Інтерв'юІсламІсторія релігій

Інтерв’ю з муфтієм ДУМУ «УММА» Саїдом Ісмагіловим на тему : «Іслам в Україні : його стан та тенденції розвитку»

said-1

В сучасній  Україні іслам сповідує близько одного мільйона людей.  Більшість із послідовників ісламу   не є етнічними українцями.

Тема інтерв’ю з муфтієм ДУМУ «УММА» Саїдом Ісмагіловим —  «Іслам в Україні», ми вирішили поговорити про стан та тенденції ісламу в сучасній Україні.Пан Саїд дав дуже цікаві відповіді. І розповів, що для значної кількості українців іслам є екзотичною релігією, особливо це стосується західного регіону. Також пан Саїд розповів про перспективи Ісламу в Україні та його співпрацю з іншими релігіями. Отже, не буду вас втомлювати читайте інтерв’ю з муфтієм Саїдом Ісмагіловим.

Біографічна довідка:

Ісмагілов Сергій Валерійович народився 9 серпня 1978 року в місті Донецьк в родині поволзьких татар. Батько Ісмагілов Валерій – працював шахтарем, мати Ісмагілова Раїса працювала пекарем на хлібозаводі.

Начальну освіту Ісмагілов Сергій отримав в Загальноосвітній школі №60 міста Донецька. В 19 років поїхав до Москви та поступив на навчання в Московский Исламский университет на шаріатський факультет, який з відзнакою закінчив в 2001 році, та отримав сан імам-хатиба. Повернувшись до України, один рік (2001-2002 рр.) займав посаду асистента в Українському ісламському університеті, що в той час працював у Донецьку, асистуючи професору шаріатських наук др. Джамалю ат-Табіді з Судану.

Починаючі з 2002 року був імамом-хатибом мусульманської громади міста Донецька в мечеті «Аль-Амаль». Також з 2002 року навчався на факультеті Філософії та релігієзнавства в Державному університеті інформатики та штучного інтелекту, який закінчив в 2007 році, та поступив до аспірантури з темою дослідження «Шаріат в сунітський та шиїтський традиціях: компаративний аналіз».

В 2009 на першому з’їзді Духовного управління мусульман України «Умма» був обраний муфтієм цього релігійного об’єднання, та тричі переобирався на цю посаду. Протягом чотирьох років був головним редактором першої україномовної мусульманської газети «Умма».

—   Сьогодні у сучасному світі  іслам у одна із домінуючих світових релігій, яка з кожним роком збільшує свою кількість послідовників у всіх куточках світу. Іслам в Україні є другою світовою релігією, яка існує доволі давно. Можливо моє перше питання доволі банальне, але все ж таки, я думаю нашим читачам цікаво. Яка кількість послідовників ісламу в Україні  в різних мусульманських течій?

На жаль не існує точної статистики стосовно кількості мусульман в Україні. Деякі дослідники схильні занижувати кількість мусульман, і в деяких книжках ви можете зустріти цифру 500 тис. осіб, а деякі релігійні діячі схильні занадто завищувати кількість мусульман та називають цифру в 2 млн. осіб. Але я вважаю що обидві цифри не є вірними. За нашими власними підрахунками приблизна кількість мусульман України десь близька до одного мільйона осіб. Більшість з них – це кримські татари, що мешкають в АР Крим. Більшість мусульман України є сунітами. В великих містах, таких як Київ, Харків, Донецьк є невелика кількість шиїтів, переважно азербайджанського походження. Особливістю мусульман нашої країни є те, що в нас є досить помітна кількість хабашитів – нової релігійної течії в Ісламі, що виникла в середині XX ст.  в Ефіопії, та транзитом через Ліван потрапила до нас і пустила тут коріння. В інших країнах колишнього Радянського Союзу хабашитів майже не має. Це вже наш, український феномен. В незначній кількості зустрічаються послідовники салафізму, суфізму та інших течій.

