В основі вчення самого Заратуштри лежить свобідна моральна вибором людина добрих помислів, добрих слів та добрих дій. У давнину та ранньому середньовіччі зороастризм був поширений на території Персії (сучасна територія Ірану). Зороастризм насправді в основному був витіснений ісламом, невеликі спільноти збереглися в Ірані та Індії.
Сам термін «зороастризм» запозичений європейською наукою, походить від грецького проголошення імені засновника цієї релігії. Інша її європейська назва – маздеїзм, походить від імені Бога у зороастризмі.
Зороастризм у свою чергу є догматичною релігією з розвиненою теологією, яка склалася під час останньої кодифікації Авести у сасанідський період та в період ісламського завоювання. Тому в зороастризмі не склалася надто сувора догматична система. Це пояснюється особливостями вчення , в основу якого без сумніву покладений раціональний підхід, а також історією інституційного розвитку, який було перервано мусульманським завоюванням Персії.
Сакральною книгою у зороастризмі вважається Авеста. По суті зібрання різночасових текстів, які складалися у зороастрійській спільноті в архаїчний період на давньоіранській мові носить ім’я «авестійської». Після з’явлення писемності тисячоліття в Ірані, основним способом передачі став усний текст, хранителями самого тексту були священики. Відома традиція запису з’явилася лише при пізній епосі Сасанідів, коли у V-VІ ст. для запису був винайдений фонетичний авестійський алфавіт. Авестійські молитви та богослужбові тексти вивчалися на пам’ять.
Головною частиною Авести вважаються Гати – гімни пророка Заратуштри.
Ці гімни присвячені Богу Ахурі Мазді, в яких безпосередньо викладаються основи його віровчення, соціальне та філософське посилання, описується нагорода праведників та поразка злобних. Реформістська течія у зороастризмі оголошує гати як священний текст, а Авесту – історичне значення. Але найбільш ортодоксальні зороастрійці вважають всю Авесту словом пророка Заратуштри.
Зороастризм виділяє дев’ять основ свого віровчення:
1) Віра в Ахуру Мазду «Мудрого Творця»;
2) Віра в Заратуштру як єдиного пророка Ахури Мазди, який вказав шлях людині до праведності та чистоти;
3) Віра в існування духовного світу міну) та двох духів (святого та злого), від вибору якого залежить доля людини у духовному світі.
4) Віра в Арту (всесвітній закон) праведності та гармонії, який був встановлений Ахурою Маздою, на підтримку якого повинні бути направлені зусилля людини, яка вибрала добро.
5) Віра в людську сутність – в основі якій (даена – віра, совість) та храту (розум), які дозволяють кожній людині відрізняти добро від зла.
6) Віра в Амашаспентів як сім ступенів розвитку та розкриття людської особистості.
7) Віра в Ашудад – взаємодопомогу тим, що потребують, взаємна допомога людям.
8) Віра у Фрашкарад – преображення буття та остаточна перемога Ахури Мазди над злом, що відбудеться завдяки зусиллям усіх праведних людей на чолі з Саошіянтом – Спасителем світу.
Отже ми змогли розглянути у повному обсязі сам зороастризм, торкнутися сакральної книги цієї релігії, а також відповідно і основні постулати віровчення у зороастризмі.
Стрикалюк Богдан, магістр релігієзнавства