Актуальності тема шаманізму набула не лише в світовій кінематографії, а й літературознавстві. Так його можна зустріти в наш час у художній літературі. Від само початку уявлення про шаманізм сприймався як бубни, шкури, зловісні прикраси з кісток та безпосередній містичний зв’язок зі злими духовними силами. Як бачимо наука не зупиняється, а постійно йде вперед.

Після чотирьохсот років визнання Церквою геліоцентричної системи Галілео Галілея, саме у цей період з’являється низка науковців, психологів, теологів, які зрозуміли, що шаманізм є зануренням насамперед в духовну сутність, де духи є злими та добрими не за своєю природою, а в силу іншого, вони той «виворіт». Тому письменники найчастіше випереджають науку, не маючи уяви  все таки пишуть про шаманізм.

Шаманізм в літературі

У 2007 році Оксфордським університетом була видана книга Андрія Знаменського під англомовною назвою «The Beauty of the Primitive: Shamanizm and thr Western Smagination ». Сама книга пишеться в жанрі мало відомому «історія ідей», містить оповідь складення європейської уяви про шаманізм. Як підмічає Знаменський, шаманізм є «продуктом західної уяви», тим самим показуючи конструювання західними поглядом «всезагальної первісної релігії» на підґрунті яскравих та незвичайних для європейської людини етнографічних свідчень.

У вказаній книзі автора можна знайти чимало речей: дивовижні історичні сюжети  походження міфу про психічне нездоров’я шамана, ревізію головних робіт, що стосуються даної тематики. Ще раніше, в 1996 році до книги Знаменського вийшла збірка у спільному авторстві Керолін Хамфрі та Ніколаса Томаса по вивченню шаманізму в сьогоденні. Вона отримала назву «Shamanizm, History and the State», опублікована Мічиганським університетом.

Праця нічим не поступається попередній. Але в чому відмінність, напевне у тому, що автори не визнають шаманізм архаїчною релігією, оскільки шамани відіграють роль політичних акторів і медіаторів, що історично обумовлені соціальним протиріччям та спротивом. Шаманізм – мілленаристський рух та священна релігія, є спротивом централізованій владі, або навпаки здатен вписуватися в державну політику.

Крім них є ще три книги сучасних дослідників, зокрема зарубіжного автора Мортена Алекса Педерсена «Світ Духів та політичне життя в Північній Монголії» (англомовне видання, Корнельський університет, 2011 рік); Олени Сергіївної  Новік «Обряд та фольклор в сибіському шаманізмі. Досвід співставлення структур»(російськомовне видання, Східна література, 2004 рік). Автором останньої здійснюється морфологічний аналіз камланьї в шаманізмі – ритуали та тексти закликання духів; Даві Копенави та Альберта Брюса «The Falling Sky: Words of Yanomami Shaman» (англомовний переклад, виданий у 2013 році). Книга унікальна тим, що має чітку пророблену зворотню операцію, на відміну від Знаменського, що пише про шаманізм як про продукт західної уяви, а тут західна уява описана з точки зору амазонської космології.

Пегас