Для повного розуміння даної статті, пропонуємо, що б ви ознайомилися із наступними статтями:
— Класифікація Субстанцій: Нова версія
— Шкала Докінза. Формула Субстанцій
До Далекосхідних релігій (Д.р.) відносяться віровчення, що виникли на території Східної Азії:
— Даосизм;
— Конфуціанство;
— Синтоїзм;
— Чондокьо
— Оомото-ке;
— Каодай;
— Тенрііїзм;
— Фальньгун;
— Байляньцзяо†;
— Китайський синкретизм;
— ПЛ Кьодан.
Окремо варто розглянути синкретизм синтоїзму із буддизмом†.
Всі далекосхідні релігії без винятку визнають лише ідеальні субстанції.
Формули та структури
І. Даосизм
У неоконфуціанстві[1] визнається Імперсональна Субстанція — Дао, яка єдина; не-творець; виключно іманентна; негативно описувана; апатерналістська; ідеальна. Але окрім того визнається і ще одна імперсональна сутність — Небо, яка єдина; не-творець; переважно трансцендентна; негативно пізнавана; апатерналістська; ідеальна. Подамо їх співвідношення у вигляді двохповерхової структури —
( [1 Nd Im/Tr Ne Ap Іd] – НЕБО (Неоконфуціанське)
+
[1 Nd Im?[2]Ne Ap Іd] ) – ДАО (неоконфуціанське) .
У моїзмі описується Імперсональна Субстанція, яка єдина; не-творець; виключно іманентна; негативно описувана; апатерналістська; ідеальна — [1 Nd Im? Ne Ap Іd] – ДАО (моїстичне).
Крім Даосизму, існує ще одна концепція Дао, що має матеріалістичний характер, але її ми розглянемо у настуних статтях.
ІІ. Конфуціанство (класичне)
Визнається Імперсональна Субстанція — Небо, яка єдина; не-творець; виключно іманентна; негативно пізнавана; апатерналістська; ідеальна. Крім того визнаються ПС — боги, які множинні; не-творці; переважно трансцендентні; патерналістські; ідеальні.
( [P Nd Im/Tr Li Ра Іd] – ПАНТЕОН БОГІВ (конфуціанське)
+
[1 Nd Im? Ne Ap Іd] ) – НЕБО (конфуціанське).
Класичне конфуціанство не придає терміну «Дао» онтологічного значення першооснови. Тобто Дао, в даному випадкові, це – не Субстанція.
ІІІ. Синтоїзм
Синто визнає Персональні Субстанції – Ками, яка множинні; не-твореці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні [P Nd Im/Tr Li Ра Іd] – КАМИ. Виступають, як духи: синтоїзм — анімістична релігія.
ІV. Синто-буддійський синкретизм
Друга назва — Симбуцу-сюго. Синтоїські божества/духи перетворилися у Бодхисаттви та Будди.
Місцева автентична назва – чхондоге – «небесний шлях». Персонального Бога характеризує, як єдиного; творця; виключно іманентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального – [1 De Im Li Pa Id] – ХАННУЛІМ.
VІ. Оомото-ке
Друга назва – оомото. Представники даної течії признають трьох персональних богів. Всі характеризуються, як єдині; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні. Але один Бог (Єдиний бог) – творець, решта – ні.
(( [1 Nd Im/Tr? Li Pa Id] + [1 Nd X~im/tr Li Pa Id] ) – ІДЗУ + МІДЗУ
+
[1 De Im/Tr? Li Pa Id] ) – ЄДИНИЙ БОГ (Оомотойський) .
VІІ. Каодай
Каодаїсти визнають Персонального Бога, який як єдиного; творця; виключно іманентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального – [1 De Im Li Pa Id] – БОГ (Каодайський).
VIII. Тенрііїзм
Інша назва – тенріке. Вважається сектою синтоїзму. Визнає велику кількість богів та будд. Головне божество – Оягамі – єдине; творець; переважно трансцендентне; обмежено пізнаване; патерналістське; ідеальне. Решта богів та будд множинні та не-творці, решта характеристик, як у попередньому реченні.
