Джайнізм, Історія релігій        04 Жовтня 2018        93         Прокоментуй!

Дигамбари – течія джайнізму

Дигамбари – друга (поряд з шветамбарами) течія джайнізму, має гранично радикальний характер. Досить подивитися на ченця – представника цієї течії, щоб усвідомити його суворість. Чернець, на їхню думку, повинен ходити абсолютно голим, щоб бути повністю вільним від матеріального світу. З особистих речей аскет повинен мати тільки мітлу і посудину для води.

Дигамбари, на відміну від шветамбарів, не вважають жінок гідними порятунку і не приймають їх в ченці. На їхню думку, для досягнення остаточного просвітлення жінка повинна померти і заново переродитися в тілі чоловіка.

Весь життєвий шлях ченця-дигамбара складається з мук. Як і інші джайни, вони забороняють носіння волосся, проте не збривають їх у новопосвяченого, а вищипують, видираючи з корінням. Це досить боляче і неприємно, але послідовники даної течії готові на все, щоб досягти «мокши» – звільнення.

Втім, це ще не найбільше випробування. Досягти «порятунку» можна різними шляхами, і найбільш прямий і швидкий – добровільне самоумертвлення. Досягається воно за допомогою голодування.

У наш час приклади таких «подвигів» рідкісні, проте не можна сказати, що їх немає: в 1987 році таким способом покинув світ Бадрі Прасад Махарадж – тодішній глава дігамбарів.

Взагалі монах, який досяг «мокши», представляється дігамбарам, м’яко кажучи, не зовсім людиною. Зокрема, він взагалі не відчуває потреби в їжі і питті, що спростовують їх противники – шветамбари. Останні припускають, що «звільнений» може їсти і пити, як всі люди.

На відміну від шветабмарів, дигамбари вважають, що початковий канон джайнів давно втрачений, а те, що відомо зараз, є лише пізнішими викладками. У цьому, мабуть, виявляється переконання в відносності людського знання.

Парадоксально, що незважаючи на радикальний аскетизм, дігамбари активно займаються громадською діяльністю. Ачарья Тулсі, лідер секти терапантхів, заснував вчення Ануврат, метою якого є звільнення індивіда від пристрастей і пороків. Прихильники Ануврата вважають, що на цих принципах має бути повністю перебудовано все індійське суспільство.

Існують і інші секти, залучені в суспільне життя. Секта утворена Канджі Свамі, орієнтується на освічені верстви суспільства, її прихильники присвячують час виспівуванню мантр, інтелектуальним заняттям  і вивченням священних текстів.

Іван Гудзенко

  Метки:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Пошук
Дмитрук Игорь о появлении и трансформации мистицизма

Рубрики
Ми у Facebook