—  Сучасний світ переживає епоху технологічного буму, коли  релігія підлаштовується під глобальність та технології. Чи є масова комунікація та глобальність проблемою для ісламу? Адже відомо, що в Україні лише дві релігійні течії є найбільш консервативними , це – іслам та православ’я.

Звісно, глобалізація впливає на мусульман. Найбільше це помітно в секуляризаційних тенденціях, що активно нав’язуються мусульманському суспільству.  Але Іслам має свій стійкий імунітет до інокультурних впливів. Мусульмани не збираються підлаштовуватися під всі без винятку глобальні тенденції, особливо ті, що є неприпустимими з точки зору нашої релігії: аборти, вільні статеві стосунки, гомосексуалізм, та інші явища, які позиціонуються як права та свободи, для нас не є прийнятними, ми завжди будемо проти цього.  Мусульмани вважають, що Божественні закони є вічними, актуальними для людства в будь який час, та в будь яких умовах, і найкращими для людства. Все що вигадає людина, не здатне бути кращим за те, що дано від Бога. Що стосується глобальних комунікацій, сучасних технологій, свобідних потоках інформації, товарів та фінансів, в цьому ми не видимо проблеми. Навпаки, якщо вони корисні для людства, мусульмани повинні користуватися їх перевагами для розвитку та покращення свого життя. 

—  На ваш погляд іслам в Україні розвивається серйозними темпами, чи він перебуває у стані стагнації?  І які перспективи ісламу у найближчі двадцять років в Україні, адже якщо ми подивимося на Західну Європу,  то вона фактично на половино стала мусульманською, особливо це —  стосується Франції, Німеччини та Голландії.

Буду відвертим, Іслам в Україні зараз знаходиться в регресійному становищі. Точніше не Іслам як релігія, а мусульмани як послідовники Ісламу. В той час як в Західній Європі кількість мусульман дійсно збільшується за рахунок мігрантів та високої народжуваності в мусульманських родинах, в Україні кількість мусульман стрімко зменшується за рахунок асиміляції. Довгий час діяла парадигма: «Я – татарин (узбек, казах, башкир), от же я є — мусульманин», коли етнічне походження невідривно було пов’язано з релігією свого народу, і це було головним фактором релігійного самозбереження. Будь яка людина в релігійному плані ототожнювала себе з релігією предків. Після Радянської атеїзації, цей зв’язок сильно ослаб. Ідеологічна машина виховувала безлику, безрелігійну, безнаціональну радянську людину. А в наш час ця парадигма рухнула остаточно.

Ми отримали майже безмежну внутрішню свободу. Сталось так, що в нас багато людей вільно обирають для себе ту релігію, яка їм більш комфортна, титульна, більш розповсюджена в цій країні, яка більш подобається, або, що найчастіше, не бажають взагалі асоціювати себе з певною конфесією. І за моїми спостереженнями мусульмани України почали асимілюватися. Можна зустріти людей з мусульманськими прізвищами які не вважають себе мусульманами, або є послідовниками інших релігій. Звісно, є й зворотна тенденція коли до Ісламу входять люди з не мусульманських народів, але це трапляється значно рідше. Є дві причини цього: по-перше, Іслам – строга релігійна система, яка вимагає від своїх послідовників дотримуватися певних правил, і ці правила не дуже корелюють з популярним сучасним образом життя; по-друге, засоби масової інформації зробили демонічний образ Ісламу, як якоїсь нелюдяної релігії. Це жахає людей. Зустрічаються парадоксальні ситуації, коли наші співвітчизники відвідують Емірати, Туреччину, Туніс, Єгипет, отримують масу позитивних вражень від мусульманських країн, але все одно вважають Іслам злом та загрозою для себе.

