Мельхіор, згідно з церковною традицією, часто вважається царем Персії, який приніс Ісусу дар золота — символу царської величі. Він уособлює мудрість і духовну проникливість, яка була необхідна, щоб зрозуміти важливість цієї події, і віддавати шану немовляті. У художніх зображеннях Мельхіор часто зображений як найстарший серед волхвів, з довгою білою бородою, що додає йому вигляду мудрого старця. Його дар — золото — має особливий символічний зміст: він вказує на царську природу Ісуса, як на Царя царів.
Мельхіор разом із Балтазаром та Гаспаром є частиною традиційного християнського канону, згідно з яким вони прийшли з далеких країв, аби поклонитися Христу. Ці три мудреці (волхви) представляють різні народи та раси, що підкреслює універсальність послання Ісуса Христа. За традицією, Балтазар представляє Африку, Мельхіор — Європу, а Гаспар — Азію. Таким чином, поклоніння волхвів можна трактувати як символ єдності людства перед обличчям божественного Спасителя.
У мистецтві Мельхіор, разом з іншими волхвами, часто зображується на різноманітних іконах, картинах та фресках. Одним з найвідоміших зображень цієї сцени є олійна картина Альбрехта Дюрера «Поклоніння волхвів» (1504 р.), яка нині знаходиться в Галереї Уффіці у Флоренції. Це полотно стало яскравим прикладом ренесансного мистецтва, де Мельхіор зображений разом з іншими мудрецями, що приносять свої дари до колиски Ісуса.
У західній християнській традиції волхви вважаються святими та мучениками. Їхній день пам’яті відзначається на свято Богоявлення Господнього, яке святкується 6 січня. Це свято, також відоме як Свято Трьох Волхвів, символізує явлення Ісуса як Спасителя для всього світу, а не лише для єврейського народу. Тому поклоніння волхвів у цей день є важливим аспектом християнської духовної практики, яке підкреслює глобальний характер місії Ісуса.
Шанування волхвів, зокрема Мельхіора, стало важливою частиною релігійних і культурних традицій у багатьох країнах. Їхня історія відображає не лише релігійні переконання, а й ідеї про духовну єдність і мир, що є важливими цінностями в християнстві.
Іван Гудзенко