Хоча дивлячись на їхню віру й стремління поширювати своє вчення серед різних мас населення, то я думаю потрібно всім християнам вз’яти приклад у Свідків Єгови. Добре, не буду вдаватися до полеміки та критики, чи навіть вихвалання. Чесно та відверто скажу: я просив інтерв’ю в багатьох Свідків Єгови, починаючи від рядових членів закінчуючи керівниками областей, але всі на відріз відмовлялися відповісти на мої питання. Аргументуючи відмову, тим, що всі їх називають «сектантами». І тут раптом у мережі я знайшов досить поміркованого представника, який відповів на мої питання. Та я думаю на питання багатьох людей. І пан Сергій представник нової генерації Свідків Єгови готовий до конфесійного та суспільних діалогів. Сподіваюся це інтерв’ю допоможе людям зрозуміти суть релігії, оскільки метою інтерв’ю є насамперед розбір польотів учення й історії Свідків Єгови.
Біографічна довідка
Афанасьєв Сергій Валерійович
Народився 2 вересня 1984 року в м. Львові у родині службовців. В 2002 році закінчив Львівський фізико-математичний ліцей. В 2007 році закінчив Біологічний факультет Львівського національного університету імені Івана Франка.
В 2013 році охрестився на обласному конгрессі Свідків Єгови у місті Львові. Є звичайним віруючим свідком Єгови, і не займає у релігійній посаді жодних посад. Є автором блогу «Свидетели Иеговы. Мифы и факты».
Розпочну як завжди з банального питання, але деякі читачі не знають коли і де виникли Свідки Єгови ? Хто був засновником Свідків Єгови ?
Сучасна організація Свідків Єгови бере свій початок у другій половині XIX століття. В той час невелика група дослідників Біблії, які жили неподалік міста Піттсбурга (Пенсильванія, США), почали систематично досліджувати Біблію. Цю группу очолював Чарльз Тейз Рассел. Він виховувався у сім ї, яка належала до Пресвітеріанської церкви, але згодом приєднавя до Конгрегаціоналістської церкви. Родина Рассела булла дуже релігійною і прищепила йому любов до Бога і Біблії. Проте одна доктрина не давала йому спокою – вчення, що Бог створив людей безсмертними і приготував вогняне пекло усім, за винятком тих кого наперед призначив для спасіння.1 Рассел став досліджувати погляди християнських конфессій, але всюди знаходив вчення про пекло, яке не міг прийняти. Також він досліджував і східні релігії, але і в них не знайшов відповіді на свої запитання. В 1869 році Рассел потрапив на проповідь адвентиста2 Джонаса Уєнделла. Ця проповідь укріпила віру Рассела в боганадхненність Біблії,та спонукала його до глибоких і ретельних біблійних досліджень. В 1870 році Рассел і кілька його знайомих стали регулярно збиратись разом для дослідження біблійних питань. Хтось піднімав питання, яке відкрито обговорювалось усіма учасниками. Відкривались усі місця Біблії які стосувались цього питання і коли учасники обговорення упевнювались в узгодженості цих текстів вони формулювали загальний висновок, який записували. Суттєву допомогу і підтримку Расселу, що він завжди відкрито визнавав, окрім згаданного вище Уенделла, надавали адветистський пастор Джордж Стетсон та Джордж Сторз. Сторз зацікавився питанням посмертного стану померлих після прочитання брошури виданної Генрі Гру. Він став ревно захищати вчення, що душа смертна, а безсмертя це дар для вірних християн. В 1876 році Рассел отримав журнал «Вісник ранку», який видавав Нельсон Барбор. Погляди Барбора і Расселла були дуже подібними –обоє вірили, що Ісус повенеться не в плоті, а як дух і не для знищення, а для благословення сімей, що живуть на землі. Барбор також привернув увагу Расселла до біблійної хронології. Співпраця Рассела з Барбором була досить плідною. Вони разом видали одну книгу. Рассел став співвидавцем «Вісника ранку» і фінасував його видання. Проте в 1878 році Барбор видав статтю в якій стверджував, що смерті Христа не досить для визволення від гріхів. Рассел не міг прийняти цей погляд і перевав співпрацю з Барбором. В липні 1879 року Рассел почав видавати свій журнал «Сіонська вартова башта і вісник присутності Христа», а 1884 році зареєстрував Пенсільванське трактатне товариство «Сіонська вартова башта», яке згодом стало називатись Біблійне і трактатне товариство «Вартова башта». Метою цього товариства було поширювати біблійну правду по цілому світі а допомогою друкованих видань. З 70 років 19 століття прихильники поглядів Рассела називали себе Дослідниками Біблії, а в 1931 році була прийнята назва Свідки Єгови.
Рассел не був засновником нової релігії. Він вважав, що в кожній релігії є крихти істини, хоч в цілому ці релігії є хибними. Своїм завданням Рассел вважав віднаходження і обєднання цих крихт істини. Він сприймав свою діяльність, не як створення нової релігії, а як відновлення первинного християнства. Метою Дослідників Біблії, було поширення вчень Ісуса Христа і виконання того, чим займався християнський збір першого сторіччя. Оскільки Ісус є засновником християнства, свідки Єгови вважають його тим, хто заснував їх релігійну організацію.
Яка приблизна кількість Свідків Єгови в світі та в нашій країні ?
