20-24 липня 2015 року мені випала честь бути учасником у 4 літній школі по ісламознавстві, котру організовували Всеукраїнська організація Альраїд, Духовне Управління Мусульман України «УММА» та Центр Ісламознавчих досліджень. Більшість українців стикалися з цілую низкою різноманітних стереотипів про релігію іслам. Не буду приховувати, і сам мав низку помилкових суджень про релігію пророка Муххамеда, хоча маю релігієзнавчу освіту, але настільки сильні стереотири, що навіть освіта не допомагає.
Наша літня школа розпочалася з відкриття. Відкривали ІV літню школу муфтій Духовного Управління Мусульман України «УММА» Саїд Ісмагілов та голова Всеукраїнської громадської організації «Альраїд» Бассіл Марееї. Вони побажали усім учасникам літньої школи успіху та Божого благословення. Після привітання мусульманських керівників, ми усі розпочали знайомство, та коротко розповідали про себе та про свою сферу зацікавлень, і чому приїхали на літню школу по ісламознавству. Після знайомства нас усіх поселили в готелі «Арт – Готель», після чого нас повели на обід в ресторан «Family House», доречі в саме у цьому закладі харчування ми протягом школи безкоштовно: обідали та вечеряли. Після обіду у нас розпочалася перша лекція.
Першим лектором був гість із Польщі Маріуш Маршевський котрий розповідав про причини радикалізації мусульманської молоді у Франції та формуванням там мусульманських гето у великих містах. Після лекції пана Маріуша, почали доповідати учасники школи. Першою почала розповідати Богдана Сипко про реакцію робітничих федерацій Франції на паризькі теракти січня 2015 р. Після Богдани Сипко почала виступати Яна Буга з чудовою доповіддю про ісламський фактор у суспільно-політичному житті у Франції. Потрібно зауважити, що перший день у доповідях учасників та лектора був привчений ісламу у Францію, активно обговорювалися теракти, які відбулися на початку 2015 р. у Франції.
Завершувався перший день ісламознавчої школи дискусією учасників, рефері цієї дискусії був українських релігієзнавець Козловський Ігор Анатолійович, котрий вражав своїми знаннями про іслам. Його ерудованість та толерантність, а також прекрасне красномовство вразило не тільки мене, але усіх присутніх. Після двох годин дискусії, ми усі дружно пішли вечеряти.
Другий день ісламозновчої школи розпочав муфтій Духовного Управління Мусульман України «УММА» Саїд Ісмагілов з лекції про сучасне положення мусульман України. Особисто мене шейх Саїд Ісмагілов дуже вразив своєю відкритістю, своїм патріотизмом до української держави, ерудованістю, вмінням гарно подати інформацією, і своїм бажанням показати іслам як релігією миру. Саме такі молоді духовні лідери потрібні нашій країні. Після завершення лекції шейха Саїда Ісмагілова була кава – брейк. Після чого розпочалася друга лекція лекторки із Молдови Аурелії Фелеа. Пані Аурелія розповіла нам про історію та сучасність ісламу в Молдові, а також друга частина лекції була присвячена мусульманам в ГулаГу. Після завершення лекції Аурелії Фелеа, ми пішли на обід. Пообідавши поверулися в Ісламський культурний центр, в якому розпочалися доповіді учасників. Другий день доповідей розпочала Ірина Шутка. Яка розповіла нам про життя та діяльність кримських татар котрі проживають у Львові після анексії Криму. Наступним доповідачем став Віталій Щепанський котрий розповів про Рукописний хамаїл із Острога ХХ ст. як орієнтир для індефікації волинських татар. Доповідь Віталія Щепанського дуже зацікавила слухачів після чого його почали питати, чи живуть ще в Острозі нащадки волинських татар, або інакше татар-липок. Після доповіді Віталія, ми усі дружно поїхали на річковий вокзал, де нам організація «Альраїд» подарувала безкоштовну прогулянку на катері по нашому українському Дніпрі. По закінченню прогулянки по Дніпру нас відвезли у ресторан, де ми смачно повечеряли та пішли відпочивати у готель.
Третій день нашої школи розпочав із лекції відомий українських дослідник Юрій Кочубей котрий розповів про життя мусульман на Заході та проблеми автентичності. Після розповіді Юрія Кочебея нам почав лекцію читати Сейран Арифов на тему: «Основні аспекти помірності в ісламі, природа екстремізму та радикалізму в ісламських течіях». Після обіду у нас розпочалися доповіді учасників. Першою доповідати почала Тетяна Євлоєва, яка розповіла про «Проблему збереження етнокультурної ідентичності мусульман-українців». Доповідь Тетятни Євлоєви була надзвичайно цікавою, і як виявилося, досить яктуальною в середовищі українських мусульман. Пані Тетяна своєю доповідю зробила меседж етнічним українцям, в якому показала, що українці можуть зберігати свої культурні прицнипи і бути хорошими мусульманами. Наступним доповідачем був Олександр Артамонов, котрий розповів про проект ісламського світу як традиціоналітської альтернатива західному світу.
