Відмова від конфуціанства та шлях до легізму
У молоді роки він навчався у видатного мислителя Сюнь-цзи, який розвивав конфуціанські ідеї. Проте в процесі навчання він прийшов до висновку, що моральні принципи, на яких базується конфуціанство, недостатні для забезпечення ефективного управління державою. Це привело його до захоплення легізмом — філософською школою, яка наголошувала на значенні закону, влади й адміністративного контролю.
Хань Фей спирався на праці своїх попередників-легалістів, таких як Шан Ян і Шень Бухай, проте вивів їхні ідеї на новий рівень. Він запропонував філософію, яка орієнтується не на моральні ідеали, а на реальні політичні та економічні умови.
Основні принципи
Хань Фей сформулював три ключові принципи, які стали наріжними каменями його вчення:
Влада
Хань Фей стверджував, що сила правителя базується не на його чеснотах чи моральній перевазі, а на здатності управляти через владу. Це підходить до реалій людської поведінки, яка, за його словами, визначається не етичними переконаннями, а прагненням до вигоди та уникнення покарання.
Закон
Закони мають бути основою державного управління. Вони повинні бути чіткими, універсальними й виконуватися всіма без винятку. За Хань Феєм, лише через суворе дотримання законів можна забезпечити стабільність і порядок у суспільстві.
Адміністративні методи
Для ефективного управління держава потребує бюрократії, де кожен чиновник виконує свої обов’язки. Хань Фей підкреслював важливість контролю над підлеглими, щоб запобігти корупції та узурпації влади.
Вплив на імператора Цінь Ши Хуан-ді
Ідеї Хань Фея стали особливо популярними під час правління Цінь Ши Хуан-ді, першого імператора об’єднаного Китаю. Вражений його творами, імператор прийняв його принципи, які лягли в основу державного устрою. Легізм став офіційною ідеологією династії Цінь, сприяючи централізації влади та зміцненню імперії.
Літературна спадщина
Книга «Хань Фей-цзи», яка увібрала в себе ідеї мислителя, є однією з найважливіших праць китайської політичної думки. У ній він детально викладає свої погляди на природу людини, закони та мистецтво правління. Його роботи стали важливим джерелом для вивчення давньокитайської філософії та політики.
Хан Фейзі залишив глибокий слід у світовій історії, показавши, що ефективне управління державою вимагає розуміння людської природи та адаптації до змінних обставин.
Іван Гудзенко