Свідки Єгови ведуть ретельну статистику щодо чисельності послідовників, та її змін за рік, тому чисельність Свідків Єгови можна встановити доволі точно. Статистичні данні щодо чисельності Свідків Єгови, а також відомості про проповідницьку і міссіонерську роботу регулярно публікуються у «Щорічнику Свідків Єгови», який можна знайти на офіційному сайті Свідків Єгови www.jw.org. Згідно «Звіту за 2013 рік» опублікованному у «Щорічнику свідків Єгови 2014» найвища кількість свідків Єгови у світі 2013 році становила 7 965 954 вісника, а середня кількість у 2013 році становила 7 698 377 вісників. В Україні найвища кількість свідків Єгови в 2013 становила 150 905 вісників, а середня кількість 149 597 вісників.
Чи могли б ви розповісти нашим читачам про розколи Свідків Єгови, зокрема про Рух Дослідників Біблії Епіфанія, які поширенні на території Волині ?
Історія жодної релігійної організації не обходилась без розколів. В історії хрситяиснтва розколи почались ще за часів апостолів. Якщо говорити про розколи в сучасній організації свідків Єгови, то на мій погляд, можна виділити три основні причини розколів:
- Незгода з деякими вченнями, організаційними змінами чи власним положенням в організації окремих амбітних осіб.
- Ізоляція окремих групп Дослідників Біблії чи Свідків Єгови від співіруючих в інших країнах, внаслідок заборон, воен, зміни політичних режимів в країнах.
- Діяльність спецслужб в країнах де Свідки Єгови знаходились під забороною.
В більшості випадків розколи виникали внаслідок дії кількох вище згаданних чинників. Группи, які виникали ніколи не були чисельними, не мали значного впливу. Більшість цих груп, не ведуть скільки не будь помітної міссіонерської діяльності і про їх погляди можна дізнатись в основному з інтернет-сайтів. Окремі группи Дослідників Біблії стали відколюватись ще за життя Рассела, через зміни поглядів і системи управління. Найбільш серойзні проблеми виникли після смерті Рассела у 1916 році. Рассел звісно мав великий авторитет серед Дослідників Біблії, але він ніколи не говорив, що є безпомилковим, і вважав, що якщо деякі йго висновки є помилковими, то їх необіхдно виправляти. В 1917 новим президентом Товариства «Вартова Башта» став Дж. Ф. Рутерфорд. Він суттєво відрзнявся від Рассела за харакетором і володів хорошими організаторськими здібностями. Обрання Рутерфорда не сподобалось деяким директорам Товарсиства і вони спробували захопити владу. Ця спроба провалилась, а в середовищі оппозиціонерів продовжувалось дроблення. Як виявилось деякі люди надмірно шанували Рассела і створили мало не культ його особистості, дехто став вважати його Рабом згаданим у Матв. 24:45-47, хоча сам Рассел ніколи не говорив про себе так. Замість того, щоб дотримуватись біблійних принципів і принципів дослідження, які були встановленні самим Расселом, ці люди зосередились на збереженні поглядів Расселла. Деякі захоітли скористатись ситуацією, щоб отримати вище становище незаконними і не чесними методами. Одним із таких людей був Пол Джонсон. Незадовго до своєї смерті Рассел планував відправити його у Великобританію. Товариство виконало цю волю Рассела і Джонсон поїхав у Великобританію. Проте там він змістив двох призначенних Товариством керівників, і став називати себе управителем із причті Христа (Матв. 20:8). Також він спробував прибрати до рук фінансові справи Товариства і подав відповідний позов у Верховний суд Лондона, але програв справу. Повернувшись до Нью-Йорка він спробував схилити на свій бік деяких директорів Товариства. І добитись відміни повноважень президента Товариства. Проте на щорічних зборах, більшість проголосувало проти таких змін. П. Джонсон після цього став відвідувати окремі збори, які намгався схилити на свій бік.
Ізоляція, відсутність надійного звязку з керівництвом, а також цілеспрямованні дії радянських спецслужб спричинили серйозний розкол в історії свідків Єгови в Україні. Так з явились громади «Теократичні свідки Єгови», «Істина віра – Свідки Єгови».
У Німечинні, в 1934 році, незважаючи на заборону Свідки Єгови вирішили продовжити свою проповідницьку діяльність. Пауль Бельцерейт, керівник німецького філіалу у Магдебурзі, з цим рішенням був незгодний і наполягав на пошуку компромісів з нацистським режимом. Через таку позицію він був зміщенний, рік провів у концтаборі, а після звільнення став активно співпрацювати з нацистами. Звісно, що після цього він уже не міг бути Свідком Єгови. Бельцерайт у своєму бажанні пошуку компромісів і через образу на колишніх братів по вірі пішов дуже далеко. Він відслужив у вермахті, після війни спробував прийняти участь у відновленні діяльності свідків Єгови. Проте через співпрацю з нацистами, не був визнанним придатним для такої роботи. В 1946 році він разом із своїм сином створив організацію, яка пізніше стала називатись «Християнська відповідальність». В 1955 Пауль Бельцерайт і його син хоч жили і діяли на території ФРН, були завербовані Мінстерством державної безпеки НДР «Штазі». В своїх журналах вони іноді друкували матеріали підготовленні спеціалістами «Штазі». Хоча діяльність группи «Християнська відповідальність» зовні мала виключно релігійний характер, основним напрямком її роботи, була протидія свідкам Єгови, під керівництвом «Штазі». Також для подібних цілей в НДР використовувались апологетичні центри створенні нібито традиційними конфесіями, але повністю керовані «Штазі».
