Народився у 1623 році у південній частині французького міста Клермон-Ферран в багатодітній сім’ї. Походив з чиновницької напівзнаті. Його батько Етьєн займав посаду голови податкового управління, матір Антуанетта Бегон – домогосподарка, глибоко віруюча та добра жінка, була дочкою сенешеля.

У трирічному віці е застав своєї матері, оскільки та померла від важкої хвороби, вихованням дітей займався батько.  Батьком прищеплений інтерес Блеза до математики, зроблено відкриття, котре той назвав «равлик Паскаля», надана домашня освіта, через що у сина почали проявлятися навики цікавості. Батьків син настільки був обдарованою дитиною, яка без жодних проблем засвоювала літературне читання та пізнання кожної науки. Найчастіше біографію Паскаля порівнюють з Лейбніцом, його ранніми роками життєдіяльності.

Неабияке прагнення хлопець проявляє до філософії, історії, в тім як стверджує батько навчальний процес має відповідати віковому рівню Блеза. У дванадцятирічному віці Блез ознайомлюється зі стародавньою мовою, в п’ятнадцятирічному – математикою як царицею наук. Юнак настільки захопився цією наукою, що почав задавати батьку запитання: складання та вираховування чисел, а той у свою чергу думав, що ще зарано проявляється таке захоплення і необхідно вивчати латинську мову.

В іншому випадку, Блез запитує батька, а що слід вважати геометрією, Етьєн дав пояснення: спосіб креслення правильних фігур та знайдення пропорцій між ними, відповіддю батька син вражений, миттю взявши в руку вугілля розпочав щось малювати на підлозі: геометричні фігури, такі як трикутник, квадрат, намалював лінію, якій дав назву «паличка», коло – «кільце». Пошуки тривали і в звичайних процесах, наприклад звуках фаянсового посуду та їх припинення. Невдовзі такий процес ляже в основу «Трактату про звуки».

Чотирнадцятирічний Блез, переступаючи батьківську заборону відвідує лекційні зайняття Марена Марсенна (французький математик, музичний теоретик), котрий переписувався з Гагілео Галілеєм, Торіччелі та іншими науковцями. Ним у свою чергу, в правильне русло були направлені Блез Паскаль, Декарт, Ферм. Блез займався вивченням праць геометра Дезарга. Хоч праця була написана складною мовою,  Паскаль використав математичні формули надаючи їм спрощеного вигляду.

Сімнадцятирічний Блез друкує перше напрацювання геометричного трактату «Досвід теорії конічних перетинів», де третя лемма – теорема Паскаля, що стосується побудови конічного перетину в п’ятьох точках. Паскаль переїздить до Руану. Багато працює за спеціальністю, робить розрахунки. В думці прозріває ідея створення підсумованої машини. У 1642 році працює над розробкою винаходу.

З кінця 1646 року Паскаль проявляє інтерес до фізики. Поставлені Паскалем експерименти  доказують гіпотезу Арістотеля щодо страху порожнини, котра має свої межі. Дослід трубки з ртуттю Торрічеллі довів існування у ній порожнини. Зроблений висновок цього явища підтверджується наступним: у верхній частині трубки не спостерігається наповнення парою хімічної речовини, тонкої матерії або ж іншої субстанції.

Результат праці Паскаля був опублікований в трактаті, який автор назвав «Новим досвідом, який торкається порожнини», роблячи такий висновок: стовпець отруйного металу утриманий тиском повітря.

Арифмометр став першим науковим винаходом Паскаля. Арифмометр аналогічний античному таксометру. Має вигляд ящика з шестернями, що дозволяє робити розрахунки шестизначних чисел, з проведенням підрахунків напівавтоматичного режиму. Лаврів за це не змін отримати. Але пізніше на метричну систему перейде Італія, а в ХІХ столітті завдяки своєму механічному калькулятору стане відомий Шарль Ксавьє Тома де Кольмар.

У 1651 році втратив рідного батька, сестра Жаклін змінила мирське життя на монастирське. У 1652 році презентує підрахункову машину для королеви Швеції Крістіни, за що удостоюється слави. У 1653 році випущено рукопис «Трактату рівноваги густини», ним же сформовано ідею гідравлічного пресу, встановлено закон гідростатики, спростоване вчення античного філософа.

У 1654 році планувалося написання трактату «Математика випадку», але потім Паскаль зрозумів, що слід відсторонитися від мирського життя. Безсвідомий потік думок записувався ним на пергаменті у чорновому варіанті довго приховувався, виявлений тільки після смерті Блеза. Даний запис носив назву «Меморіал».

