Історія філософії        06 Травня 2013        202         Коментування вимкнено

Формули Субстанцій (Богів) на прикладі Авраамічних релігій

Формули Субстанцій (Богів) на прикладі Авраамічних релігій

Для повного розуміння даної статті, пропонується ознайомитися із наступними статтями:

Авраамічні релігії

Авраамічні релігії (А.р.) — монотеїстичні релігії, які виникли із древньої традиції, починаючи з патріарха семітських племен Аврааму. Всі авраамічні релігії в тій чи іншій мірі признають Священне Писання – Старий Завіт.

До авраамічних релігій відносять:

– Іудаїзм;

– Християнство;

– Іслам;

– Бахаї;

– Растафаріанство;

– Моромонство;

– Бабізм;

– Самарітяни.

Також, окремо відносять караїзм, але так, як він, по-суті, є напрямом іудаїзму, будемо розглядати їх разом. Умовно можна також можна віднести і християнізований гностицизм: послідовники даного вчення виводять свою традицію від Авраама.

Всі без виключення А.р. визнають лише  Персонального Бога. Всі, крім суфістів – дуалісти. Всі А.р. визнають Імперсональну Субстанцію – природу.

Формули та структури

І. Іудаїзм

Більшість іудаїстів характеризують Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентний; обмежено пізнаний; патерналістський; ідеальний

– [1 De Іmr Li Ра Іd] – БОГ[1] (Іудейський).

Караїзм деякими дослідниками визнається, як окрема релігія, з аналогічними поглядами іудаїзму щодо Бога. Самаритян можна умовно розглядати, як мало чисельний напрям в іудаїзмі.

ІІ. Християнство

Титринарії (католицизм, православ’я, лютеранство, англіканство, кальвінізм, баптизм, методизм, майже всі  п’ятидесятники, адвентисти, суботники і т.д.) характеризують Бога, як іпостасного; творця світу; переважно трансцендентнного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального –

[De Іmr Li Ра Іd] – ТРІЙЦЯ (Християнська).

Хоча трактування трійці є різним. У православ’ї Бог-Дух Святий сходить від Бога-Отця та Бога-Сина. У католицизмі від Бога-Отця сходять і Бог-Син і Бог-Дух Святий. У секті маріанітів† замість Бога-Духа Святого діє Бог-Діва Марія.


Графіка 8-1

 

 

 

 

 

Графіка 8-2

 

 

 

Графіка 8-3

 

 

 

 

 

Антитринарії (свідки Єгови, п’ятидесятники-унітаріани, христадельфіани, аріани†, савеліани†, назаріани†, евіоніти†, докети† та інші) характеризують Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального –

[1 De Іmr Li Ра Іd] – БОГ (Антитринарський: Ієгова і т.д.).

Містичний матеріалізм характеризує Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; матеріального –

[De Іmr Li Ра Ма] – БОГ (Містично-матеріалістичний).

ІІІ. Іслам

Більшість конфесій (шиїти, суніти, ваххабі, ібадхіти, ісмаїліти і т.д.) характеризують Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального –

[1 De Іmr Li Ра Іd] – АЛЛАХ.

Суфізм характеризує Бога, як єдиного; творця світу; виключно іманентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального

– [1 De Іm Li Ра Іd] – АЛЛАХ[2]   (Суфійський).

«Секстанський іслам». Ахмадії та друзи, хоч і визнають себе мусульманами, але не признаються такими рештою мусульман. Можуть розглядатися, як окремі релігії. Також є «африканський» іслам, представлений організаціями «Нація іслама» та «Народ богів та земель».

ІV. Бахаї

Бахаї/багаї описують Персонального Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентного; негативно пізнаваного; патерналістського; ідеального –

[1 De Іmr Ne Ра Іd] – БОГ[3] (Бахаїський). Можуть розглядатися, як течія бабізму.

V. Растафаріанство

Растамани/расти, а саме християнізовані течії, характеризують Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального –

[1 De Іmr Li Ра Іd] – ДЖА (Ієгова).

VI. Мормонство

Самоназва – «святі останніх днів». Визнають трьох богів. Найголовніший  (і єдиний, якому поклоняються) – Єлохім – описується, як єдиний; творець; переважно трансцендентний; обмежено пізнаваний; патерналістський; матеріальний. Решта двох описуються, як єдині; не-творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські. Але одне божество (Ісус Христос) матеріальне, а інше (Дух Святий) – дух.

Їх співвідношення можна виразити у двохповерховій структурі:

(( [1 Nd Im/Tr Li Pa Ma] + [1 Nd Im/Tr Li Pa Id] )

ІСУС  ХРИСТОС  +  ДУХ  СВЯТИЙ

+

[1 De Im/Tr Li Pa Ma] ) – ЄЛОХІМ (Бог-Отець) .

VI. Бабізм

Можна віднести до іранських релігій. Бабіди описують Персонального Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентного; негативно пізнаваного; патерналістського; ідеального – [

1 De Іmr Ne Ра Іd] – БОГ (Бабідський).

Історичний бабізм не існує, але має відгалуження – баянізм/азаліти, які мають аналогічні погляди.

Андрій Дмитрук

Читайте також статті автора:

Класифікація Субстанцій: Нова версія

Шкала Докінза. Формула Субстанцій

Адміністрація порталу не несе відповідальності за статті автора!


[1]  У іудаїзмі згадується 72 імен Бога

[2]  У ісламі використовується 99 імен Бога.

[3]  Згідно бахаїзму, справжнє ім’я Бога недоступне людині.

Коментування закрито

Пошук
Рубрики
Ми у Facebook