— Хотілося також продовжити попереднє питання. Відомо, що іслам поширився в Європі за рахунок іммігрантів. Наприклад у Франції найбільшу народжуваність мають іммігранти з Алжиру, Єгипту, Лівії та Лівану, але і окрім них іслам приймають і корінні жителі Франції. Чи приймають іслам корінні українці? Адже для сучасних українців іслам є доволі екзотичною релігією. Потрібно навіть згадати надмірну любов українців до самогону та салаJ. Чи мають корінні українці послаблення у шаріаті ?

Корінні українці приймають Іслам не часто. Це поодинокі випадки, коли людина знаходиться в стані особистого духовного пошуку, і знаходить себе саме в Ісламі. Дійсно, для багатьох українців, особисто в сільській місцевості в Центрі та на Заході країни, Іслам є екзотичною релігією. Інша ситуація в великих містах, де люди більш освічені, більш подорожують світом, а в самих містах є мечеті та мусульманські громади. В великих містах наші співгромадяни більш обізнані та не вважають Іслам дуже далеким та екзотичним. Корінні українці, як і будь які інші нові мусульмани світу не мають ніяких послаблень в Ісламі. Хіба що від чоловіків ми не вимагаємо обов’язково робити обрізання. Мусульманам зазвичай роблять обрізання ще немовлятами, а від дорослих чоловіків які стали мусульмани ми не вимагаємо цього, якщо вони самі не бажають.

 — Чи мають українські мусульмани свої власні духовні заклади освіти (коледжі, семінарії, університети, академії), якщо мають то де саме?

Мусульмани України мають декілька власних освітніх закладів. Це декілька чоловічих та жіночих медресе в Криму, а також школа Коран-хафізів. В медресе студенти вивчають релігійні науки на начальному рівні, і після успішного завершення медресе можуть бути імамами в мечетях, або викладачами для дітей в школах розташованих при мечетях. Для вищої релігійної освіти потрібно їхати на навчання до інших країн, де діють ісламські релігійні університети. В школі Коран-хафізів, що розташована в Сімферополі діти протягом декількох років вивчають Священний Коран напам’ять. Звісно вивчають його на мові оригіналу – арабською мовою. При цьому діти продовжують відвідувати загальноосвітню школу. Вдень навчаються в державній школі, а в вечорі вивчають Коран.

— Чи мають українські мусульмани свої видання ? Наприклад  журнали, газети, інтернет –портали, якщо є то назвіть основні? Також чи мають мусульмани України свої телеканали?

Так, ми маємо свої видання. Регулярно видаються: газета Арраид (російською мовою), газета Умма (українською мовою), В Криму видається газета Хидает  (кримськотатарською мовою). Можливо є й інші видання. Що стосується інтернет ресурсів, то основні це сайти «Іслам в Україні» http://islam.in.ua/, «Ислам для всех»  http://islam.com.ua/,

«Арраид» http://arraid.org/, «Коран» http://quran.org.ua/, сайт газеты Арраид http://gazeta.arraid.org/, и сайты Духовного управления мусульман Украины «Умма» http://umma.in.ua/ и Духовного управления мусульман Крыма http://qirimmuftiyat.org.ua/.

Телеканалів ми, на жаль, поки що не маємо, але в майбутньому ми плануємо зробити мусульманський телеканал. В якому форматі він буде віщати, поки ще не вирішено.

— Як мені відомо Київський Муфтіят, є членом Всеукраїнської Ради Церков, як ставляться українські мусульмани до іновірців? Особливо, які стосунки в українських мусульман з українськими християнами, адже Україна за статистикою є християнською країною?