У всіх релігійних організаціях є люди які є чимось незадоволенні, з чимось незгодні, або поведінка яких є несумісною із члентсвом в данній релігійній громаді. Хоча таких осіб серед Свідків Єгови дуже мало, нажаль вони все ж таки є. Інтернет дає їм досить широкий прсотір для діяльності і часто такі люди створюють сайти чи блоги, які є в більшості випадків є анонімними і називають себе об єднаням бувших і діючих Свідків Єгови. Уже це твердження зазвичай є неправдивими, оскільки діючими Свідками Єгови вони називають себе, лише на підставі того, що формально не були виключені зі зборів, які відвідують вкрай рідко, або не відвідують взагалі. Зазвичай навколо таких сайтів гуртуються максимум кілька десятків людей, а здебільшого лише кілька чоловік. На таких сайтах є багато критичної інформації, щодо свідків Єгови, але практично немає ніяких данних про релігійні погляди їх авторів. На мою думку ці группи входять позаконфесійні віруючі, «люди-ні» та агностики, яких об єднює тільки негавтине ставлення до Свідків Єгови. Це також пітверджується тим . що подібні группи готові співпрацювати з представниками традиційних конфессій, агностиками, атеїстами, якщо ті негативно налаштовані проти Свідків Єгови, та антикультовими чм апологетичними группами.
Чи вважають себе Свідки Єгови протестантською течію? Адже із власного досвіду знаю, що одні Свідки вважають себе протестантами інші кажуть взагалі, що вони нові християни ?
Зазвичай Свідки Єгови називають себе просто християнами. Словосполучення «нові християни» для Свідків Єгови абсолютно нехарактерно і жодного разу не бачив, щоб Свідки Єгови позиціонували себе таким чином у свої літературі, не чув подібного визначення у проповідницькому служінні чи у приватних розмовах із моїми співвіруючими. Протестантами Свідків Єгови вважають більшість українських і російських релігієзнавців. Очевидно це повязано з тим, що у вітчизняній классифікації релігій у християнстві прийнято виділяти три магістральні напрямки – католицизм, православ я та протестантизм. До протестантизму зазвичай відносять усі течії, які не можливо віднести до католицизму чи православ я. Хоча з формальної точки зору протестантськими доречно називати тільки ті групи, які безпосередньо повязанані з Реформації, тобто тільки лютеран, реформатів та менонітів. Єдиної і загальноприйнятої класифікації релігій не існує, проте сучасні системи класифікації релігії, прийняті на заході, виділяють крім протестантизму ще кілька напрямків в християнстві – дохалкідонські церкви, англокатолицизм, евангельскі церкви та реставраціонізм. Власне до реставраціонізму, відносять Свідків Єгови. Свідки Єгови не заперечують проти такої класифікації, бо не вважають себе протестантами з наступних міркувань:
- Свідки Єгови не виступають проти католицизму,чи будь якої іншої конфессії і не намагаються реформувати жодну з них
- Свідки Єгови вважають, що багато вчень протестантських конфессій суперечить Біблії
- Свідки Єгови визнають безперечний авторитет Біблії і у них повніше ніж у простестантських конфессіях реалізований принцип загального священства, але суттєво відрізняються погляди на спасіння.
Чому Свідки Єгови називають свою місця для поклоніння Залами Царства та Віфілями? Чому не назвати просто Дім Молитви чи церква? І яка різниця між Залом Царства та Віфілем ?
Словом «церква» часто перекладають грецьке слово еклессія, вжите в Християнських грецьких писаннях . Дослівно воно означає – «зібрання», тобто стосується групи людей, що служать Богу, а не будівлі, де вони збираються. Перші християни збирались у приватних помешканнях, пізніше у печерах чи катакомбах і ці місця не мали якоїсь визначеної назви. Вислів «Дім Молитви» взятий з Ісаї 56:7 і стосується Єрусалимського храму. В Біблії нема якихось вказівок, як мають називатись місця для зборів. Після руйнування Першого Храму і початку Вавилонського полону євреї стали збиратись в домах, а потім стали будувати спеціальні будівлі для зібрань, які були названі бейт кнессет – «дім зібрань», або грецькою – «синагога» . Цей устрій не був передбачений Законом Мойсея, але Ісус, прийшовши на землю його не засуджував. Отже як називати місце поклоніння – це справа громади.
Для своїх місць зібрань та поклоніння Свідки Єгови обрали назву «Зал Царства». Ця назва доречна, оскільки ці будівлі справді є залами де збираються люди для поклоніння Єгові. Окрім молитв в цих будівлях проходить навчаються про Боже Царство, про яке часто говорив Ісус (Матвія 6:9, 10; 24:14; Луки 4:43).
