Візуальне описання образу
На численних індійських і південно-східноазійських зображеннях Ардханарішвари праворуч представлена чоловіча половина, яка має характерні атрибути Шиви:
- Волосся зібране у зачіску із сплутаних пасом.
- На лобі видно половину третього ока.
- Тіло прикрашене традиційними орнаментами.
- Поперек тіла накинута тигрова шкура.
- Змії використовуються як прикраси.
Ліва половина, жіноча, що символізує Парваті, має такі особливості:
- Волосся добре розчесане та зав’язане вузлом.
- На лобі розташована кругла точка (біндзі).
- Око обведене чорним кольором.
- Добре розвинені груди.
- Шовковий одяг із поясами.
- Браслет на щиколотці.
- Ступня пофарбована в червоний колір хною.
Такий поділ візуально підкреслює двоїстість і гармонійність обох начал.
Образ Ардханарішвари уособлює нероздільність чоловічого (пуруша) і жіночого (пракріті) начал, що є фундаментальною концепцією індуїстської космології. Це не просто поєднання двох божеств, а символічне злиття двох початкових сил, необхідних для творення, збереження та руйнування світу.
Попередник Ардханарішвари згадується у Брихадараньяка Упанішаді, де описується первісна істота, що була одночасно чоловіком і жінкою, тісно обіймалася і згодом розділилася на дві половини — чоловічу і жіночу. Цей міфологічний образ передає ідею цілісності, з якої виникає подвійність.
Легенди зі Шива-пурани
У традиції шиваїзму існує легенда, викладена у Шива-пурані, яка пояснює походження образу. Бог Брахма створив чоловіків і наказав їм творити нових істот, але вони не змогли виконати це завдання. Коли перед Брахмою з’явився Шива у формі андрогіна (поєднання чоловічого і жіночого), він усвідомив свою помилку і створив жінок, що дозволило продовжити життя і відтворення.
Історія про мудреця Бхрінгі
Ще одна відома легенда розповідає про ріші Бхрінгі, який поклявся поклонятися лише одному божеству — чоловічій половині Шиви. Він відмовився поклонитися Парваті, що призвело до конфлікту. Парваті попросила Шиву об’єднатися з нею в одній формі, але Бхрінгі, прийнявши форму жука, пробився посередині образу і обходив тільки чоловічу половину. У відповідь Парваті прокляла його стати скелетом, однак згодом помирилися, і вона благословила мудреця.
Образ Ардханарішвари не обмежується лише Індією. Він широко присутній у мистецтві південно-східної Азії — у скульптурах, рельєфах, іконографії, а також у релігійних текстах. Цей образ надихає не лише релігійних прихильників, а й філософів, художників і культурологів, які вбачають у ньому універсальну метафору гармонії.
Іван Гудзенко