АрхітектураКультура

Ле Корбюзьє: архітектор, що змінив обличчя модернізму

Ле Корбюзьє (Шарль-Едуар Жаннере; 6 жовтня 1887, Ла-Шо-де-Фон — 27 серпня 1965, Кап-Мартен) — швейцарський архітектор і містобудівник, один із найвпливовіших теоретиків модернізму та Міжнародного стилю. Його творчість поєднала функціоналістичні принципи з експресивною пластикою форм, а використання оголеного бетону визначило подальший розвиток бруталізму. У 2016 році сімнадцять його будівель внесли до списку Світової спадщини ЮНЕСКО.

Ле Корбюзьє: архітектор, що змінив обличчя модернізму

Народжений у гірському районі Юра, що був центром точного годинникарства, Ле Корбюзьє з дитинства перебував у середовищі дисципліни та праці. У 13 років він залишив школу й почав навчатися емалюванню й гравіруванню циферблатів у місцевій Школі декоративного мистецтва. Там його наставником став Шарль Л’Еплатеньє — єдина людина, кого Ле Корбюзьє визнавав своїм справжнім учителем. Саме Л’Еплатеньє, побачивши потенціал учня, спрямовував його до архітектури та дав першу практику на локальних проєктах.

У 1907–1911 роках майбутній архітектор мандрує Європою та Середземномор’ям. Саме в цей час він робить три відкриття, які визначили його погляди. Контрастність просторової організації картезіанського монастиря Ема в Тоскані навчає його взаємодії великих спільних просторів із приватними «житловими клітинами». У творах Андреа Палладіо та античних пам’ятках Греції він відкриває класичні пропорції. А народна архітектура Середземномор’я і Балкан формує його розуміння світла, геометрії та ролі ландшафту.

Формування світогляду в Парижі

Після повернення до Парижа у 1917 році він знайомиться з художником Амеде Озенфаном, що вплинуло на його інтелектуальний розвиток. Разом вони створюють естетику пуризму — напрям, який відмовлявся від надмірної абстракції кубізму і наголошував на простих геометричних формах. У 1918 році виходить їхній маніфест «Après le cubisme», а у 1920 році — журнал L’Esprit Nouveau, що став платформою для пропагування нових принципів архітектури та містобудування.

Озенфан запропонував Жаннере псевдонім «Ле Корбюзьє» — ім’я предка по батьківській лінії. Саме під цим ім’ям виходить його ключова книга «Vers une architecture» (1923), яка мала величезний вплив на архітектуру XX століття. В ній сформульовано відомі тези: «Будинок — машина для життя» та «Пряма вулиця — дорога для людей».

Перший період творчості (1922–1940)

У 1922 році Ле Корбюзьє відкриває в Парижі студію разом із двоюрідним братом П’єром Жаннере. Того ж року на Осінньому салоні він представляє два проєкти, що стали основою його ідей.

Будинок Сітрохана

Проєкт демонстрував принципи, які Корбюзьє визначав як ключові для сучасної архітектури:

  • колони-«пілони», що звільняють перший поверх;
  • тераса на даху;
  • вільне планування;
  • відсутність декоративного фасаду;
  • довгі стрічкові вікна.

Ці елементи сформували «п’ять пунктів архітектури Ле Корбюзьє».

Соціальні проєкти

Його плани активно торкалися теми масового житла та організації міського середовища. Відомий приклад — робітниче містечко в Пессаку біля Бордо (1925–1926). Нетрадиційність архітектури викликала спротив влади, і проєкт на кілька років залишився без мешканців, що глибоко зачепило архітектора.

Вайсенгоф, вілли та приватні будинки

Для Виставки Веркбунду в Штутгарті (1927) він будує два експериментальні будинки. Паралельно створює знакові приватні роботи:

  • будинок Озенфана (1922),
  • віллу Рауля Ла Роша (1923),
  • віллу Штайн (1927),
  • віллу Савой (1929–1931) — один із символів Міжнародного стилю.

Ліга Націй та CIAM

У 1927 році його проєкт будівлі Ліги Націй в Женеві став революційним, але був дискваліфікований з формальних причин. Попри це, скандал зміцнив його репутацію. У 1928 році він бере участь у створенні CIAM — Міжнародних конгресів сучасної архітектури, які формували теорію урбанізму міжвоєнного часу.

Між війною та модерністичним експериментом

У 1930-х роках він реалізує низку проєктів:

  • Центросоюз у Москві (1929–1935),
  • Хостел Армії Спасіння в Парижі,
  • Швейцарський павільйон у Містечку Університету (1931–1932).

У цей час його функціоналізм поступово поєднується з прагненням до експресивної форми, що стане основою його післявоєнного стилю.

Воєнний період і створення «Модулора»

Друга світова війна зупинила його архітектурну діяльність, але дала простір для теоретичної роботи. Саме тоді зароджується «Модулор» — система пропорцій, що поєднує людський зріст і математичні ряди. У 1950 році система була довершена і стала основою для більшості його пізніх проєктів.

Другий період (1944–1965): масштабні проєкти та бруталізм

Після війни Ле Корбюзьє намагається вплинути на відбудову Франції, однак його плани для Сен-Дьє та Ла-Рошелі відхиляють. Натомість він отримує змогу створити один із найвідоміших модерністських житлових комплексів.

Unité d’Habitation (Житлова одиниця)

Перший комплекс у Марселі (1947–1952) став моделлю для нового типу міського житла. Вертикальне місто містило квартири-дуплекси, внутрішні «вулиці», магазини, готель, спортивні майданчики та школу на даху. Подібні комплекси збудували в Нанті та Берліні.

Для архітекторів він став тим самим, ким Пікассо став для живопису. Його концепції міста-машини, просторової логіки та масштабності вплинули на планування багатьох державних установ, житлових районів, культурних комплексів. Його твори визначили вигляд модернізму середини XX століття, а художні та теоретичні роботи залишилися базовими текстами архітектурної освіти.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Архітектура

Архітектура

Индуистский храм

Индуистский храм, оригинальное название — мандир, состоит из четырёх основных помещений. Это святилище (гарбхагриха), небольшая ...