Відповідно до думки сучасних західних вчених, вайшнавізм виник не так давно, десь в межах 6-9 століття.
Основа для вайшнавів була закладена дванадцятьма альварами і перебувала в південній частині Індії.
У 12 столітті почалося відродження бхакті по всій країні, що спровокувало появу хвиль відданих цій течії. Відбулися відкриття і відродження центрів відданості в Айодхії і Вріндавані.
Вішнуїти, так само, як і шиваїти, схиляються до думки про існування одного Верховного Бога. Як і інші індуїстські вірування, вішнуїтів визнають існування інших богів нижчого рангу. Вони охоплюють і пронизують Вішну. Представники вайшнавізму впевнені в тому, що Вішну є особистістю буття. Серед шести якостей бога, які ототожнюються вайшнавами, виділяють:
загальні знання;
всю владу;
Верховне Величчя;
Верховну міцність;
необмежену енергію;
повноту самозабезпечення.
У сприйнятті більшості вайшнавів божественним «Я» є сам Вішну, чиї розміри перевищують розміри Всесвіту. Тому під час його злиття з Богом він не втрачає ні себе ні свого індивідуального характеру. Більшість шанувальників цієї релігії віддають належну увагу і його дружині, Лакшмі. Вони поважають її так само, як і Верховного Бога, навіть більше в деякій мірі. Вона сприймається ними не в якості Бога, а в якості ще одного аспекту Вищого Бога.
Вішнуїтів можна відрізнити від всіх інших людей по знаках на лобі або тілі. Їх знаки видозмінюються, але в більшості випадків до їх складу входять U, Y або фігура Т, намальована білим кольором з червоною крапкою. Вона являє Лакшмі. Так само, як і всім іншим релігіям, які стосуються індійського релігійного світогляду, вайшнавізму характерна медитація. Але його представники зосереджуються не на голові, а на серці, підкреслюючи цим самим релігійну відданість і почуття, а так само віддають перевагу моральності над доктриною. Найпоширеніші розповіді серед вайшнавів — це історія кохання Рами і Сіти. Вони так само люблять мріяти про привабливість і любовні витівки Крішни.
Основна мета релігійних ритуалів вайшнавів — досягнення релігійного екстазу і почуття спілкування з Вішну.
Вайшнавізм містить десятки різних напрямків. Але класифікація кожної з цих груп відбувається виходячи з п’яти головних рухів, які перераховані в Падма Пурана. До них відносять Шрішті-Канду, Бхумі-Канду, Сварга-Канду, Патала-Канду і Уттара-канду.
Класифікація кожного руху відбувається у вигляді частини іншої лінії. Засновником першого руху Шрі вайшнави є Натхамуні, але більш гарне і поширене положення воно стало займати під час третього вчителя, Рамануджа.
Брахма: Таттвавада — другий рух, заснований Мадхве. Представники цього руху слідують дуалістичній філософії Веданти. Воно представлене всьому світу у вигляді міжнародної спільноти свідомості Крішни.
Рудра: Пушти — заснований Вішнусвамі третій рух. Виходячи з цього, можна зробити висновки про чисту недуалістичну філософію Веданти Шуддха-адвайта.
Кумару — третій рух, який заснував Німбарка. Що є прямим доказом подвійності в єдності філософії Веданти.
Ольга Степанко