Історія релігійРелігія

Гностична теологія мандеїв

Мандеями були розроблені досить чіткі – теологічна та міфілогічна доктрини. Утім, залишається проблема інтерпретації походження та розвитку мандеїйської традиції. Жодного академічного консенсусу – не було досягнуто, у питанні аналізу джерела та редакції традицій мандеїв. Дослідження традиційності віри мандеїв дає можливість науковцям виділити його ранні етапи формування, простежити за еволюційним процесом мандейської літератури. Варто відзначити специфіку розвитку мандейської доктрини, яка проявляється через теологію і міфологію.

Гностична теологія мандеїв

Якщо ж ми візьмемо до уваги мандейську космологію, то побачимо що вона, здебільшого, нагадує гностичний дуалізм, між світом світла (Альма д-нухра) та темряви (Альма д-хшука). Першим світом керує вища істота, наділена різними іменами: Життя, Владика Величності, Великий Розум, Цар Світла. Ця ж істота, насправді, є оточеною нечисленними істотами Світла, які живуть в шнікатах (оселях), або ж світах, у яких звершуються культові дії та прославляється саме Життя. Згідно із космологічними поглядами мандеїв, світ світла виник, завдяки Першому Життю, шляхом сходження еманацій, або ж творінь, які йменуються ними, як: Друге, Третє і Четверте Життя. Окрім цього, кожен із них має власні імена: Йошамін, Абатхур, Птахіл (останній деміург).

Для мандеїзму та зороастризму характерним є дуалістичне протиставлення доброго та злого начал, тобто – світла і темряви. Світло тут асоціюється з душею, а темрява – з тілом. Спасіння, вбачається вандеями, у звільненні, проти своєї волі душі, яка вийшла із царства світла, і звільнилася від тіла. Мандейці вірять у Манда – да – Хайю – Спасителя, який переможе темряву, і приведе їхні душі через небесні сфери, повернувши їх до царства світла.

Світ темряви керується Мара дхшукою (Володарем темряви), утворився з темних вод, що уособлюють хаос. Головною ж силою цього світу виступає велетенський монстр Ур та злий жіночий дух – Рух. У результаті їхнього злиття народжується спадкоємство – дайві (злі істоти, демони) та малакі (ангели).

До них, також, відносять: планети та знаки Зодіаку, що безпосередньо є синами Ура та Руха. Протистояння, що, насправді, відбуваються між силами добра і зла, само собою спричинилося до того, що світ був створений Птахілом – деміургом, не без участі у цьому процесі темних сил, особливо Руха, «семи» (планет) та «дванадцяти» (знаків Зодіаку). Як не дивно це пролунає, але, в створенні тіла першої людини Адама брали участь злі сили, проте його жива сутність є частинкою від світу Світла. Мандеями, вона вважається – внутрішнім, прихованим Адамом, оскільки демонструє нішімту (душу) та ману (розум), присутні в кожній людині.

На їхню думку, німішту та ману – необхідно звільнити з-під влади парги (злого тіла) і тібілу (світу), та спасти небесним істотам світу Світла. Дружина першого чоловіка створена, на відміну від Адама, дещо окремо, співвідноситься з небесним «великим Адамом», тому дуже часто фігурує в такому образі. Власне, для самої релігії мандеїв основним піклуванням залишається спасіння людських душ. А вже центральним віровченням є віра у декількох парванг (спасителів), чим, відповідно, мандейська доктрина відрізняється від християнської (обітниця пришестя Спасителя, заради спасіння усього людства).

Парванги, що виступають у ролі небесних посланців від Життя, намагаються повідомити побожне людство про те, що Життя закликає їх спасати людські душі. Важливим посланцем у цій місії виокремлюється Мандай д-Хайї (Знання Життя), якого ще називають – Бархайї (Син Життя). Окрім цих, існують ще й троє нащадків Адама: Авель (Хібіл), Сиф (Шітіл), Еної (Анош). Фактично, для мандеїв вони залишаються всього лише історичними, міфологічними рятівниками, – і не більше. У мандейських текстах можна зустріти багато незрозумілих, на перший погляд, речей: сходження душі після смерті, її супровід одним із спасителів.

Можливо, після певної конфронтації з раннім християнством, мандеям вдалося розвинути історію про одного із таких посланців, як: Енох, який нібито, на їхню думку, з’явився в Єрусалимі, виступаючи реальним противником Ісуса Христа, виставляючи його брехуном, а також – неправдивим месією. У зв’язку із цим, постає інший, істинний мандейський тармід (учень, жрець) – Іван Хреститель.

Рух послідовників Іоана Хрестителя, — можливо, такі історії надалі залишаються проблемними, не розв’язаними до кінця. Зрозумілим є той факт, що Іоан надалі залишається засновником мандейської релігії, так би мовити, одним із її видатних представників. Проте, один із ритуалів, здійснений в проточній воді, нагадує практику Іоана Хрестителя.

ІД

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Історія релігій