Словом «Бетель», що в перекладі означає «дім Бога» свідки Єгови називають 92 філіали Товариства Вартова Башта, в тім числі і головне управління в США. З філіалів здійснюється керівництво свідками Єгови , у них працюють перекладацькі групи, які забезпечують переклад релігійної літератури свідків Єгови. Деякі філіали мають друкарні, і постачають релігійну літературу свідкам Єгови по цілому світі. Бетелі є комплексами офісних, виробничих і житлових приміщень, оскільки служителями Бетелів є добровольці, які живуть на його території. Свідки Єгови докладають значних зусиль, щоб умови проживання в Бетелі були комфортними, а умови праці – безпечними. Українській Бетель розташований в
Теологія Свідків Єгови кардинально відрізняться від усіх інших християнських течій. Якщо можна коротко розкажіть про основні теологічні принципи Свідків Єгови.
Погляди які є у свідків Єгови, можна знайти і в інших релігійних групах, які існували колись чи існують і досі. Як я вже казав на початку, Рассел не ставив за мету створити нову релігію, а шукав крихти істини в різних течіях і об’єднував їх в одну систему. Хоча, між поглядами свідків Єгови і традиційних християнських конфесій справді є значні відмінності. Проте самі свідки Єгови цим не особливо перемайються, оскільки для них важливими є не слідування якимось богословським традиціям, а відповідність їх поглядів Біблії. Біблія є для свідків Єгови словом Бога і єдиною основою для віровчення. Свідки Єгови є унітаріями, тобто вірять в одного єдиного Бога – Єгову. Імя «Єгова» — це прийняте в українській мові прочитання імені Бога, яке зустрічається в оригінальному тексті на давньоєврейській та арамейській мовах понад 6828 разів. Ісус є сином Бога та підлеглим йому. Він був першим Божиим творивом і його життя, як людини було віддано,як викуп за гріх Адама. Свідки Єгови вірять, що не забаром Бог встановить на Землі своє Царство,яке забезпечить ідеальні умови життя та існуватиме вічно. Свідки Єгови не вірять в безсмерття людської душі, але вірять у воскресіння мертвих. Великого значення свідки Єгови надають дотримання норм моралі викладенних у Біблії. Свідки Єгови вважають обовязком ділитись своїми поглядами та своєю надією з іншими людьми. Тут я лише перерахував основні погляди свідків Єгови, більш детальну інформацію та обгрунтування цих поглядів можан знайти на офіційному сайті свідків Єгови jw.org.
Відомо, що у минулому столітті Свідки Єгови декілька раз передбачали кінець світу , але ці передбачення ні разу не відбулися, чи зараз офіційно Свідки Єгови роблять передбачення кінця світу?
Поняття «кінця світу» відсутнє у поглядах свідків Єгови. Я як і інші свідки Єгови вірю, що Єгова створив Землю для проживання на ній і вона ніколи не буде знищена. Проте Землю очікують грандіозні зміни. У Біблії Бог обіцяє відновити на Землі ті умови, в яких мали б жити люди згідно його початкового наміру. Це відновлення настане після Армагеддону – «війни великого дня Вседержителя Бога». Свідки Єгови мали хибні очікування щодо часу, коли має прийти кінець. Подібно до учнів Ісуса у I столітті, іноді ми вважали, що деякі пророцтва сповняться тоді, коли на це ще не прийшов визначений Богом час (Луки 19:11; Дії 1:6; 2 Фессалонікійців 2:1, 2). Ми погоджуємося зі словами брата Александра Макміллана, який був Свідком Єгови багато років: «Я зрозумів, що нам треба визнавати помилки і далі досліджувати Боже Слово, шукаючи глибшого розуміння». Чому ж тоді ми продовжуємо наголошувати на близькості кінця? Тому що серйозно ставимося до Ісусових слів: «Будьте насторожі, пильнуйте».
Ще коли я був дуже малим, до нас в 90-х роках часто приходили Свідки Єгови і вони розповідали нам, що Ісус Христос, це — не Бог, а лише людина. Сьогодні Свідки Єгови мені говорять, що Ісус Христос — це Бог, але менший за Бога Єгову ?
Мушу вас виправити. Свідки Єгови вважають Ісуса Христа не Богом, а богом. Наприклад в Івана 1:1 в Перекладі Нового Світу читаємо: «На початку було Слово, і Слово було з Богом, і Слово було богом». Такий варіант перекладу вибрано тому що грецьке слово ???? (тео?с) є тут у ролі іменної частини складеного присудка, яка виражена іменником в однині, стоїть перед дієсловом та немає перед собою означеного артикля. Наявність артикля перед словом «Бог» вказує на особу, відсустість артикля у згаданій вище граматичній конструкції вказує на рису особи. Зазвичай слово «бог» вживається віруючими, щодо Всевишнього. Протее це не характерно для біблійної мови. Еврейське слово «елогім» — «бог», походить від древньоеврейського лсова із значенням «сильний». «Богами» могли називати осіб які були наділені силою чи владою, наприклад, ангелів, суддів Ізраїлю, а іноді і усіх людей. Коли Ісусу закинули, що він робить себе рівним Богові, називаючи себе Сином Божиим, він відповів: ««Хіба у вашому Законі не написано: «Я сказав: «Ви — боги»?». Свідки Єгови вважають Ісус до свого народження могутньою духовною особою, архангелом. Воскрес він також як духовна особа. Отже його цілком доречно називати богом. Проте Ісус народився як досконала людина, вільна від гріха.
Вчення Свідків Єгови є сталим чи рухомим вченням? Адже відомо, що Свідкі Єгови спочатку називалися Дослідниками Біблії, у часи Чарльза Рассела ?
