Витоки і становлення

Ананда Кент Кумарасвамі з’явився на світ в 1877 році в Коломбо в інтелігентній родині. Батько хлопця – Муту Кумарасвамі, був законником і філософом, він першим з представників Азіатського регіону отримав почесну нагороду британської королеви – посвята в лицарі. Мати Ананди – Елізабет Бібі, була англійкою.

З дитинства хлопець виявив неабиякі здібності до навчання. Добру освіту здобув в Лондонському університеті і сформувався як вчений-дослідник в галузі геології і природи.

Після навчання він був призначений директором геологічного музею на острові Цейлон. Працюючи з мінералами, Ананда неодноразово виявляв інтерес до культури і традицій Цейлону, а згодом і Індії. Свої дослідження і спостереження вчений виклав у монографії «Цілі індійського мистецтва» (1908). При написанні цієї і наступних робіт Ананда Кумарасвамі намагався не просто описати зразки індійського мистецтва, а й показати глибинну філософію і світоглядні цінності цієї культури. Викладаючи матеріали дослідження, вчений дотримувався наукової термінології, чітко описуючи і аналізуючи об’єкти і факти. Метою такої роботи було ознайомлення західного суспільства з культурою Індії.

Американські віхи біографії

Діяльність Ананди Кумарасвамі як вченого сильно зацікавила західних вчених. В результаті чого в 1917 році Ананду запросили на постійну роботу в Музей образотворчих мистецтв Бостона, як куратора відділу індійської культури. Тут вчений зумів розгорнути широку дослідницьку діяльність різних релігій світу, в тому числі християнства та ісламу, творів сакрального мистецтва. Цікавила вченого і лінгвістика. За життя йому вдалося освоїти 36 мов.

Помер Ананда Кумарасвамі в 1949 році і похований в місті Нідем (штат Массачусетс).

Філософія Сходу та Заходу

Перебуваючи в Америці, Ананда Кумарасвамі захопився ідеями неоплатонізму, зокрема його увагу привернули праці Плотіна. За час роботи в Музеї образотворчих мистецтв вчений ознайомився з працями і поглядами Платона, Климента, Філона Томи Авкінского та інших філософів, які сповідували ідеї метафізики. Ананда присвятив весь свій вільний час вивченню і поясненню метафізики і символізму. Кумарасвамі вважав себе послідовником метафізичного напрямку філософії та містики і прагнув поєднати філософію і містику Сходу і Заходу, виявивши зв’язки між ними. Хороший знавець культури і релігії індуїзму і буддизму, він неодноразово проводив паралелі між ними і неоплатонізмом.

Іван Гудзенко