Для кращого розуміння даної статті, рекомендуємо
ознайомитися із наступними статтями:
— Класифікація Субстанцій : нова версія
— Шкала Докінза. Формула Субстанцій
Іранські релігії
До іранських релігій (Ір.р.) віднесемо ті які виникли на території Персії (сучасний Іран):
— Зороастризм;
— Маздакізм;
— Мандеї;
— Язданізм;
— Маніхейство.
Бабізм, маніхейство та бахаї також можна розглядати, як Авраамічних релігій .
Всі визнають існування Персональної Субстанції, а мандеї ще додатково – Імперсональної Субстанції.
Формули та структури
I. Зороастризм
Зороастристи характеризують Персональну Субстанцію, як єдиного; творця; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального — [
1 De Іm/Тr Li Ра Іd] – АХУРА МАЗДА (інші варіанти Аурамазда та Аугарамазді).
Також можна розглянути Ахрімана – противника Ахура Мазди. Характеристики аналогічні.
II. Маздакізм†
Друга назва – зардуштакан. Маздакісти стверджували про боротьбу злого та доброго начал, які подібні до Ахура Мазди та Ахрімана у зороастризмі. Маздакісти характеризували Персональні Субстанції, як єдині; творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні –
( [1 De Іm/Тr Li Ра Іd] + [1 De? Іm/Тr Li Ра Іd] ) –
БОГ (Маздакістський) + ЦАР ТЕМРЯВИ.
Можна розглядати, як напрям у гностицизмі.
III. Мандеї
Єдина існуюча секта гностиків, який називають себе «сабба». Визнають Імперсональну Субстанцію (єдина; не-творець; виключно іманентна; обмежено пізнавана; апатерналістська; ідеальна) – Вище Безформенне Начало, та Персональні Субстанції (множинна; творець; переважно трансцендентна; обмежено пізнавана; патерналістська; ідеальна) – Творці –
[P De Im/Tr? Li Pa Id] – ТВОРЦІ
+
( [1 Nd? Im? Li Ap Id] — ВИЩЕ БЕЗФОРМЕННЕ НАЧАЛО.
IV. Язданізм
Поєднує три релігійні течії курдів, які формально відносяться до ісламу.
Найбільш поширена – алевіти, яких часто розглядають, як мусульман. Вони характеризують Персонального Бога, як єдиного; творця; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального –
[1 De Іm/Тr Li Ра Іd] – БОГ (Алевітський) .
Езидизм. Єзизиди описують Персональну Субстанцію, як єдину; творець; переважно трансцендентну; обмежено пізнавану; патерналістську; ідеальну –
[1 De Іm/Тr Li Ра Іd] – ЙЄЗДА (інші назви – Єзда або Йездана).
Ахл-е Хакк, інші назви — Ярса?н та Алі-Ілахі. Відносять до гностиків, і признають Персональну Субстанцію, яка єдину; творець; виключно трансцендетну; негативно пізнавану; патерналістську; ідеальну –
[1 De Tr Ne Pa Id] – ЄДИНИЙ (Бог Ахл-е хакський).
V. Маніхейство
Одна із течій гностицизму, так і одна із аврамічних релігій. Маніхейці розглядають дві рівнозначні Персональні Субстанції – Батько Світла та Цар Темряви, які єдині; творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні –
( [1 De Іm/Тr Li Ра Іd] + [1 De Іm/Тr Li Ра Іd] ) –
БАТЬКО СВІТЛА[1] + ЦАР ТЕМРЯВИ .
Релігії афродіаспори
В даному випадку ми розглядаємо релігії, що виникли у середовищі африканської діаспори (Р.ад.) :
— кандобле;
— умбанда;
— вуду;
— сантерія.
Також сюди можна віднести растафаріанство та «африканський» іслам, але ми їх віднесли до Авраамічних релігій.
Всі визнають лише Персональні субстанції.
Формули та структури
І. Кандобле
Афро-бразильська релігія, яка визнає два типа Персональних Субстанцій: Олодумаре (єдиний; творець; трансцендетний; негативно пізнаваний; апатерналістський; ідеальний) та його еманації – Ориші – (множинні; не-творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; ідеальні) –
[P Nd Im/Tr Li Pa Id] — ОРИША
+
[1 De Tr Ne? Ap id] – ОЛОДУМАРЕ .
ІІ. Умбанда
Прихильники даної релігії притримуються уявлень подібних до попередніх.
ІІІ. Вуду
Вудуїсти також признають два типи Персоналістських Субстанцій. Перший тип — Бондіеу: єдиний; творець; трансцендетний; негативно пізнаваний; апатерналістський; ідеальний. Другий тип – Лоа — множинні; не-творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; ідеальні –
[P Nd Im/Tr Li Pa Id] – ЛОА (Духи)
+
[1 De Tr Ne? Ap id] – БОНДІЕУ (Бог-творець або Добрий Бог).
ІV. Сантерія
Самоназва – лукуми. Сантерія – це поєднання католицизму із міфологією Йоруби, де християнські святі отожнюються із духами. Лукуми описують Персональні Субстанції — Ориші, як множинні; не-творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні –
[P Nd Im/Tr Li Pa Id] – ОРИША (Духи) .
Андрій Дмитрук
[1] Інші назви: Батько Величі, Бог Отець та Великий Батько Світів.