Засновник: Мухаммад ібн Ідріс аш-Шафії з числа курайшитів (назва племені у арабів), який жив 150-204гг. за хіджрою. Його батьківщиною є Газза. Дитинство майбутнього імама було наповнене заучуванням Корану, завдяки чому він вивчив Святе Письмо в 7 років.

Коли йому виповнилося 11 років, то він розповідав напам’ять книгу “аль-Муватта”, в 15 років вже давав фетви. Завдяки тому, що його мати величезне зусилля доклала в його навчанні, він домігся таких успіхів.

Імам мав високу проникливістю, що дозволило йому сказати наступні слова, які виявилися пророчими.

“Самим знаючим з моїх учнів є аль-Бувейти”.

“Передавачем моїх знань є ар-Рабі'”

“Аль-Музані є тим, хто допоможе моєму мазхабу”.

Так і вийшло, що аль-Бувейти замінив імама в викладанні, ар-Рабі’ прожив після імама 66 років і передав від нього книги, а аль-Музані зробив все, щоб мазахаб аш-Шафії поширився далеко за межами місця його становлення. Аль-Бувейти і аль-Музані написали мухтасар. Популярність книги аль-Музані стала набирати обертів, що пізніше вона була в посагу кожної дівчини.

Інша цікава історія відноситься до вченого аль-Кафаля. Варто відзначити, що було два вчених з ім’ям аль-Кафаль (кабір) і (сагир). Що стосується першого, то він був ученим і виготовляв замки. Другий теж займався виготовленням замків, але до 40 років він не був ученим. Потім після 40 років він почав вивчати книгу аль-Музані. спочатку шейх дав йому вивчити перше речення з «Мухтасара» аль-Музані. Він провів всю ніч на даху, намагаючись запам’ятати це речення . Коли настав час молитви фаджр (ранкова молитва), він зробив намаз і ліг спати.

Прокинувшись, він зрозумів, що забув вивчене. Попрямувавши до шейха, його зустріла жінка, яка сказала: “Хіба це не ти всю ніч вчив речення” Ця книга по фикху, який я скоротив … “? І тоді аль-Кафаль згадав. Прожив він 80 років. Став засновником Хоросанської школи фикха, коли як аль-Кафаль аль-Кабір відносився  до Іракської школи.

Дуже багато вчених саме шафіїтського мазхабу внесли свій вклад в поширення ісламу. Ан-Нававі, аль-Газалі, аль-Ансарі і багато інших написали праці, які до цього дня є настільними книгами шафіїтів.

Шафіїтському мазхабу слідує Північний Кавказ, Палестина, Індонезія. На Північному Кавказі цей мазхаб змішали з переконаннями ашарітів, що послужило фітні. А в Малайзії і Брунеї шафіїтський мазхаб є державним.

Іван Гудзенко