Коли батько Фуко з’ясував, що його син замкнута у собі дитина з нахилом малолітнього злочинця, то відразу направив його навчатися у коледж святого Станіслава. Католицька школа не надто вже справляла якесь позитивне враження на самого Мішеля, тому що характеризувалася дуже суворою дисципліною та порядком. В Фуко проявилися неабиякі здібності студента. Витримавши тортури у школі, Мішель поступає у більш престижний і солідний навчальний заклад – ліцей Анрі IV. У 1946 р. – завдяки своїм здібностям серед усіх сильних абітурієнтів, Фуко інтелектуально виборює четверте місце у педагогічному інституті. Вивчав філософію, виявив інтерес зі сторони метра Мерло – Понті, продемонструвавши перед ним свій дивовижний розум.
За декілька років Мішелю було присвоєно звання ліцензіата кафедри філософії, а вже потім – кафедри психології, а ще пізніше він отримує диплом із кафедри психотерапії. Молодий Фуко викладає французьку мову в Упсальському університеті у Швеції, згодом провів рік викладання у Варшавському , а вже на наступний рік – у Гамбурзькому університетах.
У 1960 р.- виконує обов’язки декана у Клермон – Ферарському університеті у Франції. У цьому ж році виходить друком блискуча праця Мішеля Фуко, яка отримала назву «Божевілля та цивілізація». У ній автор намагається протиставити два зовсім не зрозумілі різні для людського інтелекту поняття «божевілля» та «цивілізація». В нього вони виступають своєрідними стереотипами глузду та скептицизму століття. Саме за цю працю Мішелю Фуко присвоїли наукову ступінь – доктора філософських наук.
У цьому ж році відбувається раптова зустріч між Мішелем Фуко та студентом філософського факультету Даніелем Дефером. Можна відмітити, що Дефер молодший від Фуко на десять років, в тім активно займався політичною діяльністю. Це справило неабиякий вплив на подальше становлення майбутнього французького філософа Фуко. Вісімнадцять років,- як стверджує Мішель Фуко він прожив у пристрасному сексуальному потязі до Дефера, який у подальшому часі переріс у любов. В тім такий потяг або ж інакше кажучи стан Фуко і Дефера переживали разом.
Серед інтелектуалів Франції, Мішель Фуко користувався досить великою повагою, а його книга під назвою «Порядок речей» принесла йому успіх.
Дуже часто цитували його висловлювання з приводу людини, яку Фуко вважав всього лише останньою формацією у цьому світі, яка стає можливою через сто п’ятдесят років кореневих змін систематизації знань, наближається до свого логічного завершення. Людину, — вважає Фуко, зітруть як портрет, який намальований на піску біля морського берега. Якщо ж попередник Фуко, Фрідріх Ніцше оголосив смерть Бога, то сам він передбачив смерть людини.
Також прослідковується дуже цікавий момент між Дефером і Фуко. По – перше той відправляється на військову службу до Тунісу, а Мішель не може залишитися самотнім; по – друге: відчуваючи сильну пристрасть до свого друга, Фуко не бажає залишити, а навпаки супроводжує його. Виходить так: де Дефер – там і Фуко.
Фуко займається викладанням філософії у Тунісі, невдовзі у нього виникла пристрасть до наркотичних засобів. Після проходження служби Дефера, Фуко разом із ним відправляються до французької столиці. Мішеля було призначено очолювати кафедру філософії при Паризькому університеті у місті Вінсен, а Деферу запропонували викладати соціологію.
Навесні 1968 р. – Фуко потрапив під вплив масових безпорядків у Франції, які сталт причиною студентських хвилювань. Фуко з іншими інтелектуалами Франції приймає безпосередню участь у створені так званої Групи інформації щодо становища ув’язнених. Організація, яку очолював Мішель займалася наданням допомоги у в’язницях, даючи можливість розповісти ув’язненим про ті проблеми, з якими вони найчастіше стикаються.
Фуко за останні свої десять років пише працю, присвячену людському тілу як інструменту сексуальності, сексуального потягу і інше. Його праця так і називалася «Історія сексуальності». У 1978 р. – на світ народжується перший том цієї праці «Вступ» , який викликав чимало дискусій зі сторони опозиціонерів. А вже інші були надруковані до моменту смерті філософа. Другий том став називатися «Як отримати насолоду» і звичайно зрозуміло яку він мету переслідував; третій отримав назву «Піклування про самого себе».
В тім заперечувати про сексуальні потяги, або ж наприклад людський гедонізм не можна, тому що у книзі автора це досить чітко прослідковується. Фуко надалі замається викладацькою діяльністю, і на цей раз у місті Сан – Франциско в США.
Він викладає філософію серед студентів університету в місті Берклі. Стикається з гомосексуалізмом як явищем не однорідним в у цій країні. Описує це у своїх спогадах: стверджує, важливо, щоб ці прагнення реалізовувалися таким чином як це відбувається у банях. Далі він веде мову про чоловіків, вважаючи тіло як знаряддя досягнення сексуальної збудженості, яку можна досягти з допомогою різних варіацій.
Можна погоджуватися з такою позицією, що це виглядає аж надто аморально зі сторони християнства, його моралі та етики. У 1983 р.- у Сан – Франциско Фуко був хворий на СНІД, він навіть не підозрював, що ця хвороба лютувала у міських чоловічих банях. Ідеї Фуко щодо еволюції західної цивілізації, людської свідомості мають велике значення для філософії, в тім не потрібно забувати, що необережний підхід до феномену гомосексуалізму спричинив смерть людини.
Нікому із людей не вдавалося з останні десять років так фундаментально і ґрунтовно викласти наукову думку, тільки одному Фуко. Він досить сильно вплинув на свідомість представників гомосексуалізму через свою книгу про історію сексуальності. У ній висловлює свої погляди стосовно теорії суспільної конструкції. Під терміном «сексуальність» Фуко розуміє швидше не природній вияв, а ту культурну модель, у який зміст істотно може змінюватися, залежно і від часу і від місця.
Філософ стверджував що гомосексуаліст і гетеросексуал є винаходами минулого століття. Тому що до ХVІІІ століття цього взагалі не було, була лише наявність содомських і гетеро сексуальних актів. А вже починаючи з цього ж століття і беручи до уваги також ХІХ століття у таких актів виникають відрізнені риси. Відомо, що содомія відноситься до заборонених актів; винний у цьому акті був всього лише юридичний суб’єктом, тобто особою, котра порушила закон. Раніше содомія була лише тимчасовим відхиленням, а у сучасному світі вона стала видом. Тому сексуальність як основа самого буття людини стає історичною конфігурацією, яку ми не може самі уявити, а вона залишилась всередині нас самих.
І якщо вивчати сексуальність з різних позиції, в тому числі й релігії, медицини, психіатрії, юридичної точки зору, а також факторів, які утримують таку силу, Фуко пропонує до обговорення тему, в якій могли б взяти участь усі, розпочинаючи початковим науковцем і закінчуючи вуличним активістом проти боротьби з такою хворобою як СНІД.
Революційна думка Фуко за останні роки його життя як не дивно вплинула на всіх, а ідеї філософа почали стрімко зростати. Влітку 1984 року через ускладнення, викликані хворобою СНІД, Мішель Фуко раптово помирає. Тіло філософа було поховано на міському кладовищі у Парижі.
Варто зазначити, що Мішель Фуко став першим, хто почав серйозно займатися проблемами гомосексуалізму і їх розв’язанням.
Богдан Стрикалюк