— Класифікація Субстанцій: Нова версія
— Шкала Докінза. Формула Субстанцій
До язичеських концепцій (Я.к.) ми віднесемо:
— староязичество;
— неоязичество;
— анімізм (крім синтоїзму);
— епікурезм†;
— вікка (політеїстична);
— агні йога;
— родонізм.
Спільні та відмінні риси
Майже всі політеїсти (дуалісти) визнають існування Персональних Субстанцій, а саме персональних богів (політеїзм) чи духів (анімізм).
Всі без виключення язичеські концепції визнають множинність богів/духів — Р, хоча деякі мають схильність до монотеїзму, а вікка – до іпостасності.
Формули та структури
І. Язичество (класичне) [1]
Більшість язичників визнають/визнавали Деміурга (єдиний; творець; переважно трансцендентний; обмежено пізнаваний; патерналістський; ідеальний) та решту богів (множинні; не-творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні) –
( [1 De Im/Tr Li Pa Id] + [P Nd Im/Tr Li Pa Id] ) – ПАНТЕОН БОГІВ (Язичеський).
Частинна язичеських має/мала монотеїстичні тенденції – P~m. Через це їх називають «невираженим монотеїзмом». Вони можуть бути охарактеризовані у вигляді структури –
( [1 De Im/Tr Li Pa Id] + [P Nd Im/Tr Li Pa Id] ? ) – ПАНТЕОН БОГІВ (Язичеський).
Багато етнічних релігій, включаючи африканські та індіанські, є переплетінням політеїзму, анімізму та пантеїзму – Im/Tr~Im. Їх можна описати у вигляді такої двохповерхової структури —
(( [P Nd Im/Tr Li Pa Id] ? + [P Nd Im/Tr Li Pa Id]) – решта БОГІВ та ДУХИ
+
[1 De Im/Tr~im Li Pa Id] )) – БОГ (Деміург)
Але деякі африканські культи розглядають Деміурга матеріалістичним (єдиний; творець; переважно трансцендентний; обмежено пізнаваний; патерналістський; матеріальний) та решту богів (множинні; не-творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; матеріальні) — ( [1 De Im/Tr Li Pa Ma] + [P Nd Im/Tr Li Pa Ma ] ) – ПАНТЕОН БОГІВ (Язичеський).
Варто згадати складну еладську космогонію про першопотенції від Гесіода. Гея – Персональна Субстанція : єдина; творець; статус іманентності/трансцендентності невизначений; обмежено пізнавана; патерналістська; ідеальна. Три Імперсональні Субстанції (Ерос, Тартар і Хаос) єдині; творці; статус іманентності/трансцендентності невизначений; негативно пізнавані; апатерналістські; ідеальні. І вони породили решту (окрім Геї) богів.
(( [P Nd Im/Tr Li Pa Ma ] ) – ПАНТЕОН БОГІВ
+
( [1 De X Li Pa Id] + [1 De X Ne Ap Id] + [1 De X Ne Ap Id] + [1 De X Ne Ap Id?] )
– ПЕРШОПОТЕНЦІЇ (Гея + Ерос + Тартар + Хаос) .
Другий варіант пропонує нам Арістофан. Де тільки Хаос і Тартар Імперсональні, а решта першопотенцій – Ереб та Ніч – Персональні Субстанції. Характеристики аналогічні.
Згідно давньоіндійської міфології, з Пуруши боги, методом жертоприношення, створили світ. Першого можна описати, як Персональна Субстанція (єдина; не-творець; виключно іманентна; негативно пізнавана; апатерналістська; ідеальна). Боги виступають, як множинні; творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; апатерналістські; ідеальні –
Решта світу[2] (Космос)
?
[1 Nd Im Ne Ap Id?]† + [N De Im/Tr? Li Pa? Id] –
ПУРУША† (Древньоіндійська) + ПАНТЕОН БОГІВ (Язичеський) .
II. Неоязичество[3]
Більшість неоязичників визнають Деміурга (єдиний; творець; переважно трансцендентний; обмежено пізнаваний; патерналістський; ідеальний) та решту богів (множинні; не-творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні) – ( [1 De Im/Tr Li Pa Id] + [P Nd Im/Tr Li Pa Id ] )– ПАНТЕОН БОГІВ (Язичеський).
