Ахура-Мазда є наймогутнішим з усіх богів і при цьому, могутньо-незмінним. Якщо, наприклад, в давньогрецькій релігії на зміну Урану приходить Кронос, а на зміну Кроносу — Зевс, то Ахура-Мазда є єдиним абсолютом. Він все знає і про все відає, і при цьому, йде тільки правильним шляхом.
Цей бог в зороастризмі є уособленням світла. Він живе в Гародмане (світлий будинок піснеспівів), при ньому знаходиться свита зі світлих істот, яких спочатку називали ахура, а пізніше — амешаспандамі, які одночасно є як би частиною його. Ахура-Мазда в матеріальному світі є сонцем, також він часто є у втіленні вогню. Це він створив все світле початок на землі, від нього виходить радість і гармонія світу. Він створив людину і усі блага, які людина може використовувати для себе і для інших.
Ахура-Мазда є творцем Істини, і його завдання постійно її підтримувати. Ті люди, які прагнуть підтримувати в світі істину, повинні намагатися створити гармонію у своїй душі і в навколишньому середовищі, і тоді вони стають бажаним союзником Ахура-Мазди і бог обдаровує їх всіма благами. Саме такою людиною став Заратустра — чоловік, якому Ахура-Мазда відкрив свою сутність після багатьох років духовних шукань, і який після цього став пророком бога. Саме від імені Заратустри релігія і отримала свою назву. Заратустра записував всі настанови Ахура-Мазди, а також складав гімни, які і лягли в основу Гатів.
Основний мотив зороастрійської міфології, в якому бере участь Ахура-Мазда — це його боротьба з Ангра-Майнью (або Ахріманом), який є уособленням темряви і зла. Боротьба ця йде нескінченно, проте з деякими перервами. Іноді перемога схиляється на бік Ахура-Мазди, іноді — на сторону Ангра-Майні, проте в певний момент Ахура-Мазда перемагає, очищає світ від зла і в світі на деякий час настає ера загального блаженства. Але потім все починається знову. У боротьбі проти темного божества Ахура-Мазді допомагають люди. Ті царі, які хотіли себе особливо прославити, використовували з цією метою даний міфологічний мотив. Природно, в цьому міфі відбилася одвічна боротьба двох начал — темного і світлого, добра і зла.
Ахура-Мазда, сам будучи, уособленням світла, очікує того ж і від людей: праведних він нагороджує, а злих — карає.
Іван Гудзенко