Ранній період
До обрання Папою Дамасій служив дияконом при папі Ліберії та супроводжував його у вигнанні, спричиненому імператором Констанцієм II через протистояння аріанству — вченню, що заперечувало божественність Христа. Попри первісну лояльність до антипапи Фелікса II, призначеного імператором, Дамас пізніше примирився з Ліберієм, що засвідчує складність релігійно-політичної ситуації IV століття.
Його обрання у 366 році стало початком гострого конфлікту між прибічниками Дамасія та його суперника Урсіна. Підтримка цивільної влади дозволила Дамасію утвердитися на престолі, але напруження між фракціями римської громади тривало ще багато років.
Боротьба з єресями
Його понтифікат припав на період активної боротьби Церкви з численними єресями. На синодах 368 і 369 років було засуджено вчення єпископів Македонія Константинопольського та Аполлінарія Лаодикійського, що відкидали ортодоксальне розуміння Святої Трійці та природи Христа. Дамасій уклав низку анафем проти поширених богословських відхилень, демонструючи намір створити єдину й послідовну систему віровчення.
Характерною рисою його понтифікату стала спроба налагодити контакт із Сходом. Переписка та переговори зі святим Василієм Великим відображають прагнення Папи до подолання аріанського впливу у східних провінціях імперії.
Верховенство Риму
Дамасій І був першим Папою, який послідовно застосовував термін apostolicus sedes — «апостольський престол» — для позначення Риму як кафедри апостола Петра. Ця концепція, підтримана рішеннями синоду 382 року, фактично заклала богословське підґрунтя для майбутньої доктрини папської вищості.
Саме за його понтифікату імператори Граціан і Феодосій Великий у 380 році офіційно проголосили християнство релігією Римської імперії, визнавши ортодоксію, що походить із Риму та Александрії, єдино правильним ученням.
Ієронім і Вульгата
Велике значення для культурного та богословського розвитку Заходу мало співробітництво Дамасія з його секретарем — святим Ієронімом. За дорученням Папи останній здійснив ревізію латинських перекладів Святого Письма, створивши текст, який згодом дістав назву Вульгата і став офіційною Біблією Католицької Церкви.
Підтримуючи Ієроніма, Дамасій не лише сприяв єдності догматів, а й заклав основу для формування спільної літургійної та мовної культури латинського Заходу. Саме в його часи латинська мова остаточно утвердилася як мова богослужіння.
Архітектурна й культурна діяльність
Дамасій І активно дбав про збереження та осмислення мученицької спадщини раннього християнства. Він ініціював відновлення катакомб, відкриття та маркування гробниць мучеників, для яких складав поетичні твори. Завдяки його старанням було відновлено низку римських храмів, що заклали архітектурні традиції християнського Риму.
Іван Гудзенко