Чорнобог в слов’янській міфології бог, що втілює всі земне зло. Якщо охарактеризувати Чорнобога дуже коротко, то він є богом зимових морозів, смерті, божевілля, нещасть і хвороб.
Будучи ворогом всіх інших богів, Чорнобог спробував захопити усю божественну владу, але Сварог зі своїми синами перемогли його в битві. З тих пір Чорнобог не покидає Чорного замку в підземному цартві, вершать темні справи за допомогою своєї дружини Марени (богині смерті) і численних слуг:
— Вій (воєвода чорнобогова темного війська і пекельного тюремника);
— дракон Яга; — демониця Чорна Калі;
— сестер лихоманок (всіх земних хвороб);
— вовкодав, чорних волхвів, чаклунів, відьом та інших.
Головною метою Чорнобога є боротьба з добром і світлими сторонами сутності людини. Будучи майстерним спокусником і обманщиком, іноді Чорнобог «дарує» людям відчуття «щастя», за яким неминуче слідує розчарування і занурення в темряву: обжерливість і пиття вина, плотські втіхи і блуд, швидка нажива нечесним шляхом — це тільки мала частина з арсеналу Чернобога в спробі споганити людську душу.
Сказати, що слов’яни шанували і поклонялися Чорнобогу буде не зовсім правильним. У народу був природний страх перес хворобами, напастями, смертю страх перед льодовим холодом Зла, яким наказує Чорнобога.
Саме тому перед людиноподібним чорним ідолом Чорнобога відбувалися найстрашніші жертвопринесення. Щоб здобути його розташування і спробувати вберегти себе від гніву бога Зла, слов’яни ритуальне вбивали полонених і рабів, а при відсутності коней. Особливо «рясними» були жертвопринесення Чорнобогу перед виступом у військовий похід і в найкоротший день у році (21 грудня).
Образ Чорнобога і його вірних слуг присутній у всіх народних казках слов’янських народів:
— це відомі всім Кощій Безсмертний з бабою Ягою, лісовиками і водяними;
— це Чорний Змій (Дракон), з якою воювали українські богатирі.
А ще він фігурує, як Темний витязь, рис, владика і повелитель Темряви … — імен у Чорнобога дуже багато.
Днем Чорнобога здавна вважався понеділка (у цей день зазвичай відбувалися у слов’ян публічні страти злочинців), символом — череп (іноді насаджений на кол), деревами — горіх і бук.
Олексій Д