Історія релігійРелігія

Коптська православна церква Александрії

Коптська православна церква Александрії, східна православна церква та головна християнська церква в переважно мусульманському регіоні Єгипет, є однією з найдавніших християнських спільнот світу. Її історія сягає апостольських часів і пов’язується з постаттю святого Марка Євангеліста, якого традиція вважає першим єпископом Александрії.

Походження терміна «копт»

Коптська православна церква Александрії

До арабського завоювання VII століття єгиптяни називали себе грецьким словом ейгіптіос (араб. qibṭ), яке згодом трансформувалося у «копт». Коли мусульманське населення Єгипту перестало користуватися цим самоназванням, воно закріпилося за християнською меншиною. У XIX–XX століттях вірні почали визначати себе як коптські православні, щоб відрізнити себе від коптів-католиків (див. Коптська католицька церква) та від греків східної традиції (див. Грецький православний патріархат Александрії).

Христологічні суперечки та міафізитство

У IV–V століттях виникли богословські конфлікти між коптами та грекомовними римлянами, відомими як мелхіти. Центральним питанням стала природа Ісуса Христа. Халкідонський собор 451 року затвердив учення про дві природи Христа — божественну і людську. Мелхіти прийняли це рішення, тоді як Коптська церква його відкинула.

Копти стали однією з кількох дохалкідонських церков, які розвинули богословську концепцію міафізитства. Спираючись на вчення святого Кирила Александрійського (бл. 375–444), вони проголошували «єдину втілену природу Слова Божого». Це означало, що у Христі людська і божественна природа нероздільно поєднані в єдиній сутності, на відміну від звинувачень у монофізитстві, яке повністю заперечувало людську природу Спасителя.

Арабське завоювання та становище церкви

Після завоювання Єгипту арабами у VII столітті копти поступово відмовилися від грецької мови, що ще більше загострило відмінності між ними та візантійцями. Спроби компромісу з боку імператорів не мали успіху. Арабські халіфи зазвичай не втручалися безпосередньо у внутрішні справи церкви, хоча християни мусили сплачувати спеціальний податок — джизью. Цей податок було остаточно скасовано лише у XVIII столітті.

Літургія та мова богослужіння

У богослужіннях Коптської православної церкви використовується арабська мова для читання Біблії та співів, але зберігається також коптська мова — зокрема, у літургійних книгах, написаних бохайрським діалектом із паралельним арабським текстом. Літургії приписуються святому Марку, святому Кирилу Александрійському та святому Григорію Назіанзіну. Таким чином, церква поєднує давню коптську традицію з сучасною мовною практикою.

Система управління

Наприкінці XIX століття Коптська православна церква виробила демократичну систему управління. Патріарх та єпископи співпрацюють із виборними громадськими радами, до складу яких входять і миряни. Ці органи регулюють фінансові питання, шкільну освіту та особисте право.

Обрання патріарха має особливий ритуальний характер: після смерті предстоятеля колегія виборців висуває трьох кандидатів, і остаточний вибір здійснюється жеребкуванням після молитви. Патріарх Александрійський, який має титул папи, вважає себе наступником апостола Марка. Його резиденція розташована у Каїрі.

Освітня та культурна діяльність

Церква активно розвиває власну систему освіти. Вона має початкові та середні школи, розгалужений рух недільних шкіл, а також Інститут коптських досліджень і богословський коледж у Каїрі. Коптський музей зберігає унікальну культурну спадщину, а викладання основ віровчення церкви інтегроване у державні освітні програми для християнських дітей.

Коптська православна церква має парафії не лише в Єгипті, але й у Єрусалимі, Судані, Північній Америці, Австралії та Великій Британії. Вона перебуває у єдності з Ефіопською, Вірменською та Сирійською православними церквами. Хоча протягом століть ці церкви вважалися єретичними з боку Римсько-католицької та Східної православної традиції, наприкінці XX століття розпочався активний діалог, що дозволив подолати багато богословських суперечок. Сьогодні Коптська православна церква визнається частиною світового православ’я.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Історія релігій