Ранні роки та вплив сім’ї
Вовока народився приблизно в 1858 році в території Юта в родині племені пайюте. Його батько, Тавібо, був шаманом і місцевим лідером, який співпрацював із Водзівобом, засновником першого Танцю привидів у 1870-х роках. Ця традиція, заснована на тисячолітніх видіннях Водзівоба, мала великий вплив на молодого Вовоку, який з дитинства був залучений до духовного життя свого племені.
У підлітковому віці Вовока працював на ранчо Девіда Вілсона, власника ферми в Неваді. Там він познайомився з християнськими ідеями, зокрема пресвітеріанством і мормонськими вченнями, які надалі вплинули на його релігійні переконання. Попри вплив колоніальної культури, Вовока та його одноплемінники зберігали традиційні звичаї під час роботи на ранчо.
Пророцтво та зародження Танцю привидів
У січні 1889 року Вовока мав видіння під час сонячного затемнення. Він розповів, що у стані трансу спілкувався з Богом, який повідомив йому про майбутнє:
- Воскресіння мертвих. Усі предки корінних народів повернуться до життя.
- Відродження природи. Бізони та інші зниклі тварини знову заповнять рівнини.
- Зникнення білих колонізаторів. Землі корінних народів будуть очищені від загарбників.
Для досягнення цього майбутнього Вовока закликав до мирного співіснування з колонізаторами та до виконання спеціального ритуалу — Танцю привидів. Цей танець мав об’єднати племена, зміцнити їхню віру та прискорити настання пророцтв.
Спадщина Вовоки та Танцю привидів
Попри трагедії, Танцю привидів і вчення Вовоки вдалося залишити значну духовну та культурну спадщину:
- Збереження культурної ідентичності. Ритуали Танцю привидів стали символом боротьби корінних народів за свої права й ідентичність.
- Релігійна адаптація. Ідеї Вовоки вплинули на інші релігійні рухи корінних народів, зокрема на практики індіанських церков.
- Пам’ять про трагедію. Різанина у Вундед-Ні стала символом наслідків колоніального насильства та втрати.
На початку 21 століття елементи Танцю привидів все ще залишаються в релігійній практиці деяких громад.
Іван Гудзенко