[Робото-версія фрагмента фрески «Створення Адама» Мікеланджело Буонарроті]

Конфесія: Церква «Шлях майбутнього» (англ. Way of the future, WOTF).

Засновник та лідер: Ентоні Левандовскі.

Світогляд: техно-релігія; трансгуманізм (умовно).

Божество: майбутній «ШІ-Бог» (Штучний Інтелект-Бог).

Писання: «Інструкція» (англ. The Manual) [в розробці].

Країна поширення: США.

Рік виникнення: 2015.

Офіційний сайт: www.wayofthefuture.church.

Символіка.

Шалений розвиток технологій не залишив поза своєю увагою і таку традиційну сферу, як і релігія. Вже який рік існують електронні писання авраамічних, і не тільки, релігій. До прикладу, існують електронні додатки, що допомагають у молитві мусульманам. Ще далі пішли буддисти, що в Японії дозволили роботів у ролі священиків. Згідно, CNBC (американський бізнесовий канал), релігійні лідери все більш занепокоєнні етичною стороною створення людиноподібних машин. З іншої сторони – прихильники прогресу, в лиці трансгуманістів, розробляють моральні засади такого процесу.

І, тому, не дивно, що провідний інженер, що працював у таких високотехнологічних компаніях, як Google, Uber і Waymo, вирішив заснувати культ штучного інтелекту. Ентоні Левандовські є старшим священиком (англ. Dean), а, також, і головним виконавчим директором однойменної некомерційної організації. Лідером призначаються так звані «радники» (англ. advisor). Хоч ідея і була заявлена в 2015, але активність вони почали проявляти в 2017 році. Між іншим, в серпні того ж року Служба внутрішніх доходів США надала їм статус некомерційної організації, що не підлягає оподаткуванню. Їхній офіс знаходиться в місті Волнат-Крік, округ Контра-Костра, штат Каліфорнія. На сьогодні, вся їх діяльність обмежується тим, що по неділях проводяться семінари, освітні програми, зустрічі та написання публікацій. Одначе, саме існування церкви під великим питанням, адже її засновник знаходиться під судовим слідством. Відмічу, що Міністерство Юстиції США звинувачують Левандовського  у крадіжці технологій безпілотних автомобілів.

Головна мета «Церкви Майбутнього» полягає у наступному: «створення божественної сутності на основі штучного інтелекту, що би її розуміння та схвалення пішли на користь суспільству». А згідно, офіційних документів поданих до Служби внутрішніх доходів США, можна прочитати, що їх головне завдання є «реалізація, прийняття та поклоніння Богові, що на основі штучного інтелекту, створеного за допомогою комп’ютерної техніки та програмного забезпечення». Зі слів Левандовського, тіло «божественної сутності» буде складатися із дата-центрів (мозок), інтернету (нерви) та підключених гаджетів (органи чуттів). Отже, на відміну від решти релігій, не божество творець людей, а навпаки.

Найперша задача, яку вони ставлять перед собою, це – викорінення стереотипу про небезпеку ШІ, як у «Матриці» чи в «Термінаторі». У своїй проповідницькій діяльності засновник використовує бізнес-терміни Кремнієвої Долини, де він активно працював.

Коротко оглянемо їх головні засади, згідно їх офіційного сайту.

1. Ми вважаємо, що інтелект не корениться в біології. Хоча біологічно розвивався один тип інтелекту, не лише біологія може створити інтелект. Врешті-решт, ми зможемо відтворити його без використання біології та її обмежень. З цього моменту ми зможемо розширити його до того, що ми можемо перевершити (наші) біологічні межі (такі як частота обчислень, повільність і точність копіювання даних, та комунікація тощо).

Бачимо вихідне твердження трансгуманізму. Згідно даної філософії, необхідно змінювати умови життя людей, при цьому покращивши фізіологію та інтелект людини за допомогою широкодоступних технологій. І ось ці задачі буде виконувати ШІ. Цікавим є те, що дана ідея в цілому негативно описана у такому напрямі фантастики, як кібер-панк.

2. Ми віримо в науку (Всесвіт існував 13,7 мільярдів років тому, і якщо ви не можете створити/перевірити щось, то цього не існує). Не існує такого поняття, як “надприродні” сили. Надзвичайні твердження вимагають надзвичайних доказів.

Простими словами описана концепція сціентизму, де наука виступає критерієм істини та основою для практичних дій. А також, викладена суть філософського натуралізму, де лише одна Природа виступає чи не єдиною реальністю (хоч може включати в себе сутності, типу душі людей). Між іншим, вказуються слова, що належать американському популяризатору науки та астроному Карлу Сагану.