Свідки Єгови вважають себе істинною релігією, проте на відміну від традиційних церков, вони не вважають себе безпомилковими. Погляди Свідків Єгови розвивались і продовжують уточнюватись. Звичайно є основні погляди, які залишаються незмінними із часів Рассела. Проте окремі другорядні моменти, розуміння деяких біблійних віршів з часом зазнає змін та уточнень. Це зазвичай стосується тлумачень біблійних пророцтв.
Також у Свідків Єгови є досить цікаве вчення, про те, що Ісус Христос насправді є архангелом Михаїлом? Де взагалі таке взяли із Біблії Свідки Єгови? Якщо можливо дайте посилання з Біблії ?
Ім’я цього Михаїла вживається в Біблії лише п’ять разів. Славна духовна особа, яка носить це ім’я, згадана як «один із перших начальників», «великий той князь, що стоїть при синах твого [Даниїлового] народу» і як «Архангол» (Дан. 10:13; 12:1; Юди 9). Ім’я Михаїл означає «хто є, як Бог?». Це ім’я, очевидно, вказує, що Михаїл є той, хто бере провід в обстоюванні суверенітету Єгови та знищенні Божих ворогів.
В 1 Солунян 4:16 (Кул.) наказ Ісуса Христа, щоб почалось воскресіння, названо «голосом архангелським», а в Юди 9 говориться, що архангел — це Михаїл. Чи було б доречно уподібнювати Ісусів наказ до наказу когось із меншою владою? Отже, логічно, що архангел Михаїл — це Ісус Христос. (Цікаво, що слово «Архангол» ніде в Біблії не вживається у множині, з чого випливає, що є тільки один архангел).
В Об’явлення 12:7—12 говориться, що Михаїл та його ангели мають воювати проти Сатани і скинути його та його злих ангелів з неба. Це пов’язується з наданням Христу царської влади. Пізніше описано, як Ісус веде небесні війська на війну проти народів цього світу (Об’яв. 19:11—16). Чи ж не логічно, що саме Ісус мав би виступити проти того, кого він назвав «князем світу цього», Сатани Диявола? (Ів. 12:31). В Даниїла 12:1 встановлюється зв’язок між тим, що ‘Михаїл повстане’ для владних дій, і «часом утиску, якого не було від існування люду аж до цього часу». Це, безумовно, відповідає тому, чого зазна?ють народи, коли Христос як небесний виконавець вироку виступить проти них. Отже, докази свідчать, що Божий Син був відомий як Михаїл до свого приходу на землю і є знаний також під цим ім’ям, відколи повернувся до неба, де він перебуває як прославлений духовний Божий Син. http://wol.jw.org/uk/wol/d/r15/lp-k/1101989240
Декілька десятків років тому Свідкі Єгови зробили самостійних переклад Біблії, який тепер називається переклад Нового Світу. Чим цей переклад відрізняється від перекладів Якова Короля чи Івана Огієнка? Окрім того,чому там замість Саваот та Ягве кругом пише Єгова?
Про видання «Християнських грецьких писань. Переклад Нового Світу» було оголошено 24 червня 2005 року. Їх переклад здійснювався з англійського видання. Традициційно вважаеться, що подвійні переклади є не точними. Щоб уникнути цього свідки Єгови розробили свою методологію перекладу із залученням сучасних комп ютерних технологій. Цей метод включає в себе два еапи.. На першому перекладачі отримують список слів та виразів, які вживаються в англійському «Перекладі нового світу» та складають список відповідників своєю мовою. Якщо важко перекласти певний вірш, то комп’ютерна система пошуку постачає інформацію щодо грецьких та єврейських термінів. На наступному етапі перекладені терміни автоматично вводяться в текст Біблії, що забезпечує значну точність і послідовність перекладу. Однак текст, отриманний в результаті цього процессу, потребує ретельного редагування. В цілому переклад цілої Біблії таким методом займає близько 2 років.
«Переклад Нового Світу» має ряд особливостей, які відрізняють його від англійського перекладу Короля Якова, чи звичного для українських читачів перекладу Івана Огієнка. В першу чергу слід зазначити, що відрізняються першоджерела цих перекладів, тому недоречно порівнювати переклад Огієнка і «Переклад Нового Світу». В перекладі Огієнка Новий Завіт перекладено з Textus Receptus укладенного ще Еразмом Ротердамським. Цей стандартний текст, хоч і визнається традиційними церквами, сьогодні вважаеться більшістю біблеїстів недостовірним. Для перекладу Біблії, свідки Єгови використали більш сучасний і достовірний стандартний текст Вескота-Хорта, також вразовувались текст Нестле-Алланда та десятки грецьких рукописів. Другою, і напевно найбільш незивчною для українських читачів, особливістю ПНС є вживання імені Бога «Єгова» в тексті Християнських грецьких писань. Переважно ім я Єгова вживаеться в цитатах з Єврейських писань, де в оригіналі вживається імя Єгови. Всього в «Християнських грецьких писаннях. Перекладу Нового Світу» імя Єгови зустрічається 237 раз. Чому перекладачі вирішили вживати ім я Єгови в перекладі Християнських грецьких писань, в яких вішах вжито це імя детально описано в додатку до «Перекладу Нового Світу». Ці подробиці звісно цікаві для профессіоналів. Для звичайних читачів «Переклад Нового Світу» може бути цікавий тим, що це послідовний, буквальний переклад простою сучасною українською мовою. Якщо буквальний переклад українською мовою виглядав неприродньо, то такі вірші перефразовувались, а в примітці подавалось буквальне значення. Також в ПНС як можна точніше передаються особливості грецьких дієслів та ключтові терміни.
