванню від вашої хвороби. Це видіння було п’ятиразовим.

Коли розповіла людям про видіння, то почувши почали насміхатися і казати, що вона збожеволіла, демон оволодів нею, і вони ніяк не могли зрозуміти: чи може залишитися живою людина, яку ув’язнили п’ятнадцять років. Хосровідухт почала діяти рішуче адже життя брата є важливішим.. Набравшись сміливості розповіла усе брату про це видіння. У неї залишався настільки скромний вигляд на подобі монахині, чим відрізнялася від жінок з відкритим ротом.

Цар наказує привести Георгія з Арташату прийомному батьку Автаю. Григорій прибув до царя Тірідата ІІІ. Ще раніше від голодної смерті його врятувала жінка, в момент переслідування інших християн жорстоким царем. Не має заперечень, що Хосровідухт з невісткою Ашхен прийняли християнство через монахиню Ріпсімеян та інших членів підпілля вірменських християн. Імовірно ці дві жінки вставали в захист християн від переслідування.

У 301 році Григорій в чудесний спосіб ставить царя на ноги. Переконаний в могутній силі лікування, цар відмовляється від зороастризму і оголошує християнство єдиною релігією в державі Вірменія.

У такий спосіб Вірменія стає офіційно християнською, а Григорія було призначено католікосом Вірменської апостольської церкви. Після оздоровлення Тірідат стає християнином і видає указ про припинення переслідування християн. Тірідат ІІІ був охрещений католікосом Григорієм разом зі сім’єю, двором, армією на річці Єфрат.

Починаючи з 301 і закінчуючи 330 роком (швидше за все дата смерті) Хосровідух з сімєю присвячує себе служінню Христу. Цар Тірідат ІІІ разом з царицею Ашхен стають фундаторами Ечміадзінського собору, церков Святої Гаяни, Святої Ріпсіми, Шокагат. Для будівництва двох церков Ашхен з Хосровідухт пожертвували свої коштовності.

Вони наприкінці життя усамітнилися в замку Гарні. Три особи: цар Тірідат ІІІІ, Хосровідухт, Ашхен  визнаються святими Вірменською апостольською церквою. Їхня пам’ять вшановується в суботу п’ятої неділі після Зішестя Святого Духа. 30 червня – день пам’яті святих.

Пегас

Поделитесь эмоциями

Супер статья
1
Я доволен
0
Любовь
0
Так себе
0
Глупо
0

Интересно почитать:

Історія релігій

Клементе Галяно

Клементе Галяно – представник італійської теології, мислитель, знавець вірменської культури та духовності. Точної дати народження ...

Написать комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *