ІндуїзмІсторія релігійРелігія

Ріші

В релігії індуїзм слово «ріші» у перекладі з мови санскрит означає — мудрець. Саме ці люди через індуїстських богів отримали  ведичні гімни. Індекс анукрамані містить імена ріш-укладачів гімнів. Підтверджуються імена ріш та сімей в текстах писань, наприклад Атрі – у Рігведі (7 мандала). Рігведа також згадує імена жінок – ріш, до прикладу Вішвавара, Гхоша, Джуху та інші. У книзі йдеться про сімох ріш. Їм приписується епітет «божественні», «отці», згадують із індуїстськими богами. Вони не мають якихось визначених імен.

Ріші

Шатапатха-брахман  свідчить про індивідуалізацію та отримання імен рішами. Пурани Ваю та Вішну додають до вказаних вище сімох ріш інших, наприклад: законодавця Ману, поетів Вальмікі, Вьясу, Уддалакі, тощо. Вішну-пураною ріш поділено на три класи: царюючі, божественні, брахмани. Представником першого є Вішвамітра, другого – Нарада, третього – Васіштха.

Епос описує ріш як історичні  обличчя, прославлених через благочестя, мудрість, подвиги, писання. В Праджапаті теж повторюються ріші, спочатку сім, а далі ще більше. Найдавнішою рисою ріш є приналежність та тотожність з сімома зірками  у Великій Ведмедиці. Це число насамперед пов’язане з тією категорією жерців, яких згадують ведичні тексти.

Зустрічаються кілька типів ріш: брахмаріші, махаріші, деварші. Перші  представляють вищий клас  мудреців. Їм же приписані укладання гімнів Рігведи. Брахмарішею називається людина, яка змогла зрозуміти сенс Брахмана або досягти  Брахмаджняни (божественного  знання). Веди не містяться жодної згадки про брахмаріш. Брахмаріші виступають у ролі кінцевих експертів релігії та духовного знання «Брахмаджняни», під яким розташувався другий тип ріш – махаріші. Серед сімох  брахмаріш виділяють наступних: Бхрігу, Ангірас, Атрі, Вішвамитру, Каш’япу, Васіштху, Шанділью.  До того ж до них приєднується Готра – основоположник брахманічного  клану, який з’являється пізніше у  списку Саптаріші. Вішвамітра описаний у гімнах третьої мандали, згадується як син Гаті. Пуранічні історії описують цю особу  як єдиного брахмарішу, яким був набутий статус із досягненням чистого тапасу. Вішвамітра  входив у касту кшатріїв, до якої належали царі, воїни, зумів вирости до Брахмаріші. Його називають Каушіком, оскільки зумів досягнути на березі річки Коші Брахмаджняни.

Махаріші за звичай перебувають у мунілоці – обителі, яка є складовою таполоки, джанолоки, махарлоки. Мудрецями (рішами) найчастіше проводяться медитації, спрямовані до Господа.  Медитація дає можливість підніматися вище сатьялоки, уподібнюючись Брахмі  або спускатися до сваргалоки – девам (напівбогам).

Містична йога, велика аскеза, зреченість світу, дає можливість  осягнути чисті світи махарлоки, джаналоки, таполоки, сатьялоки, але крім того людиною досягається Його трансцендентна обитель. В джаналоці гьяналоці (місці знань)  віднаходять притулок ріші, які вивчають Веди, а в махарлоці (місці величі) – святими мудрецями здійснюються вогненні жертвоприношення.  Як відомо. Ведичні знання передавалися  через великих вчителів, ріш або ж провидців, оскільки ті сприймали вищу істину. Ведичну астрологію, аюрведу, йогу заснували вчителі, які відносилася до однієї традиції. Започаткування ведичної астрології  належить мудрецю Васішті – провидцю Рігведи  та сину Парашарі. У Рігведі, Васішта отримує прославлення, стверджують, що той є навіть автором написання багатьох гімнів.  У Рігведі Парашари теж містяться гімни, важливі, езотеричні, спрямовані до бога Агні.

До важливих текстів ведичної астрології відноситься «Бріхат Парашара Хора Шастра», в Північній Індії набуває панування і сама школа Паашари.  Цей  Парашара – пізня фігура від того, що згадується в Рігведі. Основна традиція укладання Вед належить Васішті. До його роду відносився Патанджалі, що упорядкував Йога – сутри. Ще одне явище  у філософії ріш – аюрведа. За історичним розвитком  спостерігається походження аюрведи від Бхарадвваджі, із  роду Ангірас,  котрий є сином Бріхаспаті, провидцем Рігведи. Знання аюрведи передається через  царя Дханватару. Аюрведу та ведичну астрологію як не дивно пов’язують три провидці – Ангірас, Бхрігу, Кашьяп.

Лінія Ангіраса походить від Агні (священний вогонь), названа Бріхаспаті, планета Юпітер. В Атхарваведі Атхарва ріші робить опис  боротьби з проблемою  здоров’я. Цей же Атхарва ріші  належить до роду Ангірасів.  Лінія Бхрігу проходить через яскравий священний  вогонь, який знають як Шукру, палнету Венеру. Бхрігу – великі вчителі аюрведичних знань по омолодженню (расаяні), тантрі, йозі, ведичній астрології. Третьою і зрештою заключною лінією  ріш є Каншьяп. Цього мудреця порівнюють  з Пушаном – богом Сонця. До цього роду відносяться  йоги, астрологи  і лікарі. Ведичних ріш співвідносять із зірками, що відповідають частинам тіла. Наприклад сімох ріш порівнюють із  зірками Великої Ведмедиці, отворами в голові (двоє очей, обидва вуха, ніздрі, рот).

Існують в Індії особливі дні шанування ріш. Один із таких днів дістав назву «Ріші Панчамі». Жінки стараються вшановувати саптаріш, тобто сімох мудреців з отриманням очищення раджасвала доші. Існують правила дотримання тілесної і духовної чистоти. У зв’язку з менструацією, жінкам суворо заборонено заходити на кухню, щоб готувати їжу, приймати активну участь в релігійній діяльності, доторкатися членів сім’ї. Піст Ріші Панчамі набув своєї популярності серед непальського індуїзму. У деяких регіонах може закінчуватися через три дні.

Пегас

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
1
Любов
0
Не завдоволений
1
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Індуїзм