Культ та релігійні уявлення
Поклоніння якшам займало важливе місце в давній релігійній практиці. Вони вважалися захисниками міста, села, озера чи колодязя, а їх культ тісно переплітався з вірою в інших духів і божеств, серед яких були наги — змієподібні божества, а також численні жіночі божества родючості й богині-матері. Ймовірно, ці вірування мають витоки у релігійних практиках доарійського населення.
На відміну від жертвопринесень, які були характерні для ведичної традиції, культ якшів часто мав форму оберегів і культових зображень. Віра в цих духів не зникла з поширенням індуїзму, буддизму та джайнізму, а органічно інтегрувалася в нові релігійні системи.
Особливе місце серед якш належить богові багатства Кубері. Він вважався володарем скарбів і керував міфічним царством Алака в Гімалаях. Кубера поступово став однією з центральних фігур індуїстського пантеону, зберігаючи водночас зв’язок із народною традицією поклоніння духам достатку.
Якші є прикладом того, як давні локальні вірування інтегрувалися у великі релігійні системи, формуючи синкретичну традицію індійської культури. Їхній образ поєднує елементи природи, магії, багатства та охорони, відображаючи уявлення давніх індійців про світ, насичений надприродними силами.
Вивчення культу якш дає можливість простежити процеси трансформації релігійних уявлень в Індії та зрозуміти витоки художніх і літературних мотивів, що згодом розвивалися в індуїзмі, буддизмі та джайнізмі.
Іван Гудзенко