Також відноситься до Танаху як і попередні книги Старого Завіту, входить до частини під назвою «Пророки», а в грецькій біблійній канонічній традиції  — дванадцяти малих пророків. Вважається дев’ятою за рахунком пророчою книгою.

Автор, час і написання книги

Як не  дивно, але написання цієї книги належить пророку Софонії. Особистість Софонії зазначена у біблійному тексті 1 глави 1 вірша книги. Вказано, що пророче служіння розпочалося при  цареві Іосії в Юдейському царстві. Датується цей період з  641 по 610 роки до нашої ери. Сучасником Софонії виступає сам пророк Єремія.

Написання самої ж книги Софонією здійснюється VІІ століття до нашої ери. Цей час пов’язаний з проведеними релігійними реформами юдейського царя Іосії. Стверджують про доповнення цієї книги під часу перебування юдейського народу у вавилонському полоні та його повернення додому.

Про книгу

Центральна думка книги – віра в те, що настане Божий суд над усім світом. Адже Бог має у повній владі  усі народи. Таким чином пророче вчення було покладено в основу поширеного культу Яхве і утвердженням монотеїзму. Суд Божий торкатиметься як держави так і міста Єрусалим за забуття Бога та їхнього сумніву у Його всемогутність. Стосується кара Божа і правителів, які переймаючи чужий звичай подібно звірам володіють народом з порушенням святого Закону. Книга за об’ємом тексту невелика, розділена на три глави, в які вкладений увесь духовно-пророчий  смисл. Так у 1 главі 14 вірша дізнаємося про наближення судного і невідворотного дня Яхве від якого постраждає усе живе: тварини і люди. Тут якраз йдеться про есхатологічний характер пророцтва Софонії. У другій главі описані апокаліптичні події щодо царств язичників. У третій главі після усіх покарань йде звіщення народу пророком, що ті, які шукають справедливість, виконання законів здатні врятуватися від гніву Яхве. Значить під час суду будуть збережені ті, хто пройшов очищення і все ж прийняв Закон і вони закликатимуть ім’я Бога Яхве та служитимуть Йому, відкинувши усіляке зло.

Пророче служіння Софонії

Як свідчить святитель Кирило Олександрійський, пророк дійсно походив не без відомого роду. До служіння покликаний через Божественне Одкровення у дні царювання Юдеєю Іосії – сина Амона. Тлумачами і дослідниками визначається час проголошеної промови пророком Софонією – перший період царювання Іосії. Думка така притримувалася Евальдом, Геферніком та Штаде. Виставлене також  внутрішнє становище самого царства, про що наводиться в деталях книги: поширений культ бога Ваала жрецями – кемарім з поклонінням та служінням небесним світилам та культу бога Молоха, описаних в 1 главі з 4 по 9 вірш;  в народному житті переважає аристократія світська та духовна, яка розслаблює та допускає народ до чинення розпусти (глава 3 з 2 по 4 вірш); маскування миру правлячими особами та набування багатства торгівцями, що призвели по остаточної байдужості стосовно вчення пророків та їхніх моральних настанов у духовному спасінні.

Тон пророка стає есхатологічним, а центральним предметом виявляється – суд справедливий з покаранням та очищенням Ізраїля, над народами та світом в цілому. Пророк Божий Софонія говорить про нову форму життя, яка полягає в тому, що юдеї та язичники отримають спасіння.

Екзегетика книги пророка Софонії святими отцями Церкви

Отець Церкви Кирило Олександрійський подає прекрасне тлумачення стосовно глав цієї книги. В 3-й главі 8 вірша святитель Кирило вбачає прямий натяк на час всесвітнього та всезагального визволення людства від рабства диявола  через Ісуса Христа і зробити народи вільними, знищивши тління та нечистоту гріха, відвернутися від поклоніння створеному замість Творця і відродитися в Христі через Його воскресіння із мертвих.

Пегас

Поделитесь эмоциями

Супер статья
0
Я доволен
0
Любовь
0
Так себе
0
Глупо
0

Интересно почитать:

Написать комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.