Історія релігійНеорелігії

Синкретичне вчення Сатьї Саї Баби

У ХХ-ХХІ столітті жодний релігійний діяч Індії не може похвалитися такою великою кількості своїх послідовників і такою проповідницькою діяльності серед жителів Індостану таких як Сатьї Саї Баба.
Сатьї  Саї Баба відомий мільйонам жителям Індії і світу.

Синкретичне вчення Сатьї Саї Баби

Сатьї Саї Баба народився 23 листопада 1926 року. Він був четвертою дитиною простої і благочестивої пари. Хлопчика назвали Сатьї Нараяна Раджу. З народженням Сатьї Саї Баби існує багато легенд одна говорить те, що мати Сатьї пішла по воду і нібито побачила біля колодязя світлу голубу кулю, яка плавно покотилася і ввійшла в неї. Жінка втратила свідомість із того часу почала носити у своєму череві незвичайне дитя. Місцевий індуський монах пояснив це явище так: «Ти носиш в собі Велику душу».  Сатьї Саї Баба заявляє, що ще до свого народження він знав, де народиться і з’явиться на цей світ із чудесними здібностями. Очевидці розповідають, що за декілька днів до його народження в будівлі Раджу нібито заграли всі музичні інструменти, які там були, а охороняла немовля в колисці велика кобра. Сатьї Саї Бабу любили всі в його селі.

Сатьї Саї Баба любив завжди носити на лобі широкі полоси слідів від вібхуті і намальовану точку кумкум. Пояснював це він тим, що є водночас і Шива і Шакті, а тому у ньому мають бути і вібхуті і кумкум.

Сатьї отримав релігійну освіту від свого діда Кондами Раджі.

Коли Сатьї Саї Бабі було десять років він організував в своєму селі групку із двадцяти хлопчиків, які танцювали і поклонялися різним божествав індуської традиції (Шіва, Крішна, Ганеша та інші).Під час цих зустрічей юний Сатьї Саї Баба складав пісні і вірші на тему Бхагават-Гіти. 9 березня 1940 року трапилося щось незвичне із Сатьї, він втратив свідомість, не говорив і не дихав, але сучасні послідовники саїзму знають, що коли Сатьї Саї Баба втрачає свідомість то він відправляється в різні світи, отже після цього першого разу втрати свідомості саїсти вважають початком втілення Сатьї Саї Баби як аватара.

Після випадку 1940 року Сатьї Саї Баба  почав говорити, що він — Баба (Аватар), звісно його батьки і близьке оточення почало його вважали божевільним. Батьки викликали різних цілителів, шаманів, психіатрів, але нічого не допомогло, хлопчик з дня на день все більше і більше опановував різні психічні практики.

23 травня 1940 року Сатьї проголосив офіційно, що він новий Сатьї Саї Баба.

У 1918 році в Індії вже був один Сатьї Саї Баба, який налагодив стосунки між мусульманами і індусами, а також він опублікував пророцтво про прихід нового Сатьї після його смерті, і новий Сатьї Саї Баба народиться через 8 років, і тому послідовики Сатьї Саї Баба важають його другим втіленням.

У 1961 році у дні світа Дуссерха Саї назвав себе більш високим Авватаром, ніж Рама і Крішна, то в 1963 році він вже став себе називати втіленням  Шіви й Шакті. Сатьї Саї Баба визнавав священні писання  індуської традиції, але він говорив що не достатньо читати Упанішади, Бхагават-Гіту, Веди, Араньяки, а потрібно читати Біблію, Коран, Авесту, та твори самого Баба.

Водночас Сатьї Саї Баба називає себе не тільки індуїстським аватарою. З того часу, як у нього появилися послідовники на Заході, він оголосив себе також Ісусом Христом, Буддою, Зороастром, Мухамедом, що він ніби повернувся вдруге на Землю. Якщо на початках Саї описував суть своєї місії так: «Я прийшов, щоб оберігати вас від нещасть», то тепер він заявляє, що прийшов в цей гріховний світ з метою «встановлення у світі Дхарми (тобто він проповідує шлях праведності)».

Сатьї Саї Баба у своїх проповідях твердить, що він помре у віці 94 років, але це буде смерть звичайної людини, а перехід в інший стан. Через 8 років Саї прийде знову, але ім’я його буде вже Према Саї.  Ім’я «Према» означає любов. Він проповідуватиме, що кожна людина є Бог. За словами Саї Баби ця мудрість дозволить кожній людині прагнути йти до Бога.

Відтак місія Сатьї Саї Баби про приведення людства до миру і добробуту служать втілення трьох Аватарів – Саї Баби із Шірді, Сатьї Саї Баба із Путтарпарті і Према Баби, який втілиться через 8 років після того, як нинішній Аватар залишить своє фізичне тіло.

