З чого все почалось?
Перший електромобіль з’явився задовго до розвитку двигуна внутрішнього згоряння. Прототип електромобіля був розроблений у Великобританії шотландським інженером Робертом Андерсеном. У Франції в 1881 році була представлена першою триколісною каретою Густав Трове, яка була здатна розвивати швидкість до 12 км/год.
Конкуренція з нафтовими компаніями
Цей автомобіль має чимало переваг. Однак широке виробництво електромобілів збентежило найбільші нафтові компанії, що були нажахані розвитком електромобільної промисловості. На початку 1990-х років Каліфорнія була одним з найбільш проблемних регіонів з точки зору забруднення навколишнього середовища в минулому столітті. Тому виробництво електрокарів було виправдано. General Motors доклала всіх зусиль для захисту навколишнього середовища. З 1997 року на світовому ринку було продано 5500 таких автомобілів різних виробників. Але саме через зміни на нафтовому ринку інтерес до електромобілів не викликав загального інтересу. Тому американська компанія General Motors спочатку обмежила, а потім і зовсім припинила випуск таких автомобілів. Багато американських інженерів-любителів їздять на електромобілях власної розробки. Що найголовніше, — електрокар, — це змога припинити фінансування російського тероризму та насилля, а також усіх їх енергоносіїв.
Поточний стан
Незважаючи на те, що звичайні паливні автомобілі є домінуючими, лише в Сполучених Штатах налічується приблизно 55 852 електромобілі.
Подібні електромобілі почали виробляти в США, а потім в Україні, Польщі, Німеччині, Японії та інших країнах, і, незважаючи на тиск нафтових компаній, вони стають все більш популярними.
Особливості електромобілів:
Переваги:
- Низьке споживання енергії
- Відсутність токсичних викидів в атмосферу
- Акумулятор електромобіля працює приблизно на 3 роки
- Дешева експлуатація: заміна КПП (КПП), масла, фільтрів не вимагає зайвих витрат
- Тиха робота двигуна
- Легкий дизайн управління
- Можливість підзарядити автомобіль від звичайного джерела живлення 220 В
- Нагода відмовитись від фінансування і покупки в російських нафтогазових компаній і припинити підтримувати тероризм, а значить сприяти колективній безпеці.
Основні недоліки:
- ККД (коефіцієнт продуктивності) двигуна становить 90 — 95%, що відповідає 3 кінським силам.
- Виробництво акумуляторів з дорогих металів (срібло, літій).
- Акумулятор споживає надлишкову енергію в разі невдалого запуску.
- Утилізація акумуляторів, що містять отруйні елементи (свинець, літій)
- Батареї занадто дорогі
- До 10% енергії акумулятора витрачається даремно через часте використання коробки передач (Toyota і Mitsubishi вирішили цю проблему, створивши «диск-колесо» з інтегрованим електродвигуном)
Виробники
XXI століття забезпечило багато відомих брендів, які виробляють електромобілі по всьому світу.
На сучасному етапі виробництва електромобілів найбільш популярними брендами є: Nissan Leaf (Японія), Tesla Motors (США), Th! Nk (Норвегія), Mahindra & Mahindra (Індія), Dongfeng Nissan (Китай), Phoenix Motorcars (США), Рева (Індія) та ін. Китай є лідером у виробництві електромобілів.
Зарядна станція
Зарядна станція для електромобілів – це відведений пункт, розташований на вулицях міста для підзарядки акумулятора.
Шаем Аггасі, ізраїльський підприємець, з 2007 року вкладає значні кошти в установку АЗС для електромобілів по всьому світу. Багато країн, які піклуються про електромобілі та навколишнє середовище, долучилися до проекту під назвою «Проект Better Place», в т.ч. Данія, Норвегія, Великобританія, Португалія. Наразі в Європі, Китаї, Південній Кореї, Японії та США існує понад 1000 зарядних точок для електромобілів. В Україні встановлено понад 40 таких АЗС.
Уряди Норвегії, Франції, Німеччини, США та інших країн планують більш ніж втричі збільшити виробництво електромобілів.
Перспектива електромобіля в Україні
Питання електрокара українського виробництва також має своє «підводне каміння». Водночас, голова правління «Укравто» Олег Папашев заявив про появу автомобіля з електричним приводом від компанії ЗАЗ. Український водій не готовий переплачувати за авто, вартість якої вища на 60% від бензинової. Національний електромобіль ЗАЗ оснащений 8 батареями, і двигун потужністю 15 кВт може подолати 120 км. на одній підзарядці.
Витрати електроенергії таких автомобілів в українській столиці становить 600 грн. щомісяця, тоді як витрати на бензиновий автомобіль – 6000. Екологічні організації також зацікавлені електромобілями. Українськими дорогами станом на 2015 р. колесило 231 зареєстрований електромобіль, найпопулярніші з яких Tesla і японський Nissan Leaf. Варто зазначити, що перспективи розвитку електромобілів в Україні мають позитивні тенденції. Генеральний директор київського заводу причепів «Титан» Олександр Туз пообіцяв переробляти автомобілі ДВЗ на електрокари та електромобілі.
Отож, нині кожен може переконатися в істині, що електромобіль – це далеко не тільки тренд і філософія сучасності та новітнє технічне ноу-хау. Електромобіль — філософія екологічної безпеки, компактності, економічності, продиктована раціональним вибором людини сьогодення і майбутнього.
Євген Распопов
Для зв’язку з автором, можна звернутись на адресу електронної пошти: odger998@gmail.com або підписатись на аккаунт в Instagram: raspopov_eugene