Організація церкви та місіонерська експансія
6 квітня 1830 року Сміт офіційно організував Церкву Ісуса Христа Святих Останніх Днів. Від самого початку вона розглядалася не лише як духовна спільнота, а як новий ізраїль, покликаний підготуватися до кінця часів. Чоловіків висвячували на різні рівні священства, а місіонерська діяльність стала ключовим інструментом поширення віровчення. Уже за життя Сміта кількість навернених сягнула десятків тисяч.
Центральною ідеєю було зібрання віруючих у спеціальних поселеннях, які називалися «містами Сіону». Перші спроби реалізувати цю концепцію в Міссурі та Огайо зазнали невдачі через зростання напруження з місцевим населенням, яке сприймало мормонів як політичну й економічну загрозу.
Наву як релігійний і соціальний центр
Найуспішнішим поселенням став Наву в штаті Іллінойс. Сміт перетворив майже покинуте місто на потужний релігійний центр із власним храмом, адміністрацією та міліцією. Завдяки імміграції з Європи та активному наверненню Наву швидко зріс і став одним із найбільших міст штату.
Саме тут остаточно сформувалася богословська система Сміта. Він проголосив відкритий канон Писань, до якого поряд із Біблією входили «Книга Мормона» та «Учення і Завіти». Одкровення фіксувалися письмово й розглядалися як безпосереднє слово Бога, адресоване сучасній спільноті.
Вчення, полігамія та конфлікти
Вчення Сміта значно відрізнялися від традиційного християнства. Він запровадив храмові обряди, що мали паралелі зі Старим Завітом, і розвинув ідею вічного шлюбу. Найбільш суперечливим стало вчення про полігамію, яке Сміт обґрунтовував біблійними прикладами. Ця практика викликала серйозні внутрішні конфлікти та посилила ворожість з боку немормонського населення.
Політичні амбіції Сміта, включно з балотуванням на посаду президента США у 1844 році, ще більше загострили ситуацію. Коли він наказав закрити опозиційну газету в Наву, це стало приводом для арешту.
У червні 1844 року Джозеф Сміт і його брат Гайрум були ув’язнені в Карфагені. 27 червня вони загинули внаслідок нападу натовпу. Після смерті засновника керівництво рухом перебрав Бригам Янг, який організував масове переселення вірян до Юти. Там було засновано Солт-Лейк-Сіті, що став продовженням ідеї «міст Сіону».
Спадщина Джозефа Сміта полягає у створенні одного з найвпливовіших нових релігійних рухів сучасності, який поєднав біблійні мотиви, американський месіанізм і віру в безперервне одкровення.
Іван Гудзенко



