 Важливим питанням  для   сучасної філософії   постає проблема  пізнання.  І для того, щоб чітко  зрозуміти  нам  дану термінологію,  повернемося спочатку до  її витоків. Візьмемо  до прикладу  філософію Канта.   У  своїх роздумах  Кант  ставить одне із важливих питань у філософії:  що  я можу  знати?   Насправді   вирішення  проблем філософського і життєвого  характеру  на  пряму  залежить  від   мислячого  суб’єкта,  який  у свою чергу  знає про  світ, людей  та соціум.  Відповідно,   проблема пізнання  людини  є настільки давньою  як  сама філософія.
Важливим питанням  для   сучасної філософії   постає проблема  пізнання.  І для того, щоб чітко  зрозуміти  нам  дану термінологію,  повернемося спочатку до  її витоків. Візьмемо  до прикладу  філософію Канта.   У  своїх роздумах  Кант  ставить одне із важливих питань у філософії:  що  я можу  знати?   Насправді   вирішення  проблем філософського і життєвого  характеру  на  пряму  залежить  від   мислячого  суб’єкта,  який  у свою чергу  знає про  світ, людей  та соціум.  Відповідно,   проблема пізнання  людини  є настільки давньою  як  сама філософія.Ще античний мислитель Сократ відповідав на те ж саме поставлене питання Канта: «Я знаю, що нічого не знаю». Тому вирішення проблеми пізнання світу включено до одного із розділів філософії – гносеології (науки про пізнання світу). Оскільки вона намагається виявити властивості та закономірності у пізнавальному процесі, складаючи цілісну уяву про нього. Перед гносеологією стоїть завдання — дослідити види пізнань, включаючи містичне та наукове. Гносеологію перш за все цікавило питання наукового пізнання як еталону для видів пізнавальної діяльності.
В історії культури філософії існують теорії пізнання, які можуть виходити із аксіом для пояснення того чи є можливим людське пізнання. Сюди варто віднести наступні:
- Пізнання — процес набуття людино знань про світ, самого себе , розуміння себе як частинки мкрокосмосу;
- Знання — правильні свідчення про реальність;
- Омана — помилкові, неправильні свідчення;
- Незнання — відсутність достовірних знань.
Пізнання було вкорінене у сутності і властиве усім живим істота там. Воно виступає головним атрибутом буття людини, природною передумовою її існування , тоді як знання про цей світ для нього є важливою цінністю у житті. Пізнання є необхідним, оскільки пізнавальний світ і той, хто його пізнає володіють властивостями. Світ дозволяє людині пізнавати самого себе. Це пояснюється існуванням в природі упорядкованих явищ та закономірних властивостей. Пізнання світу є можливим завдяки людині, яка володіє наділеними від природи здібностями, що розвивалися у процесі біологічної та соціокультурної еволюцій — свідомості, мови, сили абстрактного мислення, творчої активності, практичних навикам та умінню.
Розглянемо деякі із проблем пізнання, наприклад гносеологічний оптимізм — диктує те, що пізнаваьних меж для людини немає, оскільки людському інтелекту є доступними явища дійсності. Відповідно на такій позиції стоїть уся марксистська філософія та класична наука. Гносеологічний песимізм навпаки – обмежує людську пізнавальну можливість. Він може проявляти себе у двох напрямках – агностицизмі та скептицизмі. Агностицизм – концепція, яка заперечує те, що пізнання усього не може бути представлене у людському досвіді, тобто Бог, субстанція, закони. Сподвижником агностицизму і закладин її теоретичних основ вважається Іммануїл Кант.
В основі його вчення покладено ідею «речі у собі». На думку німецького філософа наявність речей у світі є реальною, тільки їхня сутність не може бути пізнаною людиною. Скептицизм на відміну від агностицизму піддає сумніву можливість достовірного пізнання світу. Такі античні скептики як Пірон та Агриппа в одному із своїх аргументів стверджують, що одинакові речі викликають у людей одинакові уявлення.
Богдан Стрикалюк
 
 
 

 
 
 
 
 
 
