Томас Мор

томас морТомас Мор народився наприкінці зими 1478 року  в Лондоні, в родині юриста. Свою першопочаткову освіту він отримав в школі граматики св. Антонія. Близько тридцяти років виконував обов’язки  пажа  при Кентерберійському архієпископові Джону Мортону.

З 1492 по 1494 рр. – навчався в престижному на той час  Оксфордському університеті. За постійною  настійливістю свого батька  проходив ще крім того курси  юридичних наук у Лондонській школі права.  Томас  займався  вивченням класичної мови, серед  якої дуже чітко вирізнялися латинська та грецька, читав твори  відомих античних та ранніх християнських філософів, зокрема таких як Платон, Аристотель та Августин Аврелій.

Був дуже близьким до оксфордського гуртка, в число якого входили гуманісти: Джон Колет, Томас Лінакр, Вільям Гроцин, Вільям Ліл, а трішки пізніше Мор познайомився з Еразмом Ротердамським, з яким зав’язав тісну дружбу. Еразм Ротердамський присвятив  йому «Похвалу Дурості», перебуваючи в його будинку.У 1502 р. – Мор обіймає посаду  адвоката, а пізніше – викладача правознавства. У 1504 р. – обирається  до лондонського парламенту.  В його стінах досить переконливо виступає проти притягнення короля Генріха VІІ за фінансові непорозуміння. Переживав за своє життя, побоюючись зі сторони репресій, залишає політику і знову ж береться до адвокатської діяльності.

У 1510 р. –  Мор  був  прикликаний  королем Генріхом VІІІ у парламент як особа, що  представляє  інтереси  міських лондонців. Згідно наказу короля Генріха  його було призначено  помічником при  міського шерифі. У 1515 р. – його відправляють у якості посла для переговорів до Фландрії.

У ній  він пише першу книгу праці «Утопія», закінчивши її зміг лише після повернення додому. Друга ж книга  «Утопії» була написана  ним ще значно раніше. Філософський твір  було видано у місті Лувена у 1516 році. Перша частина твору  містила  аналіз суспільно – економічного становища королівства Англії, гостру критику стосовно  господарських монополій, розладу англійських селищ, морально падіння суспільства, тоді як у другій частині – описувався ідеальний суспільний устрій, основою якого від початку є суспільність, де привілейоване становище  займають освідчені та добродійні люди. У 1518 р. –  у м. Базель  виходить  третє видавництво книги Т. Мора «Утопія», в тім вона доповнена низкою  зібраних  поетичних творів: віршів, поем, епіграм.

Ймовірно  поряд з працею «Утопія » могла бути написана і «Історія Річарда ІІІ», що залишилася до кінця не завершеною.  Була видана анонімно разом із хронічками Гардінга, а з 1548 та 1550 рр. – хронічками Холла, авторство якої приписувалося Мору.

Томас мор був призначений  англійським королем на державну службу. За твір «Утопія», який дуже сподобався королю Генріху, Томаса Мора у 1517 році було призначено його радником, а у 1518 р. – королівським секретарем.  Мор  наполегливо виконує свою роботу, отримуючи дипломатичні доручення.

У 1521 р. –  стає на чолі вищого судового закладу Англії «Зіркова палата». Був удостоєний носіння  лицарського  звання і виконував  обов’язки помічника королівського казначейства. Йому було  виділено  значний земельний маєток. У цьому ж році ним було надруковано  трактат  під назвою «Захист семи таїнств проти Мартіна Лютера». Лютер надіслав свою відповідь королю Генріху, а  Томас Мор  у 1523 році  написав відгук лютеранину, звинувативши Мартіна у підбуренні народу  до бунту з метою скинення законного правителя. У цьому ж році  Мора обирають спікером палати спільнот, а з 1525 по 1529 рр. – канцлером Ланкастерського герцогства.

У 1529 р. – був призначений лордом – канцлером Англії після зміщення кардинала Уолсі. Для Томаса Мора настали важкі часи. Королем Генріхом VІІІ була прийнята Реформація, проти якої звичайно  виступив римський папа. Ця подія відбулася у 1533 році. Англійське духовенство змушене було  підпорядкуватися королю Англії. Томас Мор захищав  постанови Католицької церкви, вступав у полеміку з реформаторами, відразу ж повинен був піти у відставку.

Він відмовився визнавати акт проголошення Англіканської реформаторської церкви, особливо  те, що стосувалося «акту верховенства короля». Навесні 1534 року був ув’язнений, перебуваючи під вартою у замковій вежі Тауер. Після цього був звинувачений  у державній зраді і страчений  1535 року на площі.  У 1886 р. –  Католицька церква зарахувала його до сонму блаженних, а 1935 року – святих. Пам’ять св. Томаса Мора вшановується Католицькою церквою 22 червня та 6 липня.

Для середньовічної філософії Томас Мор залишається  великим мислителем, гуманістом, державним діячем та письменником. Його праця є актуальною і в наш час, привертає увагу багатьох читачів, а філософська спадщина –  сучасних дослідників.

Богдан Стрикалюк