Чому в «Перекладі Нового Світу» замість Саваот та Ягве всюди вживаеться Єгова?
В оригінальному тексті Єврейських писань на давньоєврейській та армейських мовах ім я Бога вживається коло 6828 раз. Оскільки голосних на письмі в цих мовах немає, то імя Бога передається чотирма приголосними ЙГВГ. Оскільки починаючи десь з 3 ст. до н. е у євреїв виникла заборона вимовляти ім я Бога, його точна вимова була втраченою. Пізніше перекладачі стали заміняти імя Бога, словами «Господь», або «Бог». Отже коли ми бачимо в Старому Завіті слво «Господь» то найбільш ймовірно, що в оригіналі на цьому місці стоїть тетраграма ЙГВГ. Перші перекладачі Біблії передавали тетраграму словом Jehovah, керуючись огласівками в грецькому тексті. Є поширена думка, що ці огласівки походять від слова Адонай – Господь, бо євреї амість імені Бога, вживали це слово і огласівки могли поставити для нагадування. Ця точка зору буда поширеною в радянській біблеїстиці (Шифман, Тантлевський), але сьогодні визнається сумнівною багатьма західними біблеїстами. Імя Ягве зявилось в другій половині XIX століття внаслідок наукового консенсусу. Цікаво, що звичайні євреї нколи не ассоціють його з іменем Бога, і здебільшого вважають, що прочитання Jehovah є ближчим до оригінального. В українській літературній мові закріпилось саме ім. я Єгова, а россійській – Иегова. Варіант «Иегова» використали перекладачі Біблії на россійську Павський та Макарій, збереглась вона і в Синодальному перекладі. До цього в імя Бога використовували в літературних творах Жуковський, Пушкін та інші. З українських письменників імя Єгова використовували Шевченко, Леся Українка, Іван Франко. З українських перекладачів Біблії ім я Єгова вживали Огієнко, Бачинський, Деркач, Сарнцький. Куліш, Хоменко, Франко, Дулуман вживали форму «Ягве». Оскільки імя Єгова вжиалсоь в художній літературі, задовго до появи українського перекладу Біблії, завдяки вживанню схожої форми «Иегова» в россійських перекладах ця форма вимови імені Бога стала найбільш поширеною і вживаною в українській мові. Саме тому свідки Єгови і обрали цей варіант вимови імені Бога.
Щодо слова Савваот, то воно ніколи не вживається в Біблії самостійно, а завжди у виразах Єгова Саваот, або Єгова, Бог Саваот, тобто Єгова воїнств, або Єгова, Бог воїнств. Цікаво, що звичного українському читачу виразу «Господь Саваот» — «Адонай Саваот» у Біблії немає.
Також у Свідків Єгови є досить цікаве вчення, про те, що Ісус Христос насправді є архангелом Михаїлом? Де взагалі таке взяли із Біблії Свідки Єгови? Якщо можливо дайте посилання з Біблії ?
*** rs с. 170, абз. 2–4 Ісус Христос ***
Ім’я цього Михаїла вживається в Біблії лише п’ять разів. Славна духовна особа, яка носить це ім’я, згадана як «один із перших начальників», «великий той князь, що стоїть при синах твого [Даниїлового] народу» і як «Архангол» (Дан. 10:13; 12:1; Юди 9). Ім’я Михаїл означає «хто є, як Бог?». Це ім’я, очевидно, вказує, що Михаїл є той, хто бере провід в обстоюванні суверенітету Єгови та знищенні Божих ворогів.
В 1 Солунян 4:16 (Кул.) наказ Ісуса Христа, щоб почалось воскресіння, названо «голосом архангелським», а в Юди 9 говориться, що архангел — це Михаїл. Чи було б доречно уподібнювати Ісусів наказ до наказу когось із меншою владою? Отже, логічно, що архангел Михаїл — це Ісус Христос. (Цікаво, що слово «Архангол» ніде в Біблії не вживається у множині, з чого випливає, що є тільки один архангел).
В Об’явлення 12:7—12 говориться, що Михаїл та його ангели мають воювати проти Сатани і скинути його та його злих ангелів з неба. Це пов’язується з наданням Христу царської влади. Пізніше описано, як Ісус веде небесні війська на війну проти народів цього світу (Об’яв. 19:11—16). Чи ж не логічно, що саме Ісус мав би виступити проти того, кого він назвав «князем світу цього», Сатани Диявола? (Ів. 12:31). В Даниїла 12:1 встановлюється зв’язок між тим, що ‘Михаїл повстане’ для владних дій, і «часом утиску, якого не було від існування люду аж до цього часу». Це, безумовно, відповідає тому, чого зазна?ють народи, коли Христос як небесний виконавець вироку виступить проти них. Отже, докази свідчать, що Божий Син був відомий як Михаїл до свого приходу на землю і є знаний також під цим ім’ям, відколи повернувся до неба, де він перебуває як прославлений духовний Божий Син.
