Зовсім не дивно, чому саме в цього філософа народились такі погляди, адже він займався проблемою людське буття, як на суспільному так і на індивідуальному грунті, таким чином його філософську систему можна назвати філософська соціологія. На його думку людина це сутність, яка повинна перевести необхідність у свободу.
ХІХ ст. породжує людину маси. Ще Гегель казав: “маси двинули вперед!” чи можна пригадати слова Ніцше: “я бачу нігілізм, що постійно збільшується”. Хоча з книги мислителя можна зрозуміти, що маси існували завжди. Суспільство складалось з мас, тобто заурядних людей, та меншості, що є достойними особистостями. Таким чином ділення людей на маси та меншість, це ділення людей на типи.
В своїй роботі він також зафіксував феномен виникнення “масової свідомості” в європейському менталітеті: “маса” у Ортега-і-Гассета трансформується у натовп, представники якого захоплюють володарюючи позиції в ієрархії суспільних структур. Маса нав’язує власні псевдо-цінності іншим соціальним рухам. Основна властивість існування з “маси” – не тільки його стандартність, скільки фізична інертність. “Маса” конституюється не на основі якого-небудь конкретного суспільного прошарку. Мова йде про такого способу буття людини, в рамках якого приймаються насильницькі спроби перебудувати структуру суспільства, принципово ігноруючи закономірності його функціонування.
Представники “маси” живуть без якого-небудь “життєвого проекту”. Вони знаходять сенс існування в досягненні ідентичності з іншими. Вони не усвідомлюють, що демократичні культурні інститути потребують постійної підтримки. Людина маси не несе таких цінностей, вона соціально безвідповідальна. Все своє життя він готовий передовірити державній владі.
Загалом причину бунту мас філософ пояснює з типової євроценьтриської позиції, що Європа послабила своє управління світом. Нью-Йорк та Москва, які вийшли на терени світової політики, це історичний камуфляж, тобто їх зовнішність не виявляє суті. В Росії немає своїх ідей, а Америка ще на страждала, та немає доброчинності та усталених цінностей. Економічні труднощі Європи розчаровують європейців, вони розчаровані в традиційних цілях суспільного життя. І тільки, якщо європейці будуть орієнтуватися на майбутнє, Європа може вистояти проти мас.
Отже, бунт мас виник через нігілізм у європейський цінностях. Маси, які прийшли на заміну меншості на словах проповідують іскреність, а в середині брешуть. Для того, щоб подолати це, потрібно виробити нову мораль, від якої відійшла Європа. Однак потрібно зауважити яким шляхом повинна йти така трансформація. Віра в самоцінність та самодостатність великомасштабних соціально-економічних експериментів, які мають оптимізувати життя окремих індивідів людського роду є неприйнятною для Ортега-і-Гассета. Це шлях диктаторів, які заграють з людьми маси. На його думку людина сама повинна перевести необхідність у свободу.
Антон Лисенко
Магістр Логіки
Приємного перегляду!