Створений Ахурою — Маздою світ пройшов два етапи: перший – «духовний» нематеріальний вигляд, який названий меногом; другий – «матеріальний світ» — гетіг. Дослідником Бойсом підкреслена така річ: матеріальне буття слугувало б краще за нематеріальне, оскільки досконалі творіння Ахури-Мазди отримують благо у ньому (богові) у цілісній та відчутній формі. В такий спосіб виникає двійний акт створення світу, що на пехлевійській мові Бундахішн означає – створення основи.
Оголошене матеріальне досконале буття у порівнянні з нематеріальним підвищує статус земного життя, а це у свою чергу дало можливість проявити вимоги до правовірних зороастрійців. Таким чином відбувався кардинальний поворот душі до земних справ, який розвиватиметься у Стародавньому Єгипті, рівновага між світами спостерігатиметься у давньогрецькій та римській епосі, домінація матеріалістичних тенденцій стане досягненням ХІХ століття.
Друга відмінність зороастризму полягає в космогонічному міфі. Від часу створення матеріального світу Ахурою — Маздою минуло три тисячі років. День став називатися «Епохою Творіння», в які створив вогонь, небо (повітря), воду, землю, рослинність, тваринність, людину. Створіння охоронялися Амеш Спентами — істоти високого порядку, котрі несуть відповідальність за шість творінь, захистом над людиною залишається Ахура-Мазда.
У світ намагається прорватися Ангро-Манью, який обрав темряву, очолює девів (злі духи), противагою їм є асури (добрі духи Творця). Персоніфіковане онтологічне зло – друга важлива особливість зороастризму. Розпочата друга епоха – Епоха Змішання, тут відбувається вторгнення самого Анга-Манью і освернення ним благих творінь, крім вогню, до якого з шаною відносяться зороастрійці. Ангра-Манью вводить в людський світ гріхи. Серед тварин і рослин виникає поділ на благі (не зазнали осквернень) та нечисті (храфстра): отруйні рослини, паразити-кровососи, саранча, таракани, мухи, тварини з поширенням зарази. Специфіка цієї епохи полягала у практичному збереженні вірусів зла.
Третя епоха – Розділення, ознаменується перемогою Ахури-Мазди, Творця світу над Ангра-Манью. І цій боротьбі потрібно завдячувати пророку Заратустрі та його закликам проведення безперестанної боротьби зі Злом. Кінець епосі Розділенню принесе прихід Саошьянта (Спасителя), через якого усі воскреснуть і почнеться суд, супроводжуватися відродження в новому матеріальному тілі. В епоху Злиття буде припинено і знищене Зло, звільнення від Ангра-Маньї усіх творінь об’єднано душі в єдиний живий організм.
Пегас