Я скажу чесно часто спілкуюся зі Свідками Єгови і вони мені сказали, що Диявол є теж Богом? І тут доцільно у вас запитати Свідки Єгови монотеїсти чи політеїсти ?
Не «Богом», а «богом». Вище я вже пояснював, кого може стосуватись слово «бог» у Біблії. Апостол Павло в 2 Коринтян 4:4 називає Диявола «богом цього віку».
Свідки Єгови є виключними монотеїстами і тільки Єгову вважають єдиним істинним Богом.
Чому Свідки Єгови не називають себе церквою, а називають себе організацією ?
В тлумачному словнику Єфремова, дається таке:
«Церква — релігійна організація духівництва і віруючих зі складною ієрархічною системою, що здійснює збереження і передачу основ віровчення, богослужіння, здійснення таїнств; Божий дім.»
Отже в слово «церква» і так входить значення «релігійна організація». Спочатку слово «церква» означало культову будівляю з особливою архітектурою та інтер’єром. Оскільки у перших християн не було культових будівель, вже тому необхідність в цьому слові вельми сумнівна. По суті цього слова взагалі не існувало на момент написання Нового завіту. В Біблії вжито інше слово – екклесія – збір. Термін «збір» використовуэться в двох значеннях – «місцева группа віруючих» та «усі віруючі в світі, як єдине ціле». Проте в деяких контекстах потрібно однозначно підкреслити друге значення — міжнародний організований колектив християн, — і як тоді бути? Тут на допомогу часто приходить слово «організація». Його перевага — у граничній однозначності. Це сучасне, усталене, всім зрозуміле слово без непотрібних конотацій і приводів для непорозуміння. Саме тому воно, на відміну від «церкви», закріплено навіть у законах, де існує термін «релігійна організація» (Чивчалов. А. Почему не «церковь»? http://chivchalov.blogspot.ru/2010/08/blog-post_10.html)
Що таке школа теократичного служіння ?
Школа теократичного служіння — це частина щотижневого зібрання свідків Єгови на якій свідки Єгови набувають та вдосконалюють навички необхідні для їх релігійного служіння. Програма «Школи теократичного служіння» включає себе розвиток ораторських здібностей, вміння шукати, розкривати і логічно викладати матеріал. Починається ШТС з обговорення кількох біблійних розділів — промовець дає короткі відомості про уривок (де коли, за яких обставин відбувались описані події), далі присутні можуть висловити, що цікавого, корисного для себе вони взяли із прочитаного. Після цього переходять до учнівських завдань їх як правило три – 1 завдання – читання невеликого уривку з Біблії. Мета цього завдання навчитися читати так, щоб це було природно, зрозуміло, плавно, з належним змістовим наголосом, правильною інтонацією і відповідними паузами. Крім цього це завдання допомагає початківцям звикнути виступати перед аудиторією. 2 завдання – діалог на задану тему, це завдання доручаться жінкам. 3 – завдання – діалог(якщо завдання доручене жінці), або коротка промова на задану тему (якщо завдання доручене чоловіку). Виконуючі ці завдання учасник вчиться розкривати тему допомагати іншим розмірковувати над біблійними віршами, грамотно, логічно і цікаво вкладати матеріал.
Учасником Школи теократичного служіння може бути людина яка регулярно відвідує зібрання і веде християнський спосіб життя, тобто це може бути людина яка вивчає Біблію із свідками Єгови, неохрещені вісники.
Прошу вас спростувати чи підтвердити. У народі ходить думка, що журнали Вартова Башня та Пробудись прирівнюються Свідками Єгови до Біблії. Тобто без них не можливо зрозуміти правду . Чи правда це ?
Ні, це не правда. Література, яка видається свідками Єгови є лише допоміжними навчальними посібниками. В статті «Користь від щоденного читання Біблії» опублікованній за жураналі «Вартова башта» за 1 травня 1995 року зазнаячалось:
«Свідки Єгови дуже цінують посібники для вивчення Біблії, в тому числі «Вартову башту», і регулярно користуються ними. Але вони знають, що ця література не замінює саму Біблію. Ще в 1909 році перший президент Товариства Вартової башти Чарлз Тейз Рассел писав читачам журналу «Вартова башта»: «Не забувайте, що Біблія є нашою основою і що якими б даними Богом не були наші посібники, вони залишаються «посібниками» для вивчення Біблії, а не її замінниками».»
Де головна штаб-квартира Свідків Єгови у світі? І хто сьогодні керує організацією Свідків Єгови?
До недавнього часу штаб-квартира свідків Єгови знаходилась в Брукліні, Нью-Йорк. Минулого року головний адміністративний цент Свідків Єгови був перенесений в Уолкілл. Сьогодні свідками Єгови керує Керівний Орган до складу якого входять 10 старійшин. Не зважаючи, на відповідальне становище, вони також виконують обов’язки старійшин зборів, примають участь в проповідницькому служінні. Живуть вони також як і усі інші служителі Бетелю.
Як ставляться Свідки Єгови до інших релігії і чи ведуть діалоги з якимись релігіями чи конфесіями в Україні та світі ?