Представники різних неоїндуїських і містичних течій дають різну оцінку діяльності  Сатьї Саї Баби.  Якщо крішнаїти за здатність матеріалізувати предмети називають Саї містиком, то реріхівці через факт виліковування, називають Сатьї  народним цілителем. У шиваїтів Саї постає як харизматичний гуру-просвітитель, у віссаріонівців –представником Бога-Творця, російські правослані називають його «ловким фокусником», а представники Сахаджи-Йоги  -лжевчителем.

Основи віровчення Саїзму

Сатьї  Саї Баба неодноразово заявляв, що він прийшов у цей світ не з метою створення нової релігії, і не з метою навернення всього людства у індуїзм. Він проводить межу між релігією, як певною формою поклоніння і духовністю, що є сутністю будь-якої релігії. Сатьї Саї Баба говорить, що нікому не потрібно змінювати свою релігію, бо в кожній релігії є Істина, яку слід пізнавати й глибоко усвідомити. Сатьї закликає всіх людей прийти до нього, щоб пізнати його вчення, а потім повернутися у своє релігійне середовище. Сатьї Саї Баба говорить славіть Бога різними мовами і співайте гімни йому.

Сатьї Саї Баба в своєму віровченні відходить від індуського політеїзму і водить в своїй релігії монетеїзму.

Він пише у своїй книзі «Йога і релігія», що людина може стати Богом але існує лише один Бог-творець і цей Бог є Сатьї Саї Баба. Сатьї вчить, що Бог є ніргуна (немає якихось якостей), але заради незрілих він має і сторону сагуна (наявність якостей). Найпростішим шляхом усвідомлення людиною свого істинного «Я» є її відданість. Сатьї важає, що лише «бхакті очищає серце, возвеличує бажання і дає цілісний світогляд. Воно приносить Божу благодать … Віданність має здатність спустити «Бога на землю»».

Сатьї  Саї Баба виявляє свою стурбованість насамперед людською душею, водночас Саї визнає те, що людина – істота соціальна, що вона має свої обов’язки перед суспільством. Тому він вимагає від своїх послідовників, заради їх духовного розвитку і забезпечення гармонійного життя в суспільстві, слідувати визначеному ним Кодексу поведінки і дотримуватися також визначених ним 10 принципам.

Кодекс поведінки Саїзму

  1. Щоденна медитація і молитва.
  2. Щоденний баджан і молитва разом із членами сім’ї.
  3. Участь в духовних і освітніх програм Сатьї Саї Баби, які організовуються центром для дітей відданих Саї.
  4. Участь в громадських роботах й інших програмах організації.
  5. Відвідування принаймні хоч раз на місяць сумісних баданів, які проводить центр.
  6. Регулярне вивчення праць Саї.
  7. Говоріть зі всіма ласкаво і з любов’ю.
  8. Не говоріть щось погане про інших людей, особливо при їх відсутності.
  9. Визначіть у своєму житті «потолок для бажань», використовуйте одержані збереження для служіння людству.

У саїзмі також розвинуте вчення про Садхану

Садхана в перекладі означає — духовна практика, в результаті якої людина здійснює очищення і наближається до Бога.

Це процес очищення тіла, розуму і душі в потоці зростаючої духовності, моральності і праведності. Садхана відроджує істину, добро і красу за допомогою піднесених думок, правдивих, ваговитих слів і благородних дій.

Очищення за допомогою садхани в різні періоди часу досягалося різними методами. Як відомо, індуси поділяють свою історію на різні епохи, в якому живе людство — юги.

Перша юга була найдуховнішою і людина наближалася до Абсолюта за допомогою медитації, в Трета півдню — жертвопринесення, в Двапара півдню — поклоніння образу Бога в храмі, а для поточної епохи — Калі юги-переважне оспівування імені Бога.
Сатьї Саї Баба рекомендує дев’ять видів поклоніння як садхани:

  • слухання про славу Бога (шраванам);
  • оспівування слави Божою (киртанам);
  • невпинне запам’ятовування Божого імені (вишнунамасмаранам);
  • служіння Лотосним стопам Господа (падасеванам);
  • ритуальні обряди і поклоніння Господові (арчанам);
  • покірлива відмова від себе (ванданам);
  • служіння людям як служіння Господові (даасьям);
  • поклоніння у формі дружби, благородстві думок, слів і справ (шнехам);
  • повне зречення від індивідуального «Я» і віддання себе Господові (атманиведанам).

Розглянувши основи віровчення Сатьї Саї Баби можна впевнено сказати, що саїзм є синкретичним культом неоіндуїзму, який увібрав у себе основи віровчення не лише індуїзму, але і християнства, іудаїзму, ісламу, буддизму та інших світових і регіональних релігійних систем.

Дмитрук Ігор

 

Яка твоя реакція?

Радість
3
Щастя
2
Любов
1
Не завдоволений
1
Тупо
1

Интересно почитать:

Также в категории:Історія релігій