(( [N Nd Im/Tr? Li Pa Id] + [N Nd Im/Tr? Li Pa Id] ) – БОГИ (решта) + БУДДИ
+
[1 De Im/Tr? Li Pa Id] ) — ТЕНРІ О-НО-МІКОТО (Бог-отець – Оягамі)
IX. Фальньгун
Самоназва – Фалунь Дафа. Вони визнають Імперсональну Субстанцію, яка як єдина; не-творець; виключно іманентна; негативно пізнавана; апатерналістська; ідеальна — [1 Nd Іm Ne Ap Іd] – ДХАРМА (Фа).
X. Байляньцзяо
Найбільш відома секта – Товариство Білого Лотоса. Визнає, як і Імперсональну так і Персональну Субстанцію. Перше – Початкова Субстанція – вони характеризують, як єдину; не-творець; виключно іманентна; обмежено пізнавана; апатерналістська; ідеальна. Друге – Ненароджена Прамати – вони описують, як єдина; творець; переважно трансцендентна; обмежено пізнавана; патерналістська; ідеальна. Їх співвідношення виразимо у двохповерховій структурі –
( [1 De Im/Tr? Li Pa Id] – НЕНАРОДЖЕНА ПРАМАТИ
+
[1 Nd Im? Li Ap Id] ) – ПОЧАТКОВА СУБСТАНЦІЯ .
XI. Китайський синкретизм
Цзайлицзяо – вчення про перебування в істині. Послідовники признають Персонального Бога, якого описують, як єдиного; творця; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального – [1 De Im/Tr? Li? Pa Id] – УЦЗИ ЧЖИ ШЕНЬ (Божество Безмежне).
Даюаньлінцзяо – вчення великого початкового духа. Визнають Персональну Субстанцію, яка єдина; творець; переважно трансцендентна; обмежено пізнавана; патерналістська; ідеальна — [1 De Іm/Тr Li Pa Id] – ВЕЛИКИЙ ПОЧАТКОВИЙ ДУХ .
Луаньтан — «храм фенікса». Представники даної течії признають декілька Персональних Субстанцій –Еньчжу Гун, які множинні; не-творці; виключно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні. Окрім того визнається «породивша Небо і Землю»- Лаому, яка єдина; творець; переважно трансцендентна; обмежено пізнавана; патерналістська; ідеальна –
( [1 De Im/Tr? Li Pa? Id] + [P Nd Tr? Li Pa Id] ) –
ЛАОМУ (Прамати) + ЕНЬЧЖУ ГУН (Милостиві Владики[3])
Ціхійтан – храм милосердя. Власне ціхійтани признають верховним божеством Яочі Цзиньму, а їх течія – Шеньагунь – Правлячу Матір. Але вони характеризують їх, як єдині; творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні. Решта божеств – аналогічно, окрім статусу творця та кількісної характеристики –
( [1 De Im/Tr? Li Pa Id] + [N Nd Im/Tr? Li Pa Id] ) –
ЯОЧІ ЦЗИНЬМУ/ВАНМУ НЯННЯН + БОЖЕСТВА (решта) .
ХІ. Церква «Перфект Ліберті»
Інші назви – ПЛ Кьодан або Церква досконалої свободи (самоназва — пафекуто рібаті кьодан). Вони характеризують Персонального Бога, як єдиного; творця; виключно іманентного; позитивно пізнаваного; патерналістського; ідеального – [1 De Im? Po Pa? Id?] – БОГ (Кьоданський).
Андрій Дмитрук
[1] Неоконфуціанство в основному відносять до даосизму, але можна його розглядати і як частину конфуціанства.
[2] Дао описується деякими дослідниками не тільки, як іманентне, але і трансцендентне одночас.
[3] Характеристика не відноситься до людей: Конфуція, Гуанді, Лю Дуньбінь і т.д.