Найвідомішим твором Афінагора є апологія «Посольство для християн», написана близько 177 року. Цей трактат адресовано імператору Марку Аврелію та його синові Коммоду. У ньому Афінагор послідовно спростовує основні звинувачення, які в античному світі висувалися проти християн, зокрема атеїзм, канібалізм та інцест. Він використовує мову грецької філософії та апелює до римського уявлення про справедливість і законність, вимагаючи для християн рівних громадянських прав.
Особливе місце в апології займає богословська аргументація. Афінагор наголошує, що християни не є атеїстами, оскільки визнають єдиного, вічного і досконалого Бога. Водночас він пропонує одне з перших раціональних пояснень вчення про Трійцю, намагаючись показати, що множинність осіб у Божестві не суперечить єдності Його природи. У цьому контексті помітний вплив платонічної метафізики, адаптованої до потреб християнської теології.
Традиція приписує Афінагору також діяльність в Александрії, де він, імовірно, стояв біля витоків християнської інтелектуальної школи, що згодом стала одним із центрів патристичної думки. Його спадщина демонструє ранню спробу інтеграції християнського одкровення в культурний простір античної філософії, закладаючи підвалини для подальшого розвитку християнської апологетики та богослов’я.
Іван Гудзенко



