Культура

Ранній клинопис та його розвиток

Найдавніші таблички з клинописом, відомі як протоклинопис, були зображувальними, оскільки об’єкти, на яких вони зверталися, були більш конкретними та зрозумілими (цар, битва, повінь) і були розроблені у відповідь на потребу в міжміському спілкуванні, в торгівлі. Складні композиції були непотрібними, оскільки все, що вимагалося, це розуміння типу та кількості товарів, що відправляються, їх ціни, а також імена та місця розташування продавця.

Ранній клинопис та його розвиток

Ранні піктограми були замінені фонограмами (символами, що представляють звуки) у місті Урук бл. 3200 року до нашої ери Клинопис ускладнився до раннього династичного періоду (2900-2334 рр. до н. е.), оскільки, як тільки майстерність письма була зрозуміла, люди знайшли більше понять, які хотіли висловити та зберегти на майбутнє.

Частина цього досвіду природно торкалася походження людства, що потім припускало походження всіх аспектів людського досвіду. Богиня Нісаба, раніше божество землеробства, тепер стала богинею письма та рахунків – навіть божественним писарем богів – у відповідь на розвиток писемного слова. Оскільки тема ставала все більш нематеріальною (воля богів, створення, загробне життя, прагнення до безсмертя), сценарій ставав складнішим, тому до 3000 р. до н. е. його потрібно було оптимізувати.

Зображення на табличках були спрощені, а штрихи стисло передавали слова-поняття (честь), а не слова-знаки (чесна людина). Письмова мова далі вдосконалювалась за допомогою ребусів, які виділяли фонетичне значення певного знака для вираження граматичних зв’язків і синтаксису для визначення значення.

Розвиток клинопису

Більше не потрібно було боротися зі значенням піктограми; тепер читалося слово-поняття, яке чіткіше передавало зміст письменника. Кількість символів, що використовуються на письмі, також було зменшено з понад 1000 до 600, щоб спростити та прояснити написане слово.

Під час раннього династичного періоду були створені школи писарів, щоб зберегти, навчити та розвивати ремесло письма. Ці школи були відомі як едубба («Будинок табличок») і спочатку створювалися та діяли в приватних будинках. Спочатку вчитель (наглядач) встановив правила для кожної окремої едубби, і ці правила суворо дотримувалися. Пізніше едубба розвинулась і поширилася по всьому Шумеру і діяла в будівлях, спеціально призначених для цілей освіти.

Хлопчики вищого класу (і іноді дівчата) вступали в едуббу приблизно у віці восьми років і продовжували навчання протягом наступних дванадцяти років. Навчальна програма переходила від найпростішого маніпулювання вологою глиняною табличкою та стилусом до складання слів, а потім і речень. Акт письма клинописом був не таким простим, як просто тримати шматок глини та робити на ньому відбитки. Під час письма доводилося постійно повертати табличку, щоб правильно робити позначки.

Спочатку учням показували, як просто чітко робити вертикальні, горизонтальні та похилі клинові позначки, і вони практикували цю вправу, доки не навчилися робити це належним чином до правильної глибини та розміру. Опанувавши навички маніпулювання глиняною табличкою та стилусом, студенти переходили до вивчення символів, які передавали значення, а потім створювали речення. Поки студенти опановували ремесло письма, їх також навчали математики, бухгалтерського обліку, історії, релігії та цінностей їхньої культури.

Учні проходили свої етапи навчання, поки не досягли рівня Тетради (композиції з чотирьох) і Декади (композиції з десяти), які вивчалися, запам’ятовувалися та багаторазово копіювалися. Тетрада складалася з простих текстів, включаючи гімн Нісабі, тоді як тексти Декади були складнішими як за композицією, так і за значенням. Після закінчення Декади студент повинен був опанувати навіть складніші твори до закінчення навчання. Композиції зазвичай завершувалися хвалою Нісабі на знак подяки за її натхнення та підтримку.

Завдяки цьому прогресу література не лише розвивалася, але й ставала доступною для коментарів і критики в письмовій формі, у той час як у процесі зберігалася історія цивілізації та культури Месопотамії в кожну епоху. За часів жриці-поетеси Енхедуанни (l. 2285-2250 до н. е.), яка написала свої знамениті гімни Інанні в шумерському місті Ур, клинопис був достатньо складним, щоб передати такі емоційні стани, як любов і обожнювання, зрада і страх, тугу й надію, а також точні причини, чому письменник міг переживати такі стани.

Клинопис міг також виражати людський страх перед смертю та надію на потойбічне життя, розповіді про створення світу, стосунки між людьми та їхніми богами та спустошення екзистенціального відчаю, коли здавалося, що боги розчарували надії людини і очікування. Вперше в історії клинопис виразив у відчутній формі весь людський досвід. Клинопис можна розуміти, по суті, як початок людської історичної документації.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Культура

img-8 Історія

Що таке зіккурат?

Зіккурат — це неповторний символ монументальної архітектури, народжений у просторах стародавньої Месопотамії. Його форма, як ...