Адвентисти сьомого дня – протестантський напрямок християнської церкви, який виник  в ХІХ столітті. Включає громади з 90 країн світу, близько 20 млн віруючих: 33% латиноамериканців, 31% африканців, 17% азіатів, по 8% європейців і північноамериканців. В основу вчення лягла віра в швидке Друге пришестя Ісуса Христа.

Вільям Міллер після детального вивчення Біблії назвав дату повернення Месії в 1843 році. Але передбачення не справдилися. Велике розчарування підірвало авторитет адвентистів, вчення почала розпадатися на різні напрямки.

Велику роль зіграла Елена Уайт, дружина проповідника Джеймса Уайта. Завдяки її зусиллям утвердилося вчення про Слідчий суд, запропоноване Х. Едсон. 1844 рік стали трактувати як початок нового етапу служіння Ісуса Христа в якості посередника між людьми і Богом. Христос увійшов в Святе святих небесного Храму, щоб молитися про прощення гріхів людських, а також розслідувати, хто з живих і померлих заслуговує вічного життя. Адвентисти вважають Елену Уайт Божим пророком, вивчають її пояснення Біблії.

Шанування суботи як святого дня запозичена у баптистів сьомого дня. Вільям Фарнсворс і його соратники першими відмовилися від ранкового недільного богослужіння. Католицька церква перенесла святкування на воскресіння і тим самим відступила від Слова Божого. Святкуючи суботу, люди визнають Бога як Творця світу, виконують Його Заповіт, а саме 4-у заповідь.

Джерело одне – Біблія, Порятунок – дар Божий. Особливо шанований  Старий Завіт. Визнається триєдність Бога, Божественна і людська природа Христа, гріховність людини і необхідність в покаянні. Пророцтво вважається одним з дарів Бога. При цьому адвентисти заперечують безсмертя душі. Виправдані душі отримають вічне життя, а грішники – смерть, а не вічні муки.

Хрещення здійснюється триразовим зануренням у воду при усвідомленому виборі релігії. Причастя проводять після обмивання ніг. Інші таїнства і літургія відсутні.

Назва Церква адвентистів сьомого дня закріпилося в 1860 році. Рік по тому почала видаватися церковна література в Батл-Крік. У 1863 році було організовано спільне управління в Мічигані.

Добровільно пожертвувані кошти йдуть на будівництво та утримання церков, лікарень, допомогу голодуючим, які постраждали на війні і при стихійних лихах. Багато уваги приділяється медицині і пропаганді здорового способу життя, профілактики залежностей серед молоді, донорства крові.

Багато членів церкви дотримуються вегетаріанства. Дотримуючись Старого Заповіту, виключають з їжі свинину, кров тварин. Є прихильниками пацифізму і свободи совісті: кожен віруючий сам вирішує, служити йому в силових структурах чи ні. У пріоритетах підтримку інституту сім’ї та турбота про екологію. Противники розлучень, абортів, вживання алкоголю, кави, чаю, коли.

Іван Гудзенко