В Україні є декілька мусульманських релігійних об’єднань, більшість з них не є членами  Всеукраїнської Ради Церков, тому що війти до цієї Ради виявилось надзвичайно складно. Будь який діючий член Ради Церков може блокувати вступ об’єднання що бажає приєднатися до Ради. Наше Духовне управління мусульман України «Умма», що об’єднує 25 великих мусульманських громад з 15 регіонів країни,  два рази подавало заявку на вступ, й обидва рази нам відмовляли. В кулуарах нам пояснювали, що деякі члени Ради проти вступу нашого об’єднання. Таким чином Всеукраїнська Рада Церков стала закритим елітарним клубом. Це курйозно, адже Рада Церков ставить за мету представляти інтереси віруючих, але виявляється що інтереси одних віруючих можна представляти, а іншим в цьому відмовлено. Що стосується мусульман України, то ми толерантно і з повагою ставимося до іновірців. Це один з базових принципів Ісламу. Особливо добре мусульмани повинні ставитися до християн, як до близької релігійної системи що має авраміїстичні коріння.

— Відомо, що мусульманські теологи критично ставляться до перекладу Корану, і навіть переклади Корану називають перекладом смислів. Як ставляться українські мусульмани  до перекладу  Смислів Корану , Михайла Якубовича?

Дійсно, можна перекладати не сам Священний Коран, тому що це не можливо, бо Слово Бога є оригіналом лише на мові одкровення, а можна перекладати лише смисли Корану. Тобто як перекладач зрозумів той чи інший пасаж або речення, як зумів його перекласти на потрібну мову, таким й буде результат, але переклад все одно буде відрізнятись від оригіналу. Що стосується перекладу смислів Корану Михайла Якубовича, то мусульмани України ще не бачили цього перекладу. Він досить давно анонсується, але в Україну ще, мабуть, не потрапив.

— Як ставлять українські мусульмани до українською мови?

Не є таємницею, що переважна більшість мусульман України це татари, араби, турки, представники інших народів. Багато хто з них ще не володіє українською мовою. Але я не зустрічав серед мусульман противників української мови. Ніхто принципово не заперечує права на повноцінне існування української мови як державної. Це обумовлено тим, що ми цінимо свою рідні мови – татарську, кримськотатарську, арабську та інші. Ніхто з нас не бажав би щоб наші мови вмерли, тому ми розуміємо бажання українців зберегти рідну мову. Особисто я наполягаю на тому, щоб всі мусульмани вивчали українську мову, та обучали їй своїх дітей. Можна сказати, що мусульмани України за українську мову.

— Я думаю нашим читачам цікаво, де розміщенні найбільші Мечеті та Святі міста мусульман в Україні?

Найдавніші та най вшановані мечеті розташовані в Криму. Це Ханська мечеть в Бахчисараї, сімферопольська мечеть Кібер-Джамі, євпаторійська ханська мечеть, мечеть в Старому Криму.

Найбільші мечеті розташовані в Донецьку, Одесі, Луганську, Києві, Харкові, Севастополі, інших містах Криму. А найкрасивіша з нових мечетей, як ми її називаємо «Перлина Азову», побудована в Маріуполі.     

— І на кінець. Як особисто ви ставитеся до екуменізму?

Екуменічний діалог потрібен. Релігійні лідери повинні знаходити спільну мову, може, реалізовувати спільні благодійницькі та культурні проекти, задля мирного та щасливого процвітання нашої держави. Без миру та поваги всередині українського суспільства, неможлива сильна, вільна, та заможна Україна. Екуменічний діалог потрібен в першу чергу для того, що знімати фобії, недовіру й ворожість між послідовниками різних релігій. Завдяки спільним діям, діалогу, толерантності та відкритості наші співгромадяни будуть бачити в іншому, таку ж людину як і він сам, але з трохи іншим світоглядним вибором.

Розмовляв Ігор Дмитрук

Інтерв’ю взято із журналу Апейрон + за жовтень 2013.

Натисніть скачать, щоб скачати журнал безкоштовно

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Інтерв'ю

img-10 Інтерв'ю

Інтерв’ю з Мехметом Ференджі головою Стамбульського фонду культури і науки на тему : Хто такий Саїд Нурсі і що таке «Рісале- і Нур» ?

Шановні читачі порталу «Філософія і Релігієзнавство», пропоную вам прочитати інтерв’ю з головою Стамбульського фонду культури ...