Буддизм, Історія релігій        22 Вересня 2018        111         Прокоментуй!

Другий буддійський собор у Вайшалі : причини та історія.

На другому буддійському соборі розглядалося те, ж питання, що і на першому: чи потрібно дотримуватися статуту чернечого життя повністю ? Опис Вайшальского собору є в книгах шести буддійських шкіл, і в кожної трохи своя версія, але, в цілому, історії збігаються.

Час проведення собору спірне. Традиційно, всі ці події датують 444 роком до н.е.

Почалося все з розбіжностей між групою монахів-ваджжієв і старійшиною Ясой. Під час свого візиту в гай Махавана, старійшина дізнався, що багато місцевих монахи порушують 10 правил Винаї:

  1. Зберігання солі в розі оленя;
  2. Прийом їжі в другій половині дня;
  3. Збір монахами подаяння, вже після того, як вони поїли;
  4. Спільне проведення церемонії упосатхі з монахами з тієї ж місцевості.
  5. Можливість прийняття рішень на зборах, якщо присутні не всі члени громади;
  6. Дотримання духовної практики, яку здійснює Учитель;
  7. Вживання кисломолочних продуктів після полудня;
  8. Вживання алкогольних напоїв до початку їх бродіння;
  9. Носіння покривала, невідповідного за розміром;
  10. Використання грошей.

Найважливішими були питання по шостому і десятому правилах. Відносно десятого, потрібно зауважити, що за каноном ченці не повинні були брати милостиню грішми, а лише їжею. Шосте правило зачіпало принципове питання: чи можуть учні наслідувати свого наставника, якщо він не дотримується повністю статуту Будди.

Конфлікт виявилося не просто залагодити. Для цього потрібно одноголосне прийняття рішення від всіх членів сангхі (буддійської громади), а більша частина ченців не погоджувалася з Ясою. Довелося скликати собор.  Для собору було обрано місто Вайшала. Він був досить великим містом, щоб вмістити велику кількість ченців. Організувати збори допомагав цар Каласокі. Всього в ньому брало участь 700 осіб.

Суть розбіжностей можна сформулювати так: чи обов’язково виконувати всі до єдиного положення Винаї і чи  допустимі деякі послаблення? Консерватори стверджували, що необхідно зберігати все вчення цілком, без найменших змін. Ліберали ж нагадували про те, що сам Будда перед смертю дозволив сангхі міняти деякі другорядні правила.

Чим закінчився цей собор, точно не відомо. За однією версією, монахи-ваджжї визнали свою провину і правоту Яси. За іншою, ваджжї  не погодилися з думкою більшості, і стався розкол. Друга версія більш поширена, і є думка, що з цього моменту почалося формування двох буддійських шкіл – стхавіравади (Тхеравади) і махасангхіків.

Іван Гудзенко

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Пошук
Дмитрук Игорь о появлении и трансформации мистицизма

Рубрики
Ми у Facebook