Пан Олександр нагалошував на унікальності ісламського традиціонлізму. Після Олександра Артамонова почав розповідати Руслан Халіков. Темою його доповіді була «Ісламська держава як контрсекулярний та антизахідний глобалізаційний проект. Як завжди Руслан Халіков цікаво доніс слухачам головні моменти своєї актуальної доповіді. Після завершення доповіді Руслана Халікова розпочалася дискусія навколо його доповіді. Адже центральною темою доповіді була «Ісламська держава». Після завершення дискусії, ми почали дивитися документальний фільм про життя та історію Острозьких татар. Після завершення фільму запросили проекоментувати Віталія Щепанського.
Четвертий день розпочався з лекції відомого українського сходознавця, перекладача Корану на українську мову, Михайла Якубовича. Він розповів про «Українська та російська ісламські громади в умовах збройного конфлікту: виклики та перспективи». Як завжди пан Михайло чудово подав матеріал і після лекції було чимало питань, адже тема у наш час дуже актуальна. Після лекції Михайла Якубовича усі ми пішли на каву-брейк.
Попивши кави почали слухати лекцію українського науковця В.А. Шведа на тему: Політичний іслам після арабської весни — можливі сценарії розвитку. Після обіду у нас розпочалися доповіді. І першою хто почав доповідати був Богдан Вініченко з темою : Взаємозв’язок суфізму з індуїстським містицизмом на прикладі сикхізму. Доповідь Богдана була цікаво, та актуальною для мене, адже сам частково досліджують сикхізм, тому дізнався багато цікавий та нових фактів про цю релігію. Наступною була доповідь Ліани Вінічук, котра розповідала про проблеми мусульманської спільноти в розумінні Абдессаляма Йасінна. Доповідь дуже зацікавила слухачів, і після неї була невеличка дискусія про ідею євро ісламу та його сутті. Після доповіді Ліани Вінічук розпочала доповідати Ольга Максименко котра розказала нам про філософські та етичні засади ісламу та християнства. Ольга Максименко у своїй доповіді показала нам, що іслам і християнство має більше спільних знаменників ніж відмінних, тому немає причин для ворожнечі двох релігій. Після доповіді Ольги Максименко пішли пити каву, а після кави почали дивитися та слухати презентацію Оксани Лоїк про Особливості практичного ісламу в країнах Центральної Азії та Кавказу. Оксана Лоїк на власному досвіді побувала в країнах Центральної Азії та Кавказу та розповіла про життя мусульман та перехідному періоді ісламу у цих країна.
П’ятий день став останнім ісламознавчої школи . Хедлайнером нашої школи стала Ельміра Муратова, котра прочитала чудову лекцію про Іслам в Пострадянському Криму . Після неї завершальну лекцію прочитав Юрій Косенко на тему: «Спільний знаменник екстремістських рухів в контексті проблем міжрелігійного діалогу».
Після лекції Юрія Косенка відбулася презентацію перекладу книги «История коранического текста от ниспослания до составления в сравнении с историей Ветхого и Нового Заветов». Прослухавши про цю чудову книгу нам в кінці презинатції нам безкоштовно її подарували. Після презентації усі бажаючі пішли подивитися, а дехто і молитися бо були і мусульмани серед нас на п’ятничній молитві. Після молитви всі пішли на обід. По обідавши учасники школи пішли на закриття, де отримали від організаторів сертифікати про участь в ісламознавчій школі. Також ті, учасники котрі не поїхали додому, поїхали на екскурсію до парку «Київська Русь», яку організовували організатори. Потрібно також згадати про ще одну людиною котра допомога себе відчувати на цій школі як у дома. Це був Олег Халідович, котрий завжди допомагав у різноманітних побутових проблемах, і завжди був готовий допомогти та підказати.
Після цієї школи я зрозумів, що величезне благо, що у нашій державі немає релігійної ксенофобії, яка існує в інших країнах. Я не можу говорити, про усіх мусульман України, адже у нас багато різних духовних управлінь та течій, але мені сподобалися мусульмани ДУМУ «УММА» своєю відкритістю, та бажанням розвивати ісламознавство в нашій країні. Тому надалі якщо буде можливість буду приймати участь у проектах організації «Альраїд» та ДУМУ «УММА»
Ігор Дмитрук
Фото взято з сайту Іслам в Україні
Коментарі
Що таке «Велесова книга»?
Веб-конференція з Верховним Волхвом РПК Світовитом Пашником на тему: «Українське рідновір’я (язичництво): минуле та сьогодення»
Христос у серці, Диявол в штанах (18+)
Веб-конференція з Владикою Олегом (Ведмеденком), єпископом Луцьким та Волинським на тему: «Містичне тлумачення Біблії у світлі східної традиції»
Веб-конференція з Юрієм Шеляженком, Лідером «Українська Рада Вільнодумців і Віруючих» на тему :»Що таке Українська Рада Вільнодумців та Віруючих: мета та завдання організації»