Культура

Архітектура Парфенона

Культовий храм, присвячений Афіні, богині мудрості та покровительці Афін, велично стоїть на вершині Акрополя, священного комплексу з видом на місто. 17 доричних колон з обох боків і вісім з кожного кінця створюють відчуття гармонійної пропорції та динамічний візуальний і горизонтальний рух.

Архітектура Парфенона

Будівля є прикладом доричного ордеру та прямокутного плану грецьких храмів, який підкреслював потік руху та світла між інтер’єром храму та навколишнім простором, у той час як рух колон, що піднімаються із землі, до антаблементу, який оточує будівля, привертає погляд до небес до різьблених рельєфів і статуй, які спочатку, яскраво пофарбовані, увінчували храм.

Іктін і Каллікрат були визначені як архітектори будівлі в античних джерелах, тоді як скульптор Фідій і державний діяч Перікл керували проектом. Освячений у 438 р. до н. е.

Парфенон замінив попередній храм на святому місці міста, який також включав храм Ерехтея, міфічного засновника міста, менший храм богині Афіни та оливкове дерево, яке вона подарувала Афінам, були знищені вторгненням перської армії в 480 році до нашої ери. Перси також вбили священиків, жриць і громадян, які знайшли притулок на цьому місці, і, коли новий Парфенон був освячений, після того досвіду травми та осквернення, він став пам’ятником відновлення та продовження афінських цінностей. Як зазначив Мендельсон, Парфенон, хоча і сприймався як «втілення грецької архітектури… не був абсолютно нічим типовим, а аномалією з точки зору матеріалу, розміру та дизайну».

Це був і найбільший храм у Греції, і перший храм, побудований лише з мармуру. У той час як доричні храми зазвичай мали тринадцять колон з кожного боку та шість спереду, Парфенон став піонером октастилю з вісьмома колонами, таким чином розширюючи простір для скульптурних рельєфів. Спочатку мармур Парфенону прикрашав антаблемент, оскільки 92 метопи, або прямокутні кам’яні панелі, зображували сцени міфологічних битв — богів, що борються з велетнями, грецьких воїнів, які борються з троянцями чи амазонками, і чоловіків, які борються з кентаврами, — тоді як на фронтонах містилися статуї, що зображують історії життя Афіни, тому, як писав Мендельсон: «просто погуляти навколо храму означало отримати урок грецької та афінської громадянської історії».
Інтер’єр храму мав бути таким же надихаючим, як і колосальна статуя Афіни.

Статуя заввишки сорок футів тримала в руці золоту статую Перемоги заввишки шість футів. Рельєфний фриз обрамляв навколишні стіни, по-новому вносячи декоративні риси іонічної архітектури в доричний ордер. Історик мистецтва Джоан Бретон Коннеллі описав фриз довжиною 525 футів як: «показує 378 людських і 245 фігур тварин… найбільше і найдетальніше розкриття афінської свідомості, яке ми маємо… це зворушливе зображення благородних облич з далекого минулого, … найбільша, найскладніша картина, яку залишили нам афіняни».

У проекті Парфенона використовувалися точні математичні пропорції, засновані на золотому перерізі, але, як зазначив Мендельсон: «у будівлі майже немає прямих ліній».

Колони використовують здуття в центрі кожної і нахиляються всередину, тоді як фундамент також піднімається до фасаду, виправляючи оптичну ілюзію провисання та нахилу, що призвело б до ідеально прямих ліній. Однак з естетичної точки зору, як пояснює Мендельсон: «невелике здуття також передає підсвідоме враження м’язового зусилля…». Будівлю високо оцінювали з давніх часів, оскільки римський історик І століття Плутарх назвав її «не менш величною за розміром, ніж вишуканою за формою», а в сучасну епоху Ле Корбюзьє назвав її «основою для всіх вимірювань у мистецтві».

Альона Дмитрук

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Культура