Паскаль продовжував наукову діяльність. Приймає участь в азартній грі разом з друзями. Він та Ферма, спостерігаючи за грою в кості закладають основу теорії імовірності, внаслідок чого Гюйгенс пише унікальну працю «Про розрахунки в азартних іграх», датовану 1657 роком. Слід також відмітити Паскаля не тільки як математика, фізика, а й філософа.

Після того, Блез залишивши Францію йде в монастир, призначається духівником в Пор-Роялі. У монастирі веде суворий спосіб життя. Не звертаючи на складнощі монастирського життя, мало сну, постійних молитов, відчуває піднесення духу із покращенням здоров’я. До того ж Паскалем створюється «Лист до провінціала» як відповідь на дискусію між янсеністами та єзуїтами, котрими у раціональному дусі витлумачувалися моральні цінності. Свій трактат пише під псевдонімом. У ньому засуджує казуїстику (причинно-наслідковий зв’язок), не обійшлося без суспільному скандалу, адже запросто можна було потрапити до в’язниці за подібні висловлювання, через те автору довелося приховуватися під псевдонімом.

Противником претензійної релігійності Вольтером рукопис Паскаля був схвалений, відмічаючи огидність та висміювання єзуїтів. Блез займається обміркуванням математики, вивчаючи циклоїду.

За одну ніч Паскалю вдалося вирішити задачу Марсенна і прийти до правильного рішення. Побоюючись суду громадськості не виявляв бажання демонструвати результати. Приятелем Паскаля, герцогом Роанне влаштоване змагання європейських геніїв, котрим давалося завдання – визначення центру ваги та площі тіл обернення циклоїди.

Скільки б не намагалися уми Європи  вирішити проблему, але безрезультатно. Тільки єдиній людині  вдалося це зробити- Блезу Паскалю. Саме його члени журі визнали найкращим. Рукопис Паскаля вплинув на диференційні та інтегральні вирахування.

Паскаль займається особливим способом пізнання світу та роздумуванням над «Апологією християнської релігії», критикуючи атеїстів. Труднощі виникають на початку створення праці, життєві ситуації стають як камінь спотикання у написанні філософської праці. Протягом часу відбувалася зміна релігійних задумів Паскаля, так як записи проповідника християнської апологетики різні за жанром та змістом. Зібрані ідеї рукописів носили назву «Думок про релігію та інші предмети», де автор розмірковує над первородним гріхом та особистістю Ісуса Христа.

Блез Паскаль представляє аргумент, щоб продемонструвати раціональність релігійної віри, відомої під назвою «парі Паскаля». Як стверджував Паскаль, без віри в Бога стає небезпечним життя. Для існуючого одного атеїста приготовлені вічні муки, по суті це є «програш». Ціна «виграшу» не дуже велика, адже коли релігійні зведення – видумка, то невір’я нічого дати не може.  Характерність Паскаля визначається філософськими роздумами, де наука – єдина любов для нього. Оскільки він дотримувався аскетизму, то ні про яку сім’ю не йдеться.

Ще в трирічному віці Блеза прокляла жінка, що просила милостиню. Хворобу перенесли на чорну кішку, але від того Паскалю краще не стало. Філософ відчував слабкість: посилене серцебиття, через яке математик майже не знепритомнів.

Паскаль переконував у тому, що веселість – причина його хвороби. В тім як з’ясувалося, Паскаль має перелік хворіб, зокрема рак головного мозку, хребет.  Сучасники порівнювали Паскаля з старим, який побачив життя в тридцять сім років, лікарі забороняли йому працювати. Паскаль усвідомлював наскільки є близьким до смерті, не боїться її.

Здоров’я Паскаля погіршувалося щорічно. Лікарі нічого не змогли зробити для випередження хвороби, адже до попередніх хворіб додано кишковий туберкульоз. У зв’язку із погіршенням фізичного стану здоров’я у 1662 році  Блез Паскаль помирає.  Йому на той час виповнилося сорок років.

В знак вдячності науковцю, його іменем названо кратер на Місяці, французький університет та програмовану комп’ютерну мову Pascal.

Пегас

Поделитесь эмоциями

Супер статья
1
Я доволен
0
Любовь
0
Так себе
0
Глупо
0

Интересно почитать:

Антична філософія

Істина

Практично усіх стародавні  мислителі перебували  у пошуках істини. Істину сьогодні необхідно інтерпретувати як філософське чи ...

Написать комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *