Янь Юань народився у провінції Чжілі (нині Хубей). Коли йому було лише три роки, його батька викрали до маньчжурської армії, і він ніколи не повернувся. Це призвело до важкого життя в бідності для його родини. Незважаючи на складні обставини, Янь виявляв великий інтерес до конфуціанства ще з юних років. Він старанно навчався, аби скласти іспити на державну службу, які могли відкрити йому шлях до бюрократії. Проте після кількох невдалих спроб скласти іспит, він вирішив присвятити своє життя викладацькій діяльності.
Критика неоконфуціанства та прагматичний підхід
Відраза Яня до неоконфуціанської метафізики частково виникла з його неприязні до новоствореної маньчжурської династії Цін (1644–1911/12). Він вважав, що маньчжурське завоювання стало можливим через неправильно організовану урядову систему та неефективну освіту, що зробило Китай вразливим для іноземних завойовників. Янь закликав до повернення до вивчення давніх конфуціанських текстів, оминувши спекулятивні інтерпретації неоконфуціанства.
Соціальні та військові реформи
Янь Юань виступав за реалізацію стародавнього плану «колодязного поля», запропонованого конфуціанським мудрецем Мен-цзи. Ця система передбачала, що вісім сімей жили на ділянці землі, поділеній на дев’ять квадратів. Кожна родина обробляла б свою ділянку, а центральна площа оброблялася б спільно для потреб уряду. Янь вважав, що такий підхід забезпечить рівномірний розподіл землі і засоби до існування для всіх громадян.
Він також закликав до відновлення обов’язкової військової служби, щоб кожен громадянин міг стати компетентним захисником своєї країни. Янь вірив, що корисні знання та освіта можуть бути здобуті лише через практичний досвід. Він наголошував, що поки вчені будуть занурені в абстрактні теорії та зневажатимуть фізичну активність і військову підготовку, Китай залишатиметься слабким.
Практичне втілення ідей
У 1696 році Янь Юань став директором Академії Чжаннань, де він впровадив свої освітні реформи. Його навчальна програма включала математику, географію, військову тактику та стратегію, стрільбу з лука та боротьбу, а також історію та конфуціанську класику. Янь наголошував на важливості фізичної підготовки і практичних навичок для розвитку компетентного і сильного суспільства.
Спадок Яня Юаня
Праці Яня Юаня, разом із працями його найвидатнішого учня Лі Гуна (1659–1733), стали основними текстами нового філософського руху, відомого як школа Янь-Лі. У 1920 році в Пекіні було створено товариство для вивчення та поширення доктрин цієї школи. Основні твори Яня були перевидані наприкінці XIX століття як «Янь-Лі ішу» («Твори Янь і Лі»).
Янь Юань залишив глибокий слід в історії китайської філософії. Його прагматичний підхід до освіти та критика неоконфуціанства зробили його важливою фігурою у боротьбі за відродження справжніх конфуціанських цінностей. Його ідеї про соціальну справедливість, рівномірний розподіл землі та важливість військової підготовки мали значний вплив на китайське суспільство, залишаючи незабутній спадок для наступних поколінь.
Іван Гудзенко