Свідки Єгови намагаються жити в мирі з усіма людьми. Вони не приймають участь у міжконфесійній діяльності. Хоча тільки свою релігію Свідки Єгови вважають істинною, вони поважають право кожної релігії на свободу слова і совісті. Вони ніколи не виступали і не виступають з вимогами обмежити права якихось релігійних групп. Навпаки, юридичні перемоги які отримали Свідки Єгови в вищих судових інстанціях США, країн Євросоюзу, Россії, Європейському суді з прав людини, не тільки захищали права Свідків Єгови, але й сприяли захисту прав багатьох інших релігійних групп. Нажаль в багатьох країнах, зокрема в Росії свідки Єгови зазнають судових переслідувань, і значну роль в цьому відіграють представники традиційних релігій. Так, в Россії, в якості експертів часто запрошуються люди, які так чи інакше пов’язані з РПЦ, також є випадки залучення в якості свідків зі сторони обвинувачення священників та пасторів різних релігійних громад. Досить прикро, але рішення Головінського суду Москви в 2004 році про ліквідацію МРО Свідків Єгови в Москві (рішення було визнано таким , що порушує права людини ЄСПЛ в 2010), було підтримано керівниками основних конфесій.
Найбільш наболіле в українському суспільстві і те, що проявляє агресію найбільше до послідовників організації Свідків Єгови — це відмова від переливання крові. Відомо, також, що в Європейських країнах є альтернативна медицина, так звана без крові. Що ж робити? Адже, в нас такий вид медицини в Україні ще не розвинений, а якщо розвинений то дуже дорогий?
Як у Старому, так і в Новому Завіті міститься чіткий наказ стримуватися від крові (Буття 9:4; Левит 17:10; Повторення Закону 12:23; Дії 15:28, 29). До того ж, з погляду Бога, кров символізує життя (Левит 17:14). Саме це є причиною, відмови свідків Єгови від переливання крові. Сааме по собі переливання крові чи її компонентів є досить небезпечною процедурою В звязку з ризиком ускладнень, інфкування вірусами ВІЛ, гепатиту С та багатьма іншими, в світі спостеігаеться зменшення використання компонентів крові та перегляд показів, щодо їх застосування. Ттак ще 20 років тому булла норма переливання «крапля за краплю», також зараз заборонено переливати цільну кров. Сьогодні досить швидко розвиваються методи «безкровної медецини», зявляються нові кровозамінники, препарати для стимуляції кровотворення, гемостазу. Ці методи та препарати доступні і в Україні, і не є надто дорогими. У філіалі свідків Єгови сторенний Коммітет звязку з лікарнями, який підтримує звязки з лікарями, які володіють методами безкровної медецини, також у цьому відділі збираються наукоові статті які стосуються теми «безкровної медецини», організовуються навчальні семінари для лікарів і т. д. У Львові в 2008 році вийшов збірник наукових праць «Безкровна медецина. Успіхи і перспективи» під редакцією академіка ЛМНУ Павловського М. П. Так, що в Україні напрямок безкровної медецини розвиваєтся доволі успішно, і можливо попит на ці методи буде зростати. Загалом сьогодні свідки Єгови становлять лише кілька відсотків серед усіх пацієнтів, які відмовляються від переливання крові.
Чи може так статися, що у подальшому Свідки Єгови дозволять своїм послідовникам переливати кров, так як вони раніше дозволили вакцинацію, хоча за часів Рутерфорда вона була заборонена?
Я немаю здатності передбачати майбутнє. Стосовно застосування крові є цілком чітка біблійна вказівка – стримуватись від неї(Дії 15:28, 29). У свідків Єгови ніколи не було релігійної заборони на вакцинацію. В часи Рутерфорда , в 20-40 роках XX століття вакцинація булла досить небезпечною процедурою і часто приводила до жахливих наслідків. Те що влада примушувала людей до цієї небезпечної процедури, викликалдо протестні настрої, які відобразились і у виданнях свідків Єгови. Проте офіційної релігійної заборони вакцинації не було. З часом методи вакцинації удосконалились, стало зрозумілим.як функціонує імунна система. Але і зараз щодо вакцинації виникають питання, і тому кожний повинен робити особистий вибір погоджуватись на таку процедуру чи ні.
Як особисто Ви ставитеся до екуменізму ?
Екуменізм — ідеологія Всехристиянського єдності, екуменічний рух — рух за зближення і об’єднання різних християнських церков (конфесій), один з механізмів міжхристиянських відносин. На мій погляд ця ідея не матиме успіху. Існує більше 35 тис. Групп які вважають себе християнськими, кожна з них має свої особливості віровчення, які часто мають кардинальні відмінності від погядів інших. Об єднання конфесій мало б супроводжуватись відмовою від одних поглядів і прийняття інших. Окрім богословських між християнськими релігійними організаціями існують міжетнічні і політичні суперечності, які також не сприяють об єднанню. Не можливо знайти і біблійні аргументи на користь екменізму – ні евреї, ні християни 1 ст. не прагнули обєднання з іншими релігями, більше того звязок з ними був заборонений. В звязку з цим я не вважаю що ідея екуменізму буде успішною. Проте різні релігії можуть жити мирі і повазі один одного, зберігаючи свої погляди, звичаї і традиції. Це не легко, але чим більше ці громади будуть знати один про одних, тим спокійнішою буте міжконфесійна ситуація і в Україні і світі.
Розмовляв Ігор Дмитрук