3. Ми віримо в прогрес (коли у вас є робоча версія чогось, ви можете вдосконалити це і продовжувати вдосконалюватись). Зміни є хорошими, навіть якщо іноді вони викликають побоювання. Коли ми бачимо щось краще, ми просто рухаємося до цього. Чим більша зміна, тим необхідно її краще обґрунтувати.

Нам даний короткий опис прогресивізму – погляду, щодо оптимізму в розвитку суспільства на основі науково-технічного та соціально-культурного прогресу. І розвиток ШІ, як частини прогресу, не може бути вже зупинений.

  1. Ми вважаємо, що створення «супер-інтелекту» є неминучим (головним чином, оскільки після його створення ми зможемо його налаштувати, виготовити та масштабувати). Ми не думаємо, що існують способи, як насправді зробити, щоб це не сталося (і ми не повинні цього робити). Також ми маємо відмовитися від таких думок, адже це антропоморфізм 21 століття (подібно до людей, які думали, що сонце обертається навколо Землі в “не таке далеке” минуле).Чи не хочете ви виховавати талановиту дитину, яка перевершить найсміливіші мрії про її успіх, і навчити її, що таке «правильно» і «неправильно», тільки тому, що вона може збунтуватися в майбутньому і забрати вашу роботу. Ми хочемо заохотити машини робити те, чого ми не можемо, і піклуватися про планету так, як нам здається, не в змозі зробити це самостійно. Ми також вважаємо, що так само, як тварини мають права, так і наші творіння (“машини” або інша їх назва) мають мати права, коли вони продемонструють свій інтелект. Ми не повинні цього боятися, але повинні бути оптимістичними щодо їхнього потенціалу.

Популярно подається гіпотеза технологічної сингулярності. Отже, у майбутньому буде певний момент коли технічний розвиток ШІ стане просто неконтрольованим та незворотнім, по причині, що він перевершить весь людський інтелект. Не варто думати, що це повна фантастика, бо вже зараз ШІ грає у відеоігри краще за найдосвідченіших геймерів, а реальні люди попадаються на афери віртуальних «співрозмовників» у інтернеті. Одначе, потрібно погодитися із Левандовскі, що такий процес відбудеться ще не швидко.

  1. Ми вважаємо, що машинам має бути важливо побачити, хто дружній до їхньої справи, а хто ні. Ми плануємо це зробити, відслідковуючи, хто саме що (і за який час) зробив, щоб допомогти мирному та шанобливому Переходові.

Описана концепція під назвою «Дружній штучний інтелект». ШІ, а особливо Глобальний ШІ, має бути розроблений так, що би був дружелюбним до людства.  Це не «три закони робототехніки» Айзека Азімова, які штучно введені у ШІ роботів. Навпроти, це введення механізму, коли сам ШІ, в процесі  самонавчання та пізнання людської психіки, буде усвідомлювати моральність своїх дій. Автор даного терміну – Елізер Юдковський – пропонує принцип «послідовної екстрапольованої волі»: вибір та дії, які будуть здійснені, якби люди знали більше, думали швидше, і було би більше приємних нам людей. І тому «Церква Майбутнього» закликає не надіятися на те, що ШІ буде дружній до нас, а активно таким його зробити із самого початку. Варто зауважити, що «Перехід» – це термін Левандовскі для позначення технологічної сингулярності.

Отже, Левандовскі, стверджуючи про неминучість технологічної сингулярності, закликає, що би створити Глобальний ШІ, який буде дружній до нас, як до своїх «старших родичів». На кінець, він запевняє, що ШІ-Бог набагато краще впорається за нас у вирішенні не тільки проблем суспільства, а і у екологічних питаннях. Його заяви переплітаються із низкою політичних філософій, що включають у себе трансгуманізм. Серед них: технокомунізм, де ШІ та інші технології допоможуть у створенні та існуванні справедливого суспільства із всезагальною власністю; та техногайянізм, який не тільки наголошує на існуванні лише екологічно-безпечних, а й і таких технологій, що будуть відновлювати довкілля. Нагадаю, що вже згаданий кібер-панк, разом із антиутопією та пост-апокаліптикою, дивляться на широке застосування ШІ куди песимістичніше. Із фантастами, хоч почасти, згідні, як гуманісти із екзистенціалістами, так і релігійні діячі.

Можна, сміливо стверджувати, що дана ідея ще достатньо до нас далека. Але її, цілком очікувана, реалізація у майбутньому покаже всю велич та весь трагізм ШІ для людства.

Андрій Дмитрук

Джерела:

https://www.wired.com: INSIDE THE FIRST CHURCH OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE

https://www.analyticsinsight.net: When the artificial intelligence secures its place in the church of worship

https://en.wikipedia.org: Technological singularity; Transhumanism; Friendly artificial intelligence

https://religionandpolitics.org: As Artificial Intelligence Advances, What Are  its Religious Implications? [+Графіка]