Але деякі форми схильні до пантеїстичності — Im/Tr~Im. Їх можна описати у вигляді наступної структури –
( [P Nd Im/Tr Li Pa Id] – решта БОГІВ
+
[1 De Im/Tr~im Li Pa Id] ) – БОГ (Деміург)
ІІІ. Анімізм
У анімістів сукупність Персональних Субстанцій, можна описати у вигляді структури — ( [1? De Im/Tr Li Pa Id] + [P Nd Im/Tr Li Pa Id] ) – ДУХИ (творець+не-творці).
В залежності від регіону, духи мають наступні найменування:
АЛБАСТИ/АБАСИ — демони жіночої статі іранської та тюркскої міфології;
ДЖИНИ — духи культур народів Близького Сходу та Центральної Азії;
ДЕВИ[4] — злі духи в фольклорі народів Кавказу, Малої і Середньої Азії;
ЛХА — божества та/чи духи в міфології тибетців;
МАНІТУ — духи в традиційних світоглядах північноамериканських алгонкінів;
ПІРЕШТИ — духи в чуваській міфології;
ЕЕЗІ — духи — господарі природи в міфології алтайців.
Окрім того існує безліч духів інших народів.
ІV. Епікурейці
Школа епікурейців визнавали, що існує два типи Персональних Субстанцій. Перша – Деміург – характеризувалася, як єдина; творець; виключно транцендетний; негативно пізнаваний; апатерналістський; ідеальний. Крім того визнавалися решта богів, які множинні та не-творці, а решта показників аналогічні попередньому –
( [1 De Tr Ne Ap Id] + [P Nd Tr Ne Ap Id] ) – ПАНТЕОН БОГІВ (Епікурійський).
Крім того варто зазначити, що епікурейців деякі дослідники називають агностиками.
V. Вікка (політеїстична)
Дуотеїстичне вікканство. Більшість вікканів розглядають дві рівнозначні Персональних Субстанцій, одна із них (Бог) єдина; творць; виключно іманентна; обмежено пізнавана; патерналістська; ідеальна. Інша – Богиня — з такими ж характеристиками, лише іпостасна –
( [1[5] De Іm? Li Pa Id] + [1і De Іm? Li Pa Id] ) –
БОГ (Вікканський) + БОГИНЯ (Віканнська: триєдина – Діва, Мати і Стара)
Менша частина дуотеїстичних вікканів розглядають їх не рівнозначними –
( [1 De Іm? Li Pa Id] – БОГ (Вікканський)
+
[1і De Іm Li Pa Id] ) – БОГИНЯ (Вікканська) .
Політеїстичне вікканство. Віккани даного напряму поділяють погляди більшості язичників.
VI. Агні Йога
Інша назва – жива етика. Персональні Субстанції – Агні (єдина; творець; виключно іманентна; обмежено пізнавана; апатерналістська; ідеальна) породжує Імперсональну Субстанцію – Всесвіт (єдина; не-творець; виключно іманентна; позитивно пізнавана; матеріальна) та безліч ПС – Духи (множинні; не-творці; виключно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні).
(( [1 Nd Im Po Ap Ma] + [P Nd Tr? Pa Id] )
– ВСЕСВІТ (Природа) + ДУХИ (Агні йоговські)
+
[1 De Im Li Ap Id] ) – АГНІ (Вогняний Дух) .
VIІ. Родонізм
Самоназва – «Роза мира». Представники даного світогляду представляють численність Субстанцій. Одна із них єдина; творець; виключно трансцендетна; негативно пізнавана; апатерналістська; ідеальна. Решта – множинні; творці; виключно трансцендетні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні. Вони не рівнозначні, тому ми їх представимо у вигляді двохповерхової структури –
( [P De Tr? Li? Pa? Id] – ПАНТЕОН МОНАД
+
[1 De Tr Ne? Ap Id] ) – БОГ (Родоністський)
Андрій Дмитрук
[1] До цієї групи належить ведизм – прадавня релігія частини Індії, на відміну від індуїзму. А також язичеська версія сабейства та інші класичні полі-світогляди.
[2] В дану групу можна було віднести оомото-ке і ряд інших полі-світоглядів.
[3] Не розглядатимо, як Субстанцію. Аналогічно до того, як нерозглядаємо природу/космос у деяких релігіях (наприклад, християнство, іудаїзм і т.д.) .
[4] Не плутати із Індуськими Девами – іпостасями Єдиного Особистісного Бога та Буддійськими Девами – «богами», що перебувають у сансарі.
[5] Інколи дуотеїстичний Бог подається, як триєдиний: